|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om man vågar köpa vinterdäck och fälg på gummihuset? * Får man rätt däck?, dvs F10:an vill väl ha XL varianten på belastningsindex * Får man rätt fälg?, dvs det ET-mått som bilen ska ha * Vettig Leveranstid? * Inga skador på fälgar eller däck när man väl får dem? * Vinterdäcken för nordiska förhållanden inte något skräp som är tillverkat i Thailand? Googlar man lite och även läser gamla trådar här så finns det ju en del fall där det inte gått så bra för kunden...men de kanske har bättrat sig? | |
|
jag har köpt massor med däck och fälgar under senaste fem-tio åren från Gummihuset och har nog bara en enda gång haft en fälg som släppte ytskiktet och då fick jag en ny när jag reklamerade. Leveranserna kommer punktligt och de har många gånger bra priser också. Så du behöver inte vara orolig om du hittar en fälg som du gillar. Däcken har de bra marknadspriser på. Jag upplever att de är kunniga när man ringer dit också. Har köpt till väldigt många olika BMW modeller under åren och även några Mercor. /Anders |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående belastningsindex så finns det bara ett belastningsindex och det är det som gäller. Att det står XL på vissa däckmodeller betyder bara att det är förstärkt men det är alltid belastningsindexet du ska läsa av och jämföra med din bils max tillåtna totalvikt (eller axeltrycket bak om man ska vara riktigt petig då fördelningen brukar vara mer på bakaxeln vid tung last). Angående modell av vinterdäck så bestämmer ju du själv vad du ska ha. Du kan ju se deras utbud, där finns tex Nokian, Michelin, Continental vinterdäck att välja mellan. |
Ta din bilmodell, en F10 520dA. Den har max tillåtet bakaxeltryck på 1275 kg. Betyder en högsta (statisk) belastning på 637.5 kg per däck. Således behövs ett belastningsindex på 93 (betyder 950 kg) eller högre. Slår jag in din bilmodell på Gummihuset får jag tex förslag på Nokian däck, låt oss ta Nokian Hakka 7 Dubb som exempel. Där föreslås Nokian Hakka 7 Dubb och dess Run Flat variant, i 225/55 R17 storlek. Går jag in på Nokian Tyres får jag reda på att Hakka7 Dubb 225/55 R17 har märkningen 101T dvs 101 i belastningsindex och långt över minimikravet på 93. Hakka7 Dubb 225/55 R17 Run Flat har märkningen 97T dvs 97 i belastningsindex och även det långt över minimikravet på 93. |
Fast ovanstående beräkningar brukar alltid hamna under vad som rekommenderas i instruktionsboken (dvs av BMW). Så titta alltid i instruktionsboken vilket lastindex som rekommenderas! |
Exempel från instruktionsboken för en F10 528i så har den följande rekommendationer för 225/50 R17 storleken 225/50 R17 94V M+S 225/50 R17 94W 225/50 R17 94H M+S Dvs 94 i lastindex gäller för en F10 528i för 225/50 R17 storleken. |
|
Köpte vinterdäck på gummihuset... Har bara positivt att säga om dem faktiskt.... - Helt ok priser - Snabb leverans, cirka en vecka - Väl inpackat på en pall och lev. med posten företagspaket - Fick rätt fälgar och däck - Däcken var rätt monterade, någon enstaka liten repa från monteringen på insidan fälgen annars prickfritt. - Fick bultar med låsbult + lite annat småkrafs på köpet |
|
Kul att se uppföljning på tråden och att allt gickfint utan minsta problem! Vad blev det för däck i slutänden? |
|
Det blev testvinnaren i teknikens värld, Continental 5 odubbat...225/55-17 Efter en snabb provkörning på lite våt asfalt är jag nöjd, kändes nästan lika stabilt som sommardäcken.. Blev lite skraj sedan jag beställt och sedan läste aftonbladets test där Collin totalsågade alla dubbfria vinterdäck på asfalt...f |
|
| Jag kan rekommendera Gummihuset. Har köpt tre uppsättningar däck och fälgar från dom utan några anmärkningar. | |
|
Samma här Har handlat där ett antal gånger Håller de dom lovar No problemo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.