AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.055

vinande ljud runt fläktrem när motorn är kall

Som rubriken lyder.

När bilen är kall och jag startar och kör så liksom viner det från fläktremmen eller runt där men det går över när jag kört ett tag, efter ca 4-5 mil hör man ingenting varken när man kör eller står still. Undrar vad detta skulle kunna bero på? Är det bara att byta remmen eller kan det vara något lager som fläktremmen ligger på som är slut?

//Andreas

Lyckan är inte att nå sitt mål. Lyckan är att vara på väg
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Känn på viscokopplingen så att den inte glappar och att den bjuder lite lagom motstånd om du vrider på fläkten för hand.
Ljudet kommer från resonansljud i generatorn, den laddar ganska hårt en stund just efter start, och speciellt kallstart.
Remmen i sig har ett gnisslande och skrikande ljud, när den väl låter. Är normalt tyst men multirib remmar kan verkligen låta högt när det väl är dags för åtgärd...

Du kan delvis framkalla samma ljud och verifiera att det är generatorn genom att med varm motor på tomgång hålla ner gasen för en aning förhöjd tomgång, runt 1000 rpm så konstant som möjligt.
Försök sedan att simultant slå på och av lite större förbrukare, t.ex helljus, elbakruta, stolsvärme osv.
Är man två personer så underlättar det, och du hör tydligt när generatorn får jobba hårdare osv.

FP
Tack för svaren,

då tror jag att det kan vara remmen för det låter som du beskriver det men konstigt att det slutar när jag åkt ett par mil, eller? ljudet är ju konstant medans det är, gasar jag mer - låter det mer. om det är generatorn vad är det man byter då?

kan tillägga att det inte låtit nått när jag köpte den för ca 2 månader sen, sen kom det lite i taget åh plötsligt lät de väldigt högt.

Edit: Tror jag möjligen kan ha hittat felet, ett av hjulen som fläktremmen går på verkar glappt så det vobblar lite, skulle det kunna vara det som uppkallar ljudet?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det ett drivet hjul (remmens ribbade sida mot hjulet) eller en liten spännrulle (remmens släta sida mot hjulet) som glappar?
remmens släta sida mot hjulet

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, ett spännhjul. Bäst att byta hela spännaren inkl. rullen som ett paket, Alltid bra att göra det i tid innan rullen skär och det kan dra med sig mer saker.
ska ju ställa av den efter den här helgen så får nog bli å lämna in den i vår :) men jag skulle gissa på att ljudet kom därifrån iallafall, ser realistiskt ut om man ser hur det rör sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.