|
|
|
|---|---|
|
Jag har kommit över en BMW E30 som är väldigt ombyggd från tyskland. Nu är det så att tidigare ägare har haft ur motorn och kört turbomotor ett tag men nu är samma motor tillbaka. Det vill säga en M30B35. Tidigare ägare vet inte tiktigt vart kablarna för oljetryck och eljetemp ska sitta och jag kan inte hitta rätt givare. Är det någon som känner igen vart mätarhuset kommer ifrån? [img]Länk | |
| Länk | |
| Vart sitter oljetempgivare och oljetrycksgivare på en Alpina B10/B6 3.5? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer direktlänk till bilden Länk Oljetrycksgivaren på en ordinare M30B35 motor sitter längst bak på insugssidan Länk Länk På en S38 motor sitter båda givarna på oljefilterhuset. Vet dock inte vilken lösning Alpina körde på. Men börja med att ta en titt på dessa två ställen och se om du hittar några givare. |
|
Jag har rotat runt lite i detta nu och den givare man ser på bilderna är original M30B35 och det sitter just en sådan på bilen just nu. Denna går till Oljetryckslampan. Jag har pratat med tidigare ägare och det han vet är att givaren som satt där när han köpte bilen är borta, den sat bak på toppen precis som den nuvarande. Min gissning är att Alpina motorn har en annan givare med fler stift som även ger oljetryck för en digital mätare och inte bara en givare som ger att rätt tryck finns så att lampan slocknar. Någon som vet vart man kan finna vilka givare som sitter på en Alpina motor? |
|
Stämmer, bör ju såklart vara en givare som ger en variabel spänning/motstånd eller liknande och sedan så översätter instrumentetet det och visar det digitalt. Jag har CD-skivan med Alpina-reservdelar från 2001, där är Alpina B10 3.5/1 med. Ska fixa så du kan få tag på den. Den är på tyska :-) |
Ta en titt i detta dokument, är väl sid 49 som är mest intressant. www.exx.se/techinfo/docs/alpina_e34_teilekatalog_2001.pdf De verkar ha ett speciellt lock till oljefilterbehållaren där det ser ut som någon form av uttag (detalj #6). Sen har de någon komponent (detalj #7) som tillhör oljetrycksgivaren. Och slutligen själva givaren (detalj #8). |
På den här bilden ser man uttagen på oljefilterlocket tydligt. Länk Den stora tryckgivaren till höger (vinklad) och tempgivaren (gissar jag) till vänster på locket. |
|
Stort tack för dom länkarna! Dom kommer göra stor nytta. Jag ska ta lite bilder ikväll så ska du få se hur det ser ut på min motor |
|
|
Någon som vet hur man kan få tag på användaren "Alpina B8" här på forumet? Han verkar inte ha varit aktiv på några år. Det är han som har tagit in bilen i sverige, tänkte att han kanske har lite bra information :) |
|
|
Länk Länk Här är bild på de två givare jag hittat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.