|
|
|
|---|---|
|
Körde punka mitt runflat däck idag, hade inte uppmärksammat att det var kraftigt slitet längs in och sköt det vid färd på motorvägen. Hade bara tänkt köra med dem denna säsong och sedan tänkt byta till vanliga däck men blev lite osäker idag. Det var ca 4 mil hem, mina båda barn var med i bilen och jag kom hem med lite försiktig körning. Kanske ska man köpa runflat däck igen? Det skulle varit ganska besvärligt om man inte haft dem. Vad ska man välja, tips? | |
| Skulle inte tveka på nya RFT! De är betydligt bättre nu än då de kom, se till att få nya/färska. För de som vill rejsa kanske de inte passar men för oss övriga som kör mer normalt lär du inte märka några nackdelar. En del säger att punkaspray funkar bra men den dagen det inte gör det står man där och får ringa bärgare. Jag vill inte heller stå på knä vid vägkanten och skita ner mig när det finns en bra lösning för att slippa. Mvh | |
| Finns helt klart fördelar med RFT, har själv de senaste Conti Sport contact 3 som jag tycker känns bra, om än lite bullriga och hårda i stommen. Men jag kommer nog inte byta till nya RFT igen, det får bli bärgning eller assistans nästa gång jag får punka. | |
|
Finns det något märke att föredra? Sätt G.Y på som original och de har suttit på sen den var ny. Gått ca 11,5 och det måste vara ganska bra. Givetvis har det varit v-däck på också. |
|
|
Jo, du kommer en liten bit. That's it. 80-100 km i max 80 km/h. Kan ju räcka för att ta sig hem om man är tillräckligt nära, men om du t ex är på väg hem från fjällen en sen lördagkväll och får punka mitt ute i ingenstans är du inte mycket hjälpt av att kunna komma en bit. Lägg sen till, att ett RFT-däck som körts lufttomt mer än nån enstaka km är förstört och måste kasseras - är du längre hemifrån än 8-10 mil lär du bli strandsatt vilket som, för även om du kan köra till en däckverkstad, och den är öppen, är chansen minimal att dom har ett däck "på hyllan". Om du istället stannar på en gång och fyller på med punkaspray, eller ännu hellre med separat kompressor och punkteringsvätska (BMW M Mobility kit t ex), slipper du förstöra däcket och kan förhoppningsvis köra ända hem. Funkar även på RFT-däck såklart, men har man ändå ett M Mobility Kit eller motsvarande är det ju onödigt att köra med RFT-däck. För övrigt går jag inte på snacket att RFT-däcken är lika bra som vanliga däck numera. Min sambo bytte från RFT, 1,5 år gamla Continental, till "riktiga" däck (Nokian Hakka Green) på sin 116d för någon månad sedan, och skillnaden är otrolig. Förutom att bilen går tystare, mjukare och stadigare, så har förbrukningen minskat med drygt 10%. Lägg till ett 30% lägre pris så är valet lätt! |
|
|
Jag har redan svarat i tråden men jag tycker gunnare sammanfattar det hela bra. Dock kan jag säga att man gärna haft RFT när man drabbats av punktering på Öresundsbron en svinkall höstdag... Men nog har de blivit billigare, jag köpte två nya bakdäck förra året (Michelin PS2) och då skiljde det inte mer än 80kr på Däckonline. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.