|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Herr G: Så den äkta M-ratten till E6X har alltså inget "//M" märke på del nr 4? Känns oavsett som en ganska omständig procedur att byta rattlisterna med tanke på att den bara rullat knappt 5000mil. |
|
|
Den äkta m-ratten har ett m-märke, men byter du lister till icke m-sport lister så ha du heller inget m-märke. Det tar 10-15 minuter att byta allt. Ratten i 530d är en äkta m-sport dock så är listerna i ratten icke m-sport. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Håller med Herr GP till 100%. Ratten i annonsen är en M-sportratt med utbytt plastdekor. Sportratten som normalt har denna dekor är dels något tunnare och saknar tumgreppen tio-i-två. Har för övrigt sett andra bilar med denna plastdekor utbytt. ___ //Ulf |
|
Karl-Hilding |
Ok TS och ni andra: Så här skulle jag skrivit så alla förstår och blir nöjda: TS: Du skriver bla att 230´var mer än du hade tänkt dej. Och det hoppas de flesta/alla har en limit när man köper en dyrare kapitalvara och inte gripas av allt för mycket habegär eller som budarna på ett hus som helt plötsligt har köpt huset för en halv mille mer än dom hade råd med. Tillbaka till bilen: Det är en äkta M-sport som de flesta här instämmer med och den har M-ratten men med blanka detaljer som M-sportratten har. Och den har det mesta av vettig utr inkl den silkeskena aut, skulle i så fall vara el-dragkrok. Bilen har gått lite över 4100 mil mao så får du en nästan ny bil. Bilen tillverkades april -08 = en sen -08. Bilen reggades på privatkund/företagsbrukare 26 nov -08. Mao har den varit i bruk 3 år och 11 månader. Tillbaka till priset: 230 är redan det för högt enlig din limit. Om det redan där är mycket över är bara du själv som vet men i vilket fall som heslt så bjöd du 230 per telefon. Åker man upp så skall man sedan stå för dett bud såvida inte något "dolt" kommer fram. Men med denna bil är som du och vi andra förväntar oss så är den också vär 10-15´till. Om du har utrymme för dessa´ytterligare eller kan dra in på något annat så har du gjort en riktigt bra affär. Sätt dig i vilken ny mellanklass bil som helst och utrusta den och du är över 300´direkt och jag lovar att du vill inte köpa den. (Har nu i morse kört en Avensis -12 cirka 15 mil) Vilken upplevelse.... Så mitt råd är, tänj på vad har att tänja på för med denna 530 kommer du att få tillbaka den extra köpesumman i form av många bekymmerslösa mil, garantimil i försäkringen, nybilskänsla, en oerhörd komfort, och ett maffigt tryck i motorn. Var gång du sätter dig bakom ratten tänker du: Vilken jäkla tur att ded blev denna nästan nya bil! Och körglöädje går knappast att mätas i ett pat tusenlappar. Att den blir billigare om ett år ja det blir väll 99% av alla billar som rullar. Och det blir även den bilen du inhandlar. Detta är som ålder går inte att undvika fast du skulle vilja. Min parallell var mer att om de redan hade gått över din limit med x antal tusen när du bjöd 230 så fanns det i så fall inget utrymme alls. Mao kolla då fin E60 LCI/facelift - stor skillnad på en LCI vs prefacelift - så hamnar du på rätt sida 200´. Alltså köp det du och plånboken tillsammans blir nöjd. Parallellen till en raffig 35 som en arbetslös 23 försöker ragga upp var i det absoluta ytterkanten och skulle bara belysa att varken 23-åringen eller 35-åringen skulle vara nöjd i så många tim/dagar. Lite för stor skillnad på intresse/intellekt/samförstånd/livserfarenhet = leta bil där du kan sova gott om natten men kanske då ångra sig att jag inte lade på de sista 10-15 tar tid att smälta. Mig hände ungefär samma sak för många år sedan när jag stod i begrepp att köpa en E30. Hittade en nästan ny 318iS-88 med 3000 mil. Pris innan prut: 88´ Och så fanns det en 318is 16v-90 med 3800 mil. Pris innan prut: 112´ Taklucka på båda men 318is 16V hade styrservo också. Köpte -88.an för 83´och ångrade mig som fan att jag snålade på de sista 20` Tog ett bra tag att smälta detta. Inhandlade senare en 16v men tyvärr inte styrservo. Detta betyder inte att man skall köpa det dyraste man mäktar med (mycket dumt at Lövet också) utan heller några tusenlappar till och bli riktigt nöjd! Parallell igen: Du skall köpa ny kostym, ja jag har kostym/kavaj i jobbet. De ser en hyfsad kostym för 3600 kr. Sitter nästan som den skall, relativt snyggt tyg osv. Så kommer biträdet fram med en kostym till som han absolut vill du skall prova. Du råkar se prislappen 5000 kr. Aj fan tänker du jag hade ju tänkt max 3500 nåt. Men ok du tar på dig kostymen och den sitter som en smäck! Du känner dig glad, upplyft och ta mej fan så ser du bättre o trevligare ut också. Men 5000 kr är mycket pengar mer än du hade tänk handla för. Och just då tänker de flesta fel. Det är inte 5000 kr det handlar om utan mellanskillnaden 1400 kr. Är det värt 1400 kr att bli riktigt nöjd eller skall du spara 1400 kr och tänka ja det får duga. Blev lite mycket text jag vet det. Men men....hoppas att TS köper bilen och att vi sedan får dela din lycka! Du har fått en del goda råd. Lägg dig på 240 och kolla läget och säg att för 240 så åker du till övre Norrland eller var det nu låg! |
Karl-Hilding |
Skall vara sportratt inte M-sportratt med blankt. Har själv sportratten i blankt utf. |
fredde 7 |
karl hilding:nu förstod jag:) bra skrivet. |
Karl-Hilding |
Tack för det fredde 7. Och ursäkta alla jäkla tangentfel. Bättre att skriva i Word och klistra in det. Helt omöjligt att korrekturläsa i ett lite fält och samtidigt prata med kunder/leverantörer/medarbetare/hustru/barn i telefon :) |
|
Oj det var mycket text! Men jag förstår vad du menar men säljaren var väldigt fast på att 250K var det lägsta priset han skulle sälja den för så jag tror inte det spelar någon roll om jag höjer budet till 240K. Han körde den gamla klassikern att får jag inte den såld så behåller jag bilen:-) Han var iaf sugen på att köpa en kombi. Jag har nyligen sålt en A4 2.0 TS SportQuattro Avant -07 som jag hade köpt ny. Jag tyckter att det är mycket pengar man tappar på så kort tid så jag vill inte lägga ut för mycket pengar på en bruksbil igen. Annat är det med Porschen den ökar bara i värde :-) |
|
| Äh, jag hade provat med 240kkr och kollat. Inte lätt att sälja bil idag och han lär förlora mycket mer ön 10kkr på att behålla den tills i vår eller när han tänkt sälja... | |
Karl-Hilding |
Ja prova med 240´+ Blocketförsäkring + full tank. Eller skit i Blocketförsäkringen och pruta dessa 1500-2000 i stället. Eller om det "hårdnar" till så strunta i Blocketförsäkringen. 240´+ full tank diesel och du får köra 5 tim hem med ett leende på läpparna! Och inte ligger en välvårdad E60 -08 efter F10 i kvalitet. M-paket på en vit är ju bara 100%. Där kommer det verkligen till sin rätt! Och nej, det är inte jag som säljer bilen. Hade jag ägt denna 530 så inte hade den varit till salu! Fö så är komfortstolarna helt underbara. Har dessa själv. |
|
Kan den här vara ett bra köp? Länk 1 ägare sv-såld 6300 mil |
|
Karl-Hilding |
Inte helt fel heller. |
|
Z3: inte svart mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
Svart är snyggt =) Bilen verkar bra, men motorn är ett snäpp ner mot vad du tittat på samt så saknar den komfortstolar och navi vilket för mig är ett måste. Hur känner du själv? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
då är ju den vita ovan i alla avseenden mera intressant tycker jag /Anders |
|
Karl-Hilding |
Såg nu också att 525.an "bara" hade sportstolar. Fortfarande prio på den vite 530.n |
|
Jag har börjat fundera på om jag ens ska köpa en diesel för jag kör bara mellan 1100-1300 mil per år. Spontant är jag mest sugen på den vita 530:n. Jag kollar även på 3-serie från -09 med M-sport och facelift. |
|
|
Pratade med säljaren senast i fredags och vi kom överens om att jag köper bilen för 230.000:-. Han hade även en spekulant som skulle titta på bilen på lördag men han skulle ringa honom och säga att bilen är såld!!! Säljaren skulle kolla med sin bank om vi kunde träffas där tisdag eller onsdag vid 16 tiden. Jag skickade ett sms nu ikväll att jag måste kolla med min bank när mina fonder som jag sålde i fredags kväll (efter vårat samtal) blir utbetalade så skickar säljaren ett sms att det kommer en annan och köper bilen för 250.000:- i morgon!!!!!! Ett muntligt avtal är väl bindande eller hur? Några tips hur jag går vidare med detta? |
|
|
Det är lika bra att glömma det. Du kan i stort sett aldrig bevisa att ett muntligt avtal ingåtts. ------- //Lövet |
|
|
Självklart kan du bara glömma allt. Du kan som Lövet säger aldrig bevisa något och jag anser att innan du har skrivit på ett köpeavtal (vilket jag uppfattar att ni aldrig hann skriva) så har säljaren rätt att sälja till den han eller hon vill. Moraliskt rätt eller ej spelar ju ingen roll. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.