AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.832

X1 2.0d, Resonansljud, vibration vid tomgång.

tm
2
tm911
X1 X-drive 2.0d -10
Aut.
Jag har en X1 X-drive 2.0d 2010 med automat, 4000mil.
Jag undrar om någon har samma symptom som jag, samt någon lösning på detta problem?

Vid kall start så ligger tomgången på 850rpm, den låter då antar jag helt normalt.
Vid varm motor så ligger tomgångsvarvet på 750rpm.
Om man står i P-läge så är det oftast inget problem, men när man har Drive eller R, så kommer det ett vibrerande ljud.
Ljudet är ett dovt vibrationsljud som om en plastpanel skallrar.
Det är svårt att identifiera var ljudet kommer ifrån men låter som om det kommer inifrån instrumentpanelen på vänster sida.
Lyssnar man i motorrummet så kan man inte höra något konstigt.
Motorn har vad jag kan förstå inget missljud!

Jag tolkar det som att när man har växel i så sjunker motorvarvet något 10-tals varv, och vid just detta varvtal så är det något som vibrerar.
Så fort man ger gas och åker i väg så försvinner detta ljud.

Jag har haft i bilen på min lokala BMW verkstad men dom kunde inte identifiera var ljudet kommer ifrån, dom skulle skriva en rapport och hoppas få svar om någon lösning från centralt håll.
Kanske lösningen vore att helt enkelt höja tomgångsvarvtalet något, frågan är om detta är möligt.

MVH
Tommy
RY
155
RYN
545e -21
På min förra bil (320d e91) hade jag ett liknande fenomen. Ett skorrande ljud som verkade komma inifrån instrumentpanelen vid ett visst varvtal, vill minnas att det var när man släppte kopplingen för att köra iväg.

I mitt fall visade det sig vara plastkåpan över motorn som inte var riktigt fasttryckt och därför vibrerade ibland. Motorn sitter ju så långt bak att ljudet uppfattades som om det kom från instrumentpanelen.

Det kostar ju inget att rycka loss kåpan för att testa om ljudet förvinner.

/Ronny
tm
2
tm911
X1 X-drive 2.0d -10
Aut.
Tack för tipset!
Jag testade att plocka bort plastkåpan över motorn igår, men tyvärr så vart det ingen skillnad!
Jag skrev tidigare att ljudet verkade komma från vänstra sidan, men det är nog mer från höger sida av instrumentpanelen.
Konstigt nog så verkar det bli mindre ljud när man har motorhuven öppen och går in i bilen och lyssnar !

MVH
Tommy
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Är nog normalt att ljudet minskar om du öppnar huven. Då går nämligen resonansen ut genom den öppna huven istället. Detta borde tyda på att ljudet kommer just från under huven nånstans... En diesel vibrerar ju ganska hårt... hade inte detta i min X1 23D, men däremot har vi dessa vibrationer i vår Mini 1.6D (BMW spis)... Hittar heller inte felet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.