|
|
|
|---|---|
|
Undrar om man kan rulla på denna setup vinterhjul med en 530 e39: 235/40/18 med 8" framfälg 255/40/18 med 9" bakfälg Vet att originaldimensionerna bak är 265/35/18 Undrar även om någon har erfarenhet av vinterdäcket Pirelli Sottozero? | |
| Ingen som vet....? | |
|
Varför inte 255/35-18? Verkar vara lättare att få tag i och ligger närmare framhjulen i omkrets. Jag hade inte gått över 235 i bredd på vinterdäck...... |
|
|
Ok Nja, har dessa däck liggandes annars hade jag definitivt kört på 35 i profil, bak. Sitter och tänker om det kommer se konstigt ut?? |
|
|
Jag sitter och tänker att det kommer se konstigt ut när du sladdat ner i diket ;) Väldigt brett för vinterdäck och jag håller nog med kane där. Själv vill jag ha smalt på vintern och har kört ända ner till 205. Men se till att ha riktiga vinterdäck typ Nokian, Continental, Bridgestone el. annat bra märke. Köp inte nåt asiatiskt skräp för att det är billigt och "ser bra ut". Känner inte till vinterdäcket från Pirelli du nämner, men av erfarenhet är Pirelli som märke sällan med och slåss om tätplatserna i vinterdäckstesterna. |
|
|
255/40/18 bak blir ganska hög profil bak. Prova så det inte tar i. Oavsett så blir det inte snyggt enligt min mening med sådana ballongdäck bak och rätt dimension fram. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Får plats får det garanterat, får ju in en hel sko i hjulhuset ser det ut som. Det som skiljer är 18 mm i total höjd mot original 265/35. Det blir 9 mm kl12 och 9 mm kl18 på hjulet. Angående framkomlighet så åkte jag på 235/40 och 265/35 hankook icebear friktion utan problem med m5 e39 under vintern 08/09. Självklart var diffbroms en fördel och jag har ett svagt minne av att det var en mild vinter just den gången. Min fråga är kommer det verkligen synas/märkas att jag har 40% i profil på bakdäcken?? |
|
|
NEJ det kommer inte att synas. Kör på de dimensionerna om du har de klara :) |
|
|
3MW ;) |
|
|
Har nu monterat vinterdäcken med måtten som står i första inlägget och jag säger bara usch och tvi för f-n va fult det blev. Alldeles för hög profil bak. Ber om ursäkt gaspedalen, trodde du hade fel men icke. Kom hem nyss från vännen min som hade mina gamla hankook icebear friktionsdäck från m5an kvar med måtten 265/35, köpte tillbaka dom och montering sker på måndag. Nu kommer nästa fundering: Kan jag åka med pirelli fram och hankook bak utan problem? Mönstret mellan märkena liknar varandra rätt mycket. Men då jag alltid kört med samma runt om så blir man lite osäker. |
|
| Ingen som har erfarenhet av att köra på olika däckfabrikat på fram respektive bakaxel....?? | |
| Varför skulle det vara problem? | |
| Har läst en del om personer som har haft problem med olika däck fram respektive bak. Dessa personer har nämnt att däckens hårdhet/mjukhet/mönster inte bör skilja för mycket då det kan orsaka vibrationer samt spårning. Men alla vinterpuckar borde ju vara mjuka så därav min undran.... Även mönstret liknar varandra vilket borde ses som ett plus. | |
| Kjørt mange år med 15-16-17" vinterdekk på e39,absolut best (mest optimalt)har vært 205-60-16 med dubb,ikke orginal dim men smale dekk på vinter og is er ett must på en 540. | |
|
Länk Läs gärna alla inläggen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.