|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
SMG 1 var seg som sirap,men SMG II är nåt helt annorlunda..försök växla snabbare MAN,då får du en guldstjärna i kanten av mig...:) vissa gillar MAN,vissa gillar SMG.. om du söker så finns det läsning här på forumet,tills tomten kommer:) |
|
|
Ja valet handlar ju som sagt om tycke och smak, men ett uttalande som Dawwes (om han nu menar allvar) tyder ju endast på okunskap från han sida anser jag. Gammal skitsnack, som håll under kalla vinterkrigets dagar innan elektroniken tog över. Ingen människa växlar en manuell bil så snabbt och så rätt som tex. en SMG II gör. En annan aspekt är att med en SMG låda så missar du inte en växling vilket de flesta (läs ALLA) råkar ut för vid lite mer aktiv körning nån gång. Vilken låda mår då bäst? Lövet: +1 Mvh Jimmy |
|
| Lövet: Om förarna fick bestämma reglementet så vette katten om de inte skulle vilja ha manuell låda. Inom rally tex är det oftast manuell låda. Anledningen till att man har robotlådor är säkert den att föraren har så mycket annat att tänka på i en racingbil, dvs man försöker göra livet lättare, därmed jag kan hänvisa till min ursprungs replik: "om man vill, och KAN, köra bil" :). Nej en riktig "sportbil" är alltid manuellt växlad i min värld :). Missa inte mina "smileys". | |
|
Har erfarenhet med av båda lådorna. Ägde först en M3 2003 med Manuell låda i 4 år, sjukt nöjd var jag, aldrig något strul. (inte för jag hade de med min SMGII låda heller.) Men efter att ha läst här på AP så mycket gott lovade ord om SMGII så tänkte jag att jag skulle införskaffa mig en sådan. Sagt och gjort så gjorde man det, blev en M3 2005, kul som fan i början, men tröttnade som fan efter ett litet tag med, blev så besviken. Kan väl sammanfatta det hela med att söker du efter den där känslan att sitta bakom ratten som en F1/Racing förare och köra på bana så är SMGII helt perfekt, annars BIG NO. Manuell alla dagar i veckan för min del iallafall. :) Hade kunnat även sen skriva nya bibeln här om SMGII vs Manuell om någon verkligen undrar varför just en Manuell för min del istället för en SMGII. Men känner att jag hade fått allt för många handikappade SMGII dyrkare efter mig. :) Så känner bäst att låta de vara och alla SMGII dyrkare få leva i sin fantasi om att SMGII lådan är den mest perfekta lådan man kan ha i M3 E46. www.garaget.org/HERCEG |
|
|
Jag ägde två manuella M3 E46 först, köpte sedan en med SMG. Sjukt smidigt och skönt när man vill glida, roligt när man vill känna sig som värsta F1-föraren. Jag tröttnade dock efter någon månad och sålde bilen. Det kändes aldrig riktigt "äkta" , not my cup of tea helt enkelt. Man får respektera att alla gillar olika. Jag kör återigen en högvarvig R6 med en tight manuell låda och jag älskar att få spaka hederlig manuell igen :) ... Och ja, jag provade SMG ordentligt, dock aldrig LC. Idag är den dock väldigt långsam jämfört med DKG men fan vad växlingarna kändes med SMG. Whiplash-varning i S6 ;) |
|
|
Jag har ingen LC i min,beror kanske på att jag har den senaste mjukvaran,eller så har kanske BMW tagit bort den funktionen,på de sista mjukvaruversionerna.. Min mekaniker kopplade upp bilen,och den hade senaste o sista mjukvaran och LC funktionen fanns inte att tillgå..går säkerligen att lägga till den,men jag skulle ändå inte använda den åndå,så skitsamma "Mellangasen" gillar jag skarpt:) |
|
| Ibland känns det nästan som om de som kör med SMG (2) försvarar sitt val genom att motivera att det är såååååå mycket bättre än manuell, får känslan av att flera av dessa personer kanske ångrar sitt val så här i efterhand:). Jag skaffar SMG eller vad det nu kommer heta först den dag jag är så gammal att det gör fysiskt ont att trampa ner kopplingen i tid och otid *haha* | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag älskar min smg. Funkar perfekt som manuell och automat, både till bus och crusing. Läge 2 med A är väl det jag kör mest på. Läge 6 manuell vid bana och bus. Finns ju inget härligare än att stå på tomgång och stämpla fullt i botten. En liten fördröjjning, sedan två lakrits - full ut, växla vid indikering, två nya lakritsar (fast kortare), i med trean och beroende på om man har vintrisar eller ej och fukt eller inte så kan det bli lite nya "lakritsar". Allt utan att behöva koppla. I love it. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Denna kan vara intressant för en köpare Länk |
|
| Ja den verkar ha bra historia men tyvärr way over my budget | |
|
Den lågmilaren kändes mycket prisvärd i jämförelse med 10.000 milarna för 200.000 ++ |
|
|
Hej igen alla.. Hur kan man enklast se om bilen har en smg I lr smg II? |
|
|
e36 - smg I e46 - smg II |
|
|
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan begära över 200 tkr för en M3 e46 om inte synnerligt ovanliga skäl finns för det. Då räknar jag inte in CSL versionen verkar ha fått en väldigt speciell status, positivt menat. Att begära 230tkr för en bil vars efterträdare kostar ytterligare 80tkr är i min värld orimligt. Det är som bmw m5 e39 som säljs för 160 tkr när m5 e60 kostar starx över 200. Tittar man tex. på audi rs6 c5 jämfört med c6 så säljs de för 220 respektive 440. Där upplever jag en mer rimlig prisskillnad mellan de olika versionerna. Vad tror ni anledningen till varför bmw M versionerna ligger så nära varandra i pris? |
|
|
Joel Olsson: Nu jämför ju du väl ändå extremfall? Tycker om man kollar runt så ligger väl skillnaden mellan M-modeller av E46-E9X i snitt nånstans på 150k eller mer. En E46 runt 200k bör vara i riktigt toppskick medans en E9X för runt 300k antagligen inte är det... Detsamma gäller ju även M5 modellerna. |
|
|
Impnaz: Det är en mycket riktigt det dyraste/billigaste jag jämför, men även som är fallet så verkar det vara ovanligt många som värderar sina bilar högt. Egentligen är det irrelevant vad priset är i annonsen eftersom det sällan stämmer vad den säljs för, och då menar jag dom bilar som ligger i den övre delen av prisbilden för m3 e46. Skillnaden mot audi rs6 står jag kvar vid och min fråga kvarstår varför prisskillnaden hos audi är större än hos bmw? Det vore kul om m3 e46 stod sig så bra som det priset som de i snitt säljs för. Kanske finns det någon här som nyligen sålt sin m3 e46 kan yttre sig om vad marknaden är beredd att betala? |
|
|
Självklart är nog dom flesta som säljer sina bilar lite väl optimistiska. Annonspriser är som oftast lite önsketänkande. Samtidigt, har man ett ett riktigt fint objekt och inte bråttom att sälja så skadar det inte att försöka. Och i vissa fall med all rätt. Har man tur så kommer en köpare som är villig att betala extra för att kanske just få tag på det där "toppexet". Och när det gäller den större skillnaden på Audi så gäller det nog mest just Rs6 modellerna, helt enkelt för att gamla Rs6or är sjukt svårsålda. Jag har haft en, så jag vet.... |
|
|
Det är just att så många värderar sina bilar högt som gör mig skeptisk till att alla är exceptionellt fina exemplar. Det gör att dom som säljer riktigt fina objekt blir jämförda med bilar som inte alls håller samma skick. Förtroendet för de riktigt fina objekten minskar om man gemene man prissätter sin bil i samma nivå. Som du säger handlar det om att hitta rätt köpare till rätt bil. OT: Annons reflektioner: En bil som kallas "unik", "Sveriges finaste osv. blir löjlig i mina ögon eftersom det extremt sällan stämmer med verkligheten. De bilar som faktiskt är unika eller Sveriges finaste vet om det och skrivs sällan ut. |
|
| Tack Koffa, d va enkelt :) jag vart lite fundersamt när jag har sett flera E46 annonser där vissa skriver bara smg och andra skriver smg II. | |
| Antalet ägare/användare som framgår på transportstyrelsen.se när det gäller importerade bilar från t.ex Tyskland, är det totala antalet inklusive tyska ägarna lr är det bara de svenska ägarna asså sen bilen importerades till Sverige? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.