AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.985

Glapp stryrled, 1a på damasken förra året.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tjo,

Har en polare som har en Suzuki Swift som fick en 1a förra året på spindelledsdamask och undrar nu om man automatiskt får en 2a i år om man inte gjort något åt detta. Nu är även styrleden glapp.

Är det bara att byta hela leden så man får allt fixat eller klarar man sig genom besiktningen ändå?

Det här är ju en gammal bil som används lite, det är en så kallad "1 år i taget-bil".
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En glapp styrled går inte igenom besiktningen. Inte om den är så glapp att ägaren själv har upptäckt det. Det är naturligtvis en direkt följdverkan av att damasken varit trasig och fettet bytts ut av salt och grus som rent tribologiskt är en smörjmässig katastrof... ;)
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Japp, men då så är det bara att byta hela rasket. För som jag förstod det sitter det både en styrled och en spindelled så man kan byta hela delen så får man två saker lagade.

Vad är det exakt jag ska ha alltså? Som jag förstått är det två leder, en spindelled och en styrled, eller?

Någon som har bättre koll än mig som kan leda mig till att köpa rätt del?

Letade på mekonomen: Artikelnr: 08-60442
Benämning: Styrled vä/hö yttre Bild 1
Pris: 380.00

Är det bara den här jag ska ha?
Är spindelled och styrled samma sak i det här fallet eller har jag blivit vilseledd i min ovetskap?

Som jag fattade fick hon en 1a på en damask förra året men nu är det glappt på en annan led på samma sida. Är det hon som surrar eller jag som inte fattar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, sorry! Jag såg nu att det gällde både spindelled och styrled. Står det yttre styrled glapp på besiktningsprotokollet så är det rätt del du hänvisar till. (det finns även en inre som sitter i andra änden på styrstaget under styrväxelns damask. Dock är den mer skyddad och inte glapp alls lika ofta som de yttre kan bli) Spindelleder han det finnas flera av och de förbinder styrspindeln (där hjulnavet sitter) med karossen via länkarmar. På många bilar (BMW med) sitter spindellederna integrerade i länkarmarna. Då byter man hela länkarmen och får på så vis även bussningen i motsvarande ände på länkarmen bytt samtidigt som en liten (men ej gratis) bonus ;) Spindelleden får man inte tvåa på förrän den glappar, men är damasken trasig är det bara en tidsfråga innan den glappar.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Kanon, tack!

Jag ska be att få kika på besiktningsprotokollet.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
läkarmen med spindelleden var det i alla fall som behövs bytas. 920kr på mekonomen. 720ish på skruvat.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.