AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.152

Iso-fix, vilken kod?

När vi nu idag varit ute och köpt bilbarnstol och sen även tänkte köpa installationskitet till bilen (har köpt Maxi Cosi Pebble) så verkar det som att jag inte har iso-fix på någon av mina tre bilar. Har ju inte specat någon av dem själv men blev förvånad för det är ju nästintill nya bilar. Vad har iso-fix för kod? Vet ju att jag själv alltid brukat lägga till när jag själv specat.

Hur gör ni som inte har Iso-fix med bilbarnstolen? Fungerar ju även utan men det verkar rätt osmidigt väl?

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
S470A, kostade på e6x-serien 900 kronor extra. Egentligen en "no-brainer", men alltför lätt att glömma vid beställning...

----
BMW CS #6212
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Men kostar 8- 10000:- att eftermontera.. Isofix fram var ett krav när vi letade E61 och då sjönk utbudet drastiskt. Katastrof att det inte är standard.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Har du inte isofix fram så har du heller inte avstängningsbar airbag, därav den höga kostnaden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är bara på LCI det är så dyrt. På icke-lci kan man fortfarande koppla ur krockkudden på verkstad utan att montera nyckelavstängning. Det blir inte "billigt" för det men det kostar ungefär hälften.

-------
//Lövet
När jag nu kollar lite bättre i bilarna så finns det ju Iso-fix i baksätet. Hade baksätet nedfällt igår i F11-an och såg det därför inte. Det verkar numera standard på alla BMW. Har dock ännu ej fått hem X5-an 2009 som jag köpt från Tyskland, men antar den har det också. Det som dock är lite tråkigt är att det ej finns i passagerarstolarna vad jag kan se. När man sen går in i konfiguratorn på ex vis 520d Touring 2013 så finns inget tillval vad jag kan se med Iso-fix, men visst har vissa bilar detta även i passagerarstolen? Jag kan iaf inte känna någon varken i F11-an eller M5-an. Lite trist isåfall för att jag lär köra en del själv med bebisen och då vill jag ju inte att hon skall åka i baksätet där jag inte ser henne. Hur gör ni andra? Eller hur har ni gjort?

/Anders
Fanns heller ingen Isofix på V70 när mina barn var mindre men det gick fint ändå. Hade en enkel spegel uppsatt på ena bakre nackskyddet så man enkelt kunde ha uppsikt om det behövdes.
Då (2006-2007) fanns det bara ett mindre antal Isofixstolar på den svenska marknaden och de kostade 2-3ggr så mycket som den Acta Graco vi köpte då.

När jag tänker efter har jag läst någonstans på forumet att BMW slutat med Isofix fram på nyare modeller. När jag beställde min X3 ville jag ha det men det fanns inte ens som tillval längre. Däremot var avstängningsbar airbag standard. Tror detta beror på att det nästan bara är i Sverige där barn sitter i framsätet i bakvänd stol.
-d
299
-dB
130i -07
Det är betydligt mer distraherande att ha ett barn bakåtvänt i framstolen för föraren än att prata i mobiltelefon. I större delen av europa är det förbjudet att prata i mobiltelefon i bilen under färd.
Jag hade min son där bak med en spegel och det funkade kanon, om något hände fick man helt enkelt stanna bilen. Plus att när min fru åkte med hade ju hon hand om honom därbak.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Ngt annat att tänka på är att en stol i framsätet mycket effektivt skymmer backspegeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.