|
|
|
|---|---|
|
Tydligen sägs mina bromsbelägg vara "slut" efter 2700 mil. Ingen garanti lämnas på detta, BMW själva erbjuder garanti på bromsbeläggen i 2000 mil. Det är nästan en centimeter beläggning kvar på dem. Det blir att fundera på en och två gånger på om jag ska ha en BMW nästa gång med den brist på garantier. Jag har alltid varit extremt nöjd med min Volvo tidigare då man tagit både det ena och det andra långt efter garantin varit slut. | |
| Om det är nästan 1cm kvar på beläggen är det väl bara att köra vidare? Slitageindikatorn räknar på din körstil och körd sträcka för att försöka estimera hur mycket som är kvar av bromsbeläggen. När bromsbeläggen är slut kommer du få en tillsägelse från bilen om att det bör bytas så snart som möjligt. Det sitter en sensor vid bromsbeläggen, vars krets bryts när beläggen blivit för slitna. | |
| Problemet är att de gnisslar som fn. Ungefär som gamla bilar utan gnisselplattor. | |
| Ja men om de gnisslar och de finns belägg kvar så reklamera missljudet istället!... | |
| Det var det jag gjorde, men det finns ingen annan lösning enligt Bilia. | |
|
Prova gå till en annan verkstad. Gnisslande bromsar bör absolut täckas av garantin! Hade samma bekymmer på min 320 E46 och då täcktes detta utan snack. Däremot kan det vara svårt att få nya belägg på garantin om det inte är frågan om ett konstruktionsfel. Bromsar anses precis som däck vara sk "slitagedelar" som inte alltid täcks av garantin fullt ut. Detta brukar gälla de flesta biltillverkare, det var i alla fall samma regler som gällde på min V70. Ett exempel, om än extremt - köper man en ny M3 och kör regelbundet på racerbana kan man inte kräva nya däck och bromsar på garantin om de är slut efter 400mil senare. Dock tycker jag om nu Bilia sålt bilen till dig kunnat vara lite mer tillmötesgående och stå för en större del av kostnaden, 2700mil är ju löjligt lite för ett bromsbyte om det är frågan om normalkörning! |
|
| jhellstrom: Det finns fler auktoriserade BMW verkstäder runt dig. Auto7h (iof numera Bilia) och Mechanum i mölndal. | |
|
3000:- senare då blir det hursomhelst ingen mer service eller Bil från Bilia. Lustigt hur fort man går från att nästan beställa en ny bil till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.