AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.128

Ställa cambervinkel. E39

Gu
77
Gurra--
316i-93
Tjenare, då var det dags för kluriga frågor igen.

Tänkte höra om det är någon som vet om man kan ställa camber bak på bmw e39? Är ute efter negativ camber.

Jag vet att jag får camber om jag sänkar bilen pga bakaxeln, bilen är så sänkt den kan bli och har redan camber. Men kör på 10" breda fälgar jag tänkte spacra ut 20mm till. Behöver alltså ställa mer. Tyvärr går det inte att sätta dit camberstag som på e36 tex.

Men man borde väl kunna ställa cambern via standardprylarna?
Min fråga är bara, hur gör man det?

Är inte sugen på att åka in till euromaster och bli idiotförklarad för man kör stance. Så hjälp här hade varit enormt schyst! :)

// Gustaf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter excentriska bussningar i länkstagen som går att vrida, men jag vet inte hur mycket det rör sig om i justermån dock.
Justering kamber mm E39: Länk

mvh/ Anders
gO
1.407
gOry
335i Touring
Länk Normalt brukar dessa excentriska skruvar sitta fast och kan gå sönder ifall man ska vara där och justera så var beredd på att ha ett par i utbyte när du ger dig på detta så du inte blir stående.. Och nu måste jag bara fråga varför man vill förstöra så mycket av körglädjen/vägegenskaperna bara för man vill att bilen ska se ut på ett visst sätt?
Gu
77
Gurra--
316i-93
Tack för snabba svar.

Bilen kommer stå hela vintern så skulle något ryka av är det inte hela världen, men schyst att du sa till. Så om jag fattar det hela rätt, man skruvar på mutten som är under drivaxeln? Är det bara att släppa på muttern och ställa cambern som man vill ha den och spänna igen?
Den mutten som är på bild 2 alltså.

Kanske är jag som är trögfattad och fattar det hela fel, behöver man släppa på fler?

Toe'n struntar jag i att ställa, toe in kan jag leva med.

Jadu det är en bra fråga! Antar att det är något fel på mig ;) Nej men jag vet faktiskt inte, har haft ett antal bilar. Nu senast var det en subaru impreza, gick som ett skott och hade perfekta köregenskaper.
Men kändes inte riktigt rätt, kör hellre runt i en halvslö 523 som är låg och bred. Men jag förstår vad du menar, det är ganska jobbigt att bara ligga någon cm över gatan, oroa sig över lådan och tråget. Behöva tänka vilken väg man kör. Om man ens kan köra till önskat mål, fastna med bilen på farthinder och så vidare. Men som sagt, är väl tillräckligt dum för att gilla det.

// Gustaf

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk

Kolla den tråden där jag länkar till en "gör det själv"
Gu
77
Gurra--
316i-93
Där ja! Vad jag fattar det som är att den enda mutten jag egentligen behöver bry mig om är den som visas i steg 5? Om det nu är så enkelt dvs? För att bara ställa cambern.

// Gustaf

Gu
77
Gurra--
316i-93
Känns som att man kan ställa bra med camber med originalprylarna ju. Blir det inte tillräckligt kan det inte vara värre än att fräsa upp spåret mutten går i och göra lite bredare.

Får prova mig fram. :) Tack för svaren!!

// Gustaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.