AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.018

Erfarenheter av Bussgods?

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hej. Någon som har erfarenhet av att skicka via Bussgods? Tänker mest på då man skickar fälgar med däck (i plastsäckar). Har nämligen hört att de kan vara lite ovarsamma så det är skador få fälgarna då man hämtar dem. Enl deras hemsida ska det räcka om man lägger dem i plastsäckar med te x kartong över själva fälgen. Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har skickat enbart i plastsäck. Det var dock 16" med ballongdäck så själva fälgarna var skyddade. De kom iaf fram ok.

Skulle aldrig skicka nya fina fälgar utan ordentligt emballage dock. Sätt flera lager kartong på fälgsidan. Däcken kan vara oskyddade utan problem.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå till en däckfirma och be att få några gamla kartonger till fälgar som de får leveranserna i. De brukar ha meterhöga travar med ihopvikta kartonger som de skickar på pappersåtervinning - så de är oftast bara glada om de kan bli av med några!

Sådana kartonger brukar vara väldigt tjocka och skydda bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...såg nu att du hade fälgar med däck.
Då går det kanske inte lika lätt...

Jag hade föredragit att skicka fälgar med däck på en halvpall.

Du kan nog göra ett rätt bra skydd om du tar två masonitskivor (som du fodrar med tjock pappkartong på insidan som ligger mot fälgens yttersida) och gör ett hål i mitten och sedan tar du en brädstump som är lika lång som masonitskivans bredd på vardera sidan om fälgen och "drar ihop" masonitskydden med en spännrem som ligger runt brädorna och sedan går genom navhålet.

Hoppas du förstår vad jag menar: bräda-masonitskiva-"kartongfoder"-fälg (yttersida mot pappskivan)-masonitskiva-bräda och i centrumhålet löper spännremmen som ligger runt båda brädorna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag fick mina fälgar från England var de skyddade med två lager platt kartong över fälgsidan och sedan 350meter tejp runt resten. Det räckte helt klart. Inte ett märke på dem.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Priset gäller väl ändå 4 däck, inte något hemmabygge med tillhärande halvpall och grejer.
I många fall går det ju på lastbil och inte buss, men annars hur ska dom få in pallarna i bussen när dom handlastar allt.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Det är riktigt att det inte går att lasta på pall med Bussgods, det är i plastsäck med extra emballage som gäller för 575 kr (om jag minns rätt). Frakt på lastbil kostar nog minst 3 ggr så mycket. Är mest orolig för ev skador även om man packar med extra kartong över fälgen. Kan ju tycka att man ska vara försiktig även om man handlastar... Mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bussgods använder sig av lastbil, tex mellan Göteborg- Stockholm så går det på Lastbil för dom har så mycket gods, då kan du ha dom på pall. Men kolla det innan !

Japp, man tycker att folk borde vara det men man ska aldrig lite på någon.
Packa dom i bubbelplast runt med Kartong på framsidan så borde det funka.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Min erfarenhet av Bussgods är att personalen skulle behöva gå på några charmkurser, känns som om man som kund stör.......

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.