AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.245

Går Park automatiskt in om man öppnar dörren när bilen rullar i Drive? Alla Bmw 08->

Länk

Gäller detta oxå på bilar i Sverige? Även 5 serien? Alltså att bilen lägger in Park av sig själv när man öppnar bildörren när bilen redan rullar i drive, typ 5 km/h.

BTW, vad händer om man trycker på Park knappen om man kör i 110, ingenting va?

Tack och god lördagseftermiddag :) :)
Något sådant var det inte på den X5 3.0d (E70) jag lånade för några år sedan. Jag backade ett flaksläp med öppen förardörr. Däremot la den i P direkt när jag försökte köra framåt utan bältet på.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Så jäkla dum funktion, är så på E65 vet jag.
Ofta vill man ju backa med öppen dörr för att se trottoarkant eller vart slutet på bilen är.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Min 535a gör så, "rolling away protection activated" eller något så fint står det i displayen.

// Mvh Andreas

ev
58
eversevers
120d cab - 11
Jepp, Min pappas X5 (E70) gör så, står nått liknande som Andreas skriver... Men se slutet på bilen behöver man ju inte, parkeringssensorerna sköter ju det galant! Och trottoarkanten på höger sida ser man perfekt då spegeln tilltas nedåt när man lägger i backen. :)

//F
Allright, då fick man det bekräftat, lite läskigt ändå, men det finns säkert nån snäll baktanke i ett worst case scenario från bmw's sida, hehe :)
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Min 530xd kan man backa med öppen dörr OM MAN HAR BÄLTE på sig. Annars inte.

Såå...
Utan bälte och stängd dörr = OK!
Med bälte och öppen dörr = OK!

Utan bälte och öppen dörr = TVÄRNIT! Typ P-läge "Roll away protection..."

/Stefan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vår bil beter sig som Stefan beskriver i både D och R med öppen dörr utan bälte, men P-läget lägger den aldrig i utan det är neutral som hoppar in med en smäll på den här bilen. Det satte griller i huvudet på mig ett litet tag när det skulle arrangeras om på uppfarten, var rädd att bilen kastat in handduken, tills jag bemödade mig att läsa på skärmen!

//Bjersér
Jäklar! Det är otäckt när det blir så där abrupt, undrar hur mkt en automatlåda egentligen pallar..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ibland vill man faktiskt backa in på en parkering och har trottoaren på förarsidan, då är det guld att öppna dörren och verkligen slicka kanten för att komma så långt bort från dom andra bilarna som möjligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.