|
|
|
|---|---|
|
Hej, är nybliven ägare till en ganska fin e36 320 som ska tjänstgöra som åka till och i jobbet-bil. Jag har bytt skivor, belägg backar bärarmsbussningar för att kunna åka fint och med minsta möjliga problem i vinter. Bilen känns bra att köra förutom puckar till däck som har ett högt vägljud. Den har lagom utrustning, klima, antispinn etc och avtagbart drag. Den har stått länge då ägaren hade gångavstånd till jobbet. Efter att jag kört ett par veckor började den knirra på tomgång, påtagligt när ac-pumpen slår till, men det är inte lagret där som är problemet. Vad kan detta bero på? Jag gissade först på Vanosenheten men det låter en bit bakom den och kanske något under. Ett gnisslande, knirrande ljud liksom. Det försvinner direkt när jag rör gasen och hörs inte på varvtal över tomgång. Bilen går perfekt. Tom bättre än min gamla 520 med likadan motor (-95). Jag har gissat lite här: Visko som är sliten vattenpumpsom tagit in vatten i lager lyftare som har koksat igen VANOS (kanske ändå men det är inte rassel utan mer lagergnissel liksom) Någon som har en idé? Annars är detta en pigg och praktisk bil. Har bara haft e30 3 serie tidigare och lite olika 5 seriebilar. Denna går vibrationsfriast (nytt ord?) av alla jag haft. Brukar alltid vara någon bussning som stör. MVH Niclas ***bmwcs 2202*** | |
|
Tja jag svarar väl själv då............. Lämnade bilen till verkstad pga tidsbrist. Gör normalt såna grejer själv men det var dags att göra 4-hjulsinställning efter byte av bärarmsbussningar (som jag bytte själv). De sa till mig efter att de kollat bilen att det var spännaren till AC-remmen och de beställde material och satte upp en tid för byte och hjulinställning. Men som sagt, jag hade bestämt för mig att det var på andra sidan av motorn. Jag hämtade bilen igår och hörde inget då, men det hördes inte så tydligt när den var kall innan heller. Och givetvis hör jag ljudet igen nu. Som tio syrsor strax över tomgångsvarv. Någon som haft problemet? ***bmwcs 2202*** |
|
|
Men vad f....inget svar. Jag svarar själv igen då. Det verkar vara spännaren till den andra remmen som låter. Tog bort luftburken för att kolla lite bättre och tog tag i remmen och drog lite. Det låter som en gris med kulorna i kläm! Aha, fram med smörjspray och rucka fram och tillbaka och spraya. Låter ganska mycket fortfarande. Ok då beställer jag en ny och byter tänkte jag så jag skruvade ihop allt och körde ut den ur garaget. Hördes ingenting! Men antagligen måste den bytas ändå men skönt iaf. Se där! En perfekt tråd! Frågar och svarar själv. Tjohej ***bmwcs 2202*** |
|
|
Även om du inte fick några svar så har du bidragit till forumet precis som det ska vara. Får man inga svar så är det sällan det blir någon uppföljning när felet är åtgärdat men det blev det ändå! Stor eloge till dig! Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.