AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.424

BMW 530 DA växlar ner till fyran på full gas, vrf?

När jag lägger in DS -Manuell på automatlådan, och kör på sexan med manuell, och sedan trycker på full gas, så växlar den ner till fyran??? Normalt??

Mvh
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Låter normalt
Är du seriös eller skämtar du???
I och med du gör en så kallad kick down spelar det nog ingen roll vilken växel du har i det manuella läget - bilen kommer då av sig självt göra en maximal acceleration och därmed växla av sig självt - ner till fyran tex.. (man känner ett visst motstånd / Klick när gaspedalen förs mot sitt nedersta läge - kickdown. då växlar bilen ner av sig själv i både D DS och M12345678)

:)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Du hör själv inget skämt
Ren fakta
Tack för svaren,

Men gör den samma sak om man kör automat då???

Ska man inte trycka ner mer än det där klicket??
Mvh
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Ja den gör samma sak i automatläge!

Bara Min Wagn!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Varför skulle den inte växla ner?

Prövade för nyfikenhetens skull i vår egen diesel, lade manuellt i femman i drygt 70km/h (Högre ville den inte lägga i) och M5 lös på skärmen framför mig. Gav full gas och bilen växlade ner samt M2 lös framför mig. Från femman till tvåan alltså!

I automatläge gör den samma sak.

//Bjersér
Förlåt min okunskap..

Men varför växlar den ner?

Ska man alltså inte trampa fullt ner? Bara till klicket alltså/ där de tar emot lite grann??
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Ska och ska... beror väl helt på vad du vill uppnå.
Bilen växlar ner för att den tolkar att du vill ha bästa möjliga acceleration i och med att du trycker full gas. Och det får du väl tydligen på den växeln i just den farten.
Och tror du att du kan köra din automatlåda som en manuell så går det inte. Det är inte ens nära.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det funkar inte just pga att folk inte skall förstöra sina bilar
Den skall även växla upp så man inte övervarvar motorn och gör det också iaf på min

Ha deT
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
dirooo: Det är ingenting, man frågar väl för att få lära sig! Som nämnts tolkar bilen full gas som att du vill uppnå maximal acceleration, och det innebär att man behöver växla ner och varva även en dieselmotor.

Även om du inte trycker förbi spärren i pedalen kan bilen växla ner om det tycker sig behöva det. Som jag nämnde ovan i mitt exempel testade jag från femte växeln för att bilen inte ville gå i sexan utan hoppade ner i femman med en gång igen. Uppenbarligen för tungt tyckte bilen, men med en manuell låda är jag övertygad om att jag kunnat segdra en så stark diesel på mycket lägre varv rent teoretiskt utan att behöva växla ner från sjätte växeln.

Automat gör som den vill dock!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.