AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.478

M5 2007 Vanospump, koppling och låda?

Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Hej!

Nu har jag läst på lite på M5board etc. Nu till er som äger M5 v10: Vilka har råkat ut för maskintrubbel före resp efter 2007 modeller? Mekanik resp elektronik?

Mvh Mattias
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har en kompis som köpte en m5 touring -07 el -08! Denna hade gått ca 4000 mil och de tog inte länge så for kopplingen för han! Däremot så kan man ju säga att den användes som en räserbil ska användas=) Den kördes hårt, men inga vansinnesburnouter eller liknande som såna här bilar tyvärr får utstå ofta=(
Ir
197
Ironman
V70
Ok. Ja det måste ju finnas en anledning till att 2a handsvärdet fullkomligt kollapsat på dessa bilar. Det kan inte bara ha med försäkring och bensin att göra. Man ska nog ha 50-100 lappar på servicekontot när man köper en sådan bil, trots det är det ju otroligt mycket bil för pengarna. Vore intressant att veta om någon lyckats maskinförsäkra en importbil?

/Mattias i Sollentuna
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ironman:De flesta bolags maskinförsäkring gäller upp till 10.000 mil..även importer.
hade de både på min gamla m3 coupe-98,m5-2003,och nuvarande m3 cab-2006.
Varför skulle man inte kunna maskinförsäkra en imp BMW?
Jag har en M5 -07:a som snart gått 10.000 mil. Har haft den i lite drygt ett åt. Har hittills gått som en klocka, men det var också ett fint och välvårdat ex jag köpte. Nu är dock kopplingen på väg (vilket inte är underligt efter 10.000 mil - hade det inte varit nu så hade det kommit om 1-2.000 mil - vi snackar trots allt om >500 hk och 2 ton bil.....) vilket ju av naturliga skäl blir lite dyrare än på en "vanlig" BMW.

Den drar soppa som tusen, men det visste du väl redan.....
Ir
197
Ironman
V70
Tack för svar, soppa jovisst :) och även olja har jag läst, beroende på körstil såklart. Ojämn kvalitet på V10-orna verkar det som. Kärlek får kosta i drift, så är det. Men jag tror jag behåller min gamla V70 och köper något mindre som 2a bil istället typ M3 eller Porsche kanske. Eller spar ett år ytterligare till en R8 4.2 kanske när de hamnat under halvmiljonen.

/Mattias i Sollentuna
Jag måste nog medge att soppa är den absolut högsta kostnaden på min nyinköpta M5 07a. ~3200mil

Den drar ju lite mer än en vanlig bil när man kör lugnt. Och lugnt innebär i M5världen (fisköra och rulla-rulla-rulla). Men när man gasar hårt och länge så finns det inget stopp i hur mycket det går åt. Känns som 8-10 liter milen.

Sen är ju däck rätt dyrt men det är ju inget konstigt, men den högsta klassen ska man alltid köpa. och då kostar det 4000kr/st.

I övrigt så håller jag tummarna, har inte sett några fel än :)
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Min '05a har gått ca 12.000 mil och har (mig veterligen) enbart haft följande "större" fel: byta av Vanospump nu i somras (gav bara 30 bar, borde ge 60) samt "actuator" (elmotor till gasreglagen). "Felkoderna" säger dock att nu börjar det bli dags att byta kopplingspaket, iom att längden på rörelsen i koppligen indikerar att lamellen (o kanske tryckplattan också) börjar vara sliten. Då torde man samtidigt borde byta svämghjul också (samt annat smått som trycklager etc). På M5board går diskussionen om SPEC's paket är alternativ till OEM eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.