|
|
|
|---|---|
|
Är lite dålig på denna modell. bmw 3,0 csi. vad tror ni? Länk | |
|
Ursäkta fel länk. Här kommer den. Länk |
|
|
Hur menar du med "något att ha"? E9 är väl iaf typ 10 vackraste coupéerna som tillverkats någonsin. Men som alla andra 70-talare dras de med grava rostproblem om de inte är åtgärdade någon gång under deras livstid. Maskinellt är de fantastiska, M30-motorn är en skottsäker klippa med ett underbart ljud :) Utveckla gärna din fråga! |
|
|
Hej Lus, Jag föll för utseendet när jag såg bilen. Har inte tänkt på modellen innan.funderade på att åka och titta på den. Jag var ute efter det som du skriver.Vilka problem, defekter, rost etc ska man titta efter. Fick lite svar på min fråga av dig. Finns det mer att tillägga så tackar jag. |
|
|
Ah :) Klart du ska kolla! Bilar som de här rostar precis överallt, så om du inte har god koll själv, ta med någon som har. delar till de här modellerna börjar bli dyra. |
|
|
rost o åter rost! kolla grundligt en ggr, andra ggr ännu grundligare! öppna handskfacket o kolla torpedväggen, finns där rost, låt dina pengar stå kvar på banken! Micke |
|
| En 3.0 ligger högt på min "måste-äga-någon-gång" lista! | |
|
Mandus63: vet du om den har sollucka! det bästa är om den inte har, för evakueringshålen blir lätt fyllda med skräp och fuktan är där för att stanna då. Dubbelkonstruktion med massa bockningar, samt ingen rostskydd närhet gjorde så den försvann bara du kör förbi östersjön. Övrigt så kan jag bara säga att, motorn avger ett helt magnifikt ljud som ingen nyare BMW kommer i närheten av idag. Jag har ballongdäck 195/70 på min och det ihop med original fjädring o dämpare får man en suverän känsla i bilen. 200 hk o tryck plattan i 2-3 växel, kan jag lova dig, att du kan inte sluta att gapskratta. Ett flin har du ändå ,hela tiden du sitter där! Micke |
|
|
Verkar helt ok bil. Men som sagt, bilder, bilder, bl.a. bilder på ställen som skorpionen nämner. Tycker jag känner igen reg.nr. på E9'an från bilder ifrån bilträffar. Medlem i BMWCS kanske? Hursomhelst, inte många E9'or kvar i Sverige. Min egen var en hårsmån ifrån att lämna landet i somras. Nu står den i garaget med helrenovering av sidorutor :-) Det är en lite tidskrävande renovering eftersom inte alla originaldetaljer finns att få tag som nya. |
|
|
Dessa kallas ofta för "Rostens Moder" eftersom rosten finns överallt. Konstruktionen är på många ställen helt förkastlig enligt "kolhuvudmetoden" - man lägger plåtar över varandra och det bildas lätt spaltrost. Hjulhusen fram har en kant som lagrar sand och fukt som orsakar rost som du ser under motorhuven mellan inre hjulhus och framskärmen. Har bilen taklucka? Garanterade rostproblem eftersom det ligger en skumgummilist mellan ramen och taket samt att dräneringen slutar i sparklådan. Lyft alla mattor och luckor och kolla noga. Kom ihåg att den minsta lilla lackbubbla innebär rost som måste åtgärdas och oftast är 20 - 30 ggr större än vad du ser. Mycket dyra delar i den mån de finns att köpa. Ingenting finns till inredningen men allt finns till mekaniken, som sällan krånglar. Som andra skriver, trevlig och vacker bil. Jag har renoverat en, så jag vet......... Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Jag tror tyskarna uppfann rosten för att senare sälja den till italienarna för vidare utveckling och japanerna kopierade den i tron på att det var något bra.... | |
| Haha :D | |
|
Dessa bilar tillverkades av Karmann i Osnabrück som ju även gjorde bl.a. VW Ghia. Redan på 70-talet hade man döpt om staden till Rostnabrück. Allt rostade!! Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Alfa-Romeo vinner på inköp av rysk plåt förvarad utomhus och sen skumfyllda balkar. Rostades visst redan i försäljningshallarna. Men ack vilka tjusiga modeller en del var. Fast en frisk E9:a slår det mesta. |
|
|
Hittade en köpguide på Klassiker. Länk Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Hej Denna bil har jag sett, känner Janne Personligen. Bilen har stått i garage de senaste 10 åren avställd i garaget på deras sommarställe. Motorn vad Janne själv berättat är motorn en fabriks trimmad på ca 220-230 hkr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.