AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

Orkeslös 318ti-95 till och från...

La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Idag när jag körde bilen till en affären så gick den helt normalt men när jag skulle åka därifrån så kom jag knappt iväg från parkeringen. Den var helt orkeslös till en början men den började gå normalt igen efter en 20 sek. Lite senare hände samma sak igen vid en korsning. Tomgång hade den men det var nästan så att den dog när jag gasade.
Någon som har någon idé vad jag ska börja med? Stiften ska vara bytt nyligen enligt föregående ägare....
La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Upptäckte idag när kylfläkten gick igång vid rödljusen att omgångens sjönk så pass mycket att den nästan lade av. Men jag har inga problem med att dra rnt startmotorn. Kan det vara batteriet som spökar ändå. Bilen går lite ryckigt när jag försöker köra i jämn hastighet och gasresponsen är inte vad den borde vara till och från...
La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Enligt förra ägaren är lambdasonden och luftmassemätaren nyligen utbytt.
Ingen som har nåt tips vad jag ska börja med att felsöka?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Någon trasig givare (Kam/vevaxel), tjuvluft eller en dålig bensinpump är rena gissningar från min sida men kanske orsaken? Egentligen borde den gå permanent illa i så fall, men man vet aldrig hur det börjar.

Om det är tjuvluft kan du själv felsöka från luftmassemätaren och bakåt för att hitta eventuella sprickor, kolla den lilla gummibälgen den brukar kunna bli dålig med åren. Men de andra fallen är inget du enkelt kontrollerar själv, däremot kan du alltid kolla efter felkoder med hjälp av en verkstad eller en privatperson med utrustning.

Det är dock inte säkert att det blir någon felkod överhuvudtaget, eller någon felkod som verkar rimlig, bara för att bilen gått illa.

Lycka till!

//Bjersér
La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Har jobbat hela helgen så jag har inte haft tid att felsöka någonting än. Men jag har pratat lite med den tidigare ägaren. Luftmassemätaren och lambdasonden byttes i somras för dom hade problem med avgasvärdena vid bes. Hade även kört den med en del E85 inför bes. och bränslefiltret har inte blivit bytt sedan dess. Dom har förresten aldrig bytt det under alla år dom ägt bilen så det är väl dags att byta det i vilket fall. Men då borde jag ju kunna utesluta bränslefilter, LMM och lambda i alla fall?

Jag ska kolla om jag hittar några sprickor i gummibälgen/slangar imorgon.

Verkar som jag kan få hjälp lite senare i veckan med att kolla felkoder. Men hur fungerar det där egentligen. Om bilen går bra just då när vi ska kolla felkoder, visar det ingenting då? Eller ligger dom "gamla" felkoderna kvar sedan tidigare?

Det verkar som problemet kommer när jag kört bilen ett tag så den blivit riktigt varm, låter den stå ett tag och sen när jag ska åka iväg efter en 20-30 min så går den riktigt dåligt till en början för att sedan komma igång och gå som vanligt. Har blivit så två gånger nu. Till och från jobbet idag gick den normalt.

Hur är det med kam/vevaxelgivarna, är det några konstigheter att byta dom? Sitter dom illa till? Är det schmiedmann som har bäst priser på såna grejor?

Tackar för tipsen!

/Niklas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Datorn loggar felkoderna och de kan läsas av även om de inte är "aktuella".
Läs av koderna och radera dem - om felet kvarstår kommer det att skapa en ny felkod i loggen, som du ser vid ny felkodsläsning.
Det kan ju vara bra att skriva upp de loggade felkoderna innan du raderar dem - kan ev. vara till hjälp vid senare ev. felsökning.

Börja med att byt bränslefiltret - särskilt med tanke på att de har kört med E85, som löser upp diverse guck som kan finnas i tanken!

Kolla hur stiften ser ut och att de är av RÄTT typ!
Du skall ha NGK BKR6EK eller ännu hellre BKR6EQUP (Bosch FGR7DQP eller DQI, går också bra).

Har bilen körts på E85 kan det har skadat stiften, även om de är "nybytta".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Har bytt bränslefiltret men det blev ingen skillnad på gången. Jag kollade tändstiften och upptäckte att det sitter nå tändstift som heter Brisk i den om jag inte minns helt fel. Är det Biltema stift? Så det blir till att köpa nya NGK stift imorgon.
Skulle göra en felkodsavläsning på bilen igår men vi fick ingen kontakt med bilen trots att det var rätt kontakt.
Jag kollade även gummibälgen vid insuget och den ser inte ut att vara gammal. Hittade inga sprickor och det hände ingenting när jag sprutade med startgas.
Hoppas att det funkar med nya stift imorgon.
La
19
Larzon78
Bmw 318ti -95
Audi A6 Avant -97
Det gjorde susen med nya NGK stift! Har kört en 7 mil nu både landsväg och stadstrafik och inte haft nå problem alls. Kul att det kan vara så pass enkla fel ibland.
Tackar för alla tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.