|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar tre saker. 1. Var det ett ovanligt tillval? 2. Satt som standard på någon modell? 3. Passar alla klumpar mellan 728-750?eller skiljer driv/kardanaxlar? | |
| Inte ens Alpina B12 hade diffbroms vad jag vet, så det finns nog inte att få tag på över huvud taget, om du inte köper quiafe eller nåt annat special. | |
|
Har för mig att Paap Reeder lyckades få dit en bakaxel från en M5 på sin E38. sök på forumet! Behövs nog en del hemslöjd innan den är på plats, Lyckades själv med att få dit en bakaxel från 633 på min E30 sportevo, och vips 2,45 plus dubbelt såhård diffbroms. Värt varenda minut i garaget. Lycka till ! / Vedbodtrimmarn, mrMPOWER |
|
| Paap Reeder körde väl ändå e32? | |
|
Mycket möjlgt att jag minns fel där, har ändå minne av att ngn fått dit en M5 klump, som dock inte växer på trän./ Mastermind. mrMPOWER |
|
|
M5 E34 diffar växer visst på träd och passar i stort sätt bolt on på en E32 ;) Mig veterligen har diffbroms aldrig suttit standard på någon BMW någonsin bortsätt från M-modellerna. Fattar inte hur folk få för sig att den ena BMWn efter den andra skulle ha det som standard. E38 gick inte att få med diffbroms över huvudtaget. |
|
|
Troligen uppfattar man det som standard bara för att vissa modeller har diffbroms allihopa eftersom det är det vettigaste tillvalet och det som kryssas först på listan, men tyvärr inte på E38, som säkert skulle må bra av att vara utrustad med sådan. Undrar varför man valt bort den möjligheten på BMW?/ drivn. på ett bakhjul. mrMPOWER |
|
| Gissar att det hade med kostnadsskäl att göra, att BMW kunde spara in på något som majoriteten av köparna har liten eller ingen användning för. Diffbromsens försvinnande från icke-M-modellerna började väl strax innan E38s introduktion. Alla E34 535 jag sett hade diffbroms, men min 540 har det inte. Känns lite sniket, även om jag inte saknar det i praktiken. Men kör man på vintern är det nog inte dumt. | |
|
BMW införde ASC+T till 1992års 7serie med V8 och V12 vilket inte gick att kombinera med Diffspärr från fabrik detta gjorde att det var ovanligt med diffspärr tidigare hade man kunnat kombinera ASC utan T och diffspärr vilket alla Alpina B10 BiTurbo har (bygger på 535i). När 530i/540i presenterades senare 1992 som 1993årsmodell kom ASC+T även till 5serien där fick även 525i möjlighet att få ASC+T (alla modeller som erbjöds i Nordamerika). Andelen 540i med diffspärr ser ut som följer; 540i/6 HE51; 18,3% (ASC+T 52,7%) 540iA HE61; 9,8% (ASC+T 50,6%) 540iT/6 HK31; 18,4% (ASC+T 59,9%) 540iAT HK41; 6,2% (ASC+T 66,9%) För högerstyrda och Nordamerika-modell var andelen med diffspärr obefintligt utom i Kanada. 750i/750iL E32 hade ASC+T som standard från facelift = ingen har diffspärr. Vill man ha en E32 med diffspärr får man leta bland 750i/iL 88-92 samt 6cyl och V8. 990DM kostade diffspärr till en 93a, ASC kostade 2305DM (till 730i 6cyl) medan ASC+T gick på 2875DM (V8). Diffspärr är bra jag hade det på min 735i 5vxl E32 och 540i/6 #630 och har det på två av tre av de nuvarande. 630 köpte jag tack vare diffspärren. E39 fick ASC+T som standard och i och med att ASC+T inte gick att kombinera med diffspärr tog diffspärr bort. Dock fungerar det att eftermontera diffspärr utan problem på en ASC+Tbil. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.