AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.173

Åkte på fortkörningsböter, men skrev inte påsk många anledningar ? Rätt eller fel?

Sida 2 av 3
Verdi
Ska såklart vara "Om du INTE vet..." Edit funktion någon?

Karl-Hilding,
Jag vet. det blir bara värre och värre. Trots att jag röstar blått så tycker jag det är trist med folk som bara tänker på sig själva.
Fick själv igår ett kärleksbrev på posten från Rikspolisstyrelsen. Har väntat på det några veckor eftersom jag den 25/9 åkte in i Skövde en regnig tisdagskväll och rätt vad det var så brann en otroligt stark blixt av i mörkret riktat mot bilen och jag förstod förstås direkt vad som hänt. Hade som tur var en långtradare framför mig (varför tog kameran mig och inte även lastbilen?) så det gick inte så fort, men det var 50 km/h och brevet visade att jag kört 62 km/h.

Det jag vill säga är att det är otroligt vad dessa kameror klarar. Det var alltså becksvart ute, hällregn och blåst men det är totalt omöjligt att bestrida för registreringsnummer syns hur tydligt som helst i mörkret och även min fula nuna vid ratten och lätt att jämföra med samma nuna på körtkortsbilden på underrättelsen.

2400 kr kostade inresan till Skövde för dessa "fjuttiga" 12 km/h.

Inte så stor mening att försöka bestrida antar jag...

Det var den andra på ungefär tre år och som tur var så körde man inte fortare än vad man gjorde.

/Anders
Verdi: Detta är väl det mista problemet vad gäller att uppta samhällets tid och pengar. Jämför gärna med kostnaderna för att ta om alla rättegångar där vittnen, åklagare, domare, och allt vad det heter, har varit jäviga. Det om något är att slösa skattebetalarnas pengar.
Ursäkta att jag gled utanför trådens kärnfråga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kan ju vända på resonemanget:

Om poliserna som skall genomföra hastighetskontroll, skiter i de regler som de är ålagda att utföra (t ex kalibrering av laserpistolen med korrekt ifört protokoll), är det ju poliserna som slösar med samhällets resurser i form av skattemedel och samtidigt begår tjänstefel - dels gör de inte sitt jobb korrekt (och borde inte ha betalt för dåligt utfört jobb) och dels genererar "fusket" i att folk kan överklaga och vinna överklagandena av mätningarna vilket därmed indirekt ökar pressen på rättssystemet i onödan. När det inte går att få till en fällande dom pga att någon korrekt överklagat polisens fusk får ju inte heller domen den avskräckande effekt böter har och dels får staten inte in bötesbeloppen...

Jag har inget emot polisens arbete, men om de inte kan visa på att de följer interna regler är risken stor för att du tappar transparensen i deras jobb och att folk därmed tappar förtroendet för dem. Rent teoretiskt skulle ju diverse "fusk" kunna tillämpas av olika poliser bara för att få en bra statistik på "brottsuppklarande".
Om det finns ett internt regelverk som skall eliminera/minska risken för godtycke i polisens bedömande, skall dessa regler självklart följas.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
520
niklas100
520d 2008
Slösa samhällets pengar
Jag säger bara Tomas Quick
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej igen. Mycket tankar här men så är det ju ;)

Kan jag ringa någonstans och be dem skicka alla dessa handlingar jag skulle få se men som det inte hade på plats? Så att dem skicksr hem kopior.
Hur kan man lita på att man kört för fort när dem aldrig visar på radarn att där i mitt fall står 100 km?

Han kan ju säga vad han vill till mig likaväl kunde han sagt 105 liksom ?

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Fick ju enbart se kalibreringspappret och ingenting annat? Vad mer har jag enligt lag rätt stt kräva?

Jag kan komma på några saker någon som vet fler?

* platsprotokoll fanns inte där
*kalibreringspappet( det fick jag se)
*mätplatsansvarig fick jag inte se något papper på fanns inte heller där.

Är dem enligt lag tvungna att visa upp den uppmätta hastigheten på radarn.

Fick även veta av denna farbror:

Poliser får gömma sig hur mycket dem vill.
Dem behöver inte ha något stöd till utrustningen, dem använder sin axel till det konstigt nog men så sades det på plats.
Väst är inte obligatoriskt utan dem väljer det själva.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Regler för lasermätning på land.
RPSFS 2003:6 FAP 331-2 - Länk

Den beskriver det mesta rörande själva mätningen före, under och efter. I den framgår det vad du kan begära ut.
Det är t.ex platsprotokoll, kopia på utbildningsintyg, kalibreringsresultat och datum, kopia på stålmåttbandets serienummer osv osv.
De behöver inte ha stöd men det rekomenderas då risken för att "skjuta" på fel målyta ökar med avstånd och då blir stabiliteten viktig.
Polisen får gömma sig och då hamnar frågan på ett mer moraliskt plan dvs om det handlar om trafiksäkerhet är det väl bättre om de syns men det råder ju delade meningar om det.

När det gäller varselväst så finns det dels beskrivet i Rikspolisstyrelsens författningssamling, se nedan, gällande uniformer men även arbetsmiljöverket har regler för och när gällande användande. Även räddningsverket har föreskrifter som täcker in polisen vid trafikkontroller (konstigt nog)

RPSFS 2011:1 FAP 798-1

19 § Varseljacka m/04 ska bäras vid arbete på eller invid väg när det finns
risk för påkörning av passerande fordon. I de fall det utifrån en riskbedömning
kan anses lämpligt får undantag från detta göras. En riskbedömning ska
göras vid varje enskilt tillfälle.
20 § Varselväst m/04 ska bäras i yttre tjänst till plagg som saknar fasta reflexer
samt vid händelser som kräver personalinsatser av betydande omfattning,
om inte uppdragets art innebär att ett framgångsrikt genomförande därigenom
motverkas. En bedömning ska göras i samband med varje enskilt
uppdrag. Västen får bäras vid arbete på väg när risken för påkörning av passerande
fordon bedöms som låg.
Allmänna råd
21 § Varselplagg får bäras utanpå samtliga plagg som får bäras som ytterplagg
i yttre tjänst. Varselplagg får även bäras till civil klädsel.
22 § Varselplagg behöver inte bäras vid arbete på väg om god synlighet är
uppnådd på annat sätt, t.ex. genom mycket goda ljusförhållanden.

Har du frågor gällande det här kan du kontakta Sara Strömberg på rikspolisstyrelsen - sara.stromberg@rps.police.se

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Kävlingepågen var kan jag ringa för att få dessa handlingar? Skrev ju inte på böteslappen så har ju inget id nummer eller något liknade får att veta exakt vem man ska kontakt?
Kanske ska man ringa 114 14 och fråga eller?
Skickar dem hem kopior på allt eller hur går det till?

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Du ringer till det distrikt som har utfärdat boten. Be att få trafiksektionen.

Det går även bra att maila.

BMW CS #05375

Silversten:
"Hur man man lita på att man kört för fort...?"

Ursäkta, men detta är nära nog det dummaste jag läst på detta eminenta forum! Kör man 30 km/h över tillåten hastighet VET man att man kört för fort. Inser man inte det ska man inte framföra motorfordon. Ett körkort är trots allt ett tillstånd att bedriva farlig verksamhet.

Är man beroende av körkortet för att ta sig till/från jobbet, eller i tjänsten, bör man kanske hålla sig tillräckligt inom lagens råmärken för att inte riskera körkortet? Den gaskåte kan alltid hitta mindre olämpliga tillfällen att gasa av sig på, har jag hört andra säga...

Visst är det riktigt att Polisen ska göra sitt jobb korrekt för att samhället ska känna förtroende för ordningsmakten. Har de gjort fel vid mätningen är det skäl för friande, men den som kör 30 km/h för fort är inte rätt person att leta fel hos andra. Där är jag med Verdi om att det är slöseri med samhällets resurser.

Därmed inte sagt att jag kör felfritt, men gör jag avsteg är jag fullt medveten om vilka konsekvenser det kan få.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
bavega:

Det där var en grov generalisering, man kan köra för fort utan att veta om det också. Jag har själv åkt fast för fortkörning (inte 30km/h över dock) utan att ha en aning om det innan jag blev stoppad. Körde i Stockholm och var helt fokuserad på att hitta rätt väg, började med att köra lagliga 70 men följde bara med trafiktempot och tittade efter skyltar vart jag skulle. Blev stoppad av en blåvit utan att jag ens såg någon som stod och mätte. Hade dessutom en tid att passa så jag hade inte tid att tjafsa med dem om mätningar, protokoll och annat. Bara att betala. Kostade 3000 spänn.

Kringförhållanden påverkar naturligtvis hur vi upplever farten och vad vi fokuserar på.

Men vist, ofta när jag kör för fort är jag väl medveten om min handling.

/DJ
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
bavega.

Det ena förtar inte det andra även om man själv ve/tro/misstänker att man har kört för fort. Två fel kan aldrig bli ett rätt.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang riktigt - skall man neka eller inte och när är det att göra så?

BMW CS #05375

bavega: ditt inlägg är ju inte mycket bättre.

Som du säger så skall polisen göra sitt jobb korrekt. För att man skall veta det så måste de kunna visa på de saker som trådskaparen frågar efter.
Hur vida han har kört för fort är ointressant. Är utrustning felaktig eller mätningen gjorts på fel sätt så skall man inte straffas oavsett ifall man kört för fort eller inte, det handlar om rättssäkerhet.
Han kanske bara körde 25kmh för fort men mätningen är gjord på fel sätt och han får böter för 30kmh, skall han ha det då?

Med ditt resonemang så skall man tydligen inte ifråga sätta polisen utan blint lita på att den informationen de ger är korrekt enbart på premissen att man själv vet att man körde över hastighetsbegränsningen.
Man tvivlar inte på att man kört för fort när ordningsmakten anser att man kört 30 km/h för fort. Det är en sak.

Det andra är den påföljd man vill försöka smita undan för att ha kört för fort - för det vet man att man har.

Däremot kvarstår frågan hur exakt hur mycket för fort. I trådskaparens fall är det kanske något att vara glad för att det påstods att han körde 30 km/h över lagstadgad hastighet och inte 31. Hade det gällt 31+ skulle allt finnas att vinna på att försöka slå hål på mätningen. Eftersom detta inte äventyrar körkortet tycker jag inte det viktigaste är att en rattnalle slösar med mina skattepengar på att slippa ta ansvar för sin egen dumhet och kalla det för rättssäkerhet. Det är bara löjligt.

Det står jag för.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Bavega helt seriöst om du läser hela tråden kanske du hade hängt med i svängarna? Jag säger inte att jag inte kört för fort, det är jag medveten om. Jag skrev att jag ansåg mig ligga precis lite under 90 km/ h men det kanske du har missat? Sen tar jag mina böter när jag får dem om jag tycker allt gått rätt till denna gången tyckte jag inte det gjorde det därav skapning av tråd.

Sen dina skattepengar? Jag har alltid jobbat och betalat över 10k skatt varje månad till staten. Jag skrev också stt dem 3200 kr är inte det viktigaste utan det skall gå rätt till om jag ska betala det. Jag tyckte inte det gick rätt till och det är fler här som håller med mig. Sen om jag får rätt eller fel är en annan sak, skam den som ger sig. Om jag slösar på skattepengar så är det lika mycket min rätt som vilken annan medborgares. Jag lovar dock att det inte kommer kosta i närheten mer än det jag har betalat in under mina år. Dem skattepengarna är lika mycket mina som andras. Kan jag betala för alla andra så ska jag med få nyttja dem när jag behöver dem.

Tycker du sen att det är fel så är det din sak, men jag bryr mig inte det minsta om det.
Kommer använda dem till sista kronan om så är behövligt.
Skall dem böta får dem väll göra det enligt lag om dem nu ska lära andra stt följa lagen?

BMW = BRING ME WOMEN
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Bavega, om du läser hela tråden inser du att körkortet faktiskt står på spel här även om fortkörningen "bara" påstås vara 30 km/h över

Sen är det ändå inte ok att man döms för att ha ha kört 30km/h för fort om man egentligen körde 20 km/h för fort eller tycker du det?

/DJ
Från Körkortsportalen:
"Körkortet återkallat av Transportstyrelsen

3. Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.
"
Länk

Det är nog att räkna med att du får körkortet indraget. Jag vet sådana som har fått körkortet indraget efter tre mindre hastighetsöverträdelser inom förloppet av ett år.
Bavega:
Så om/när du åker fast för fortkörning och polisen säger att du körde 30 för fort så betalar du gladligen 3200:- i böter trots att du själv vet att du bara körde 20 för fort som egentligen skulle kosta dig 2400:- För kör man för fort så får man skylla sig själv och då skall man ta vilket straffa man än får oavsätt om det är rätt eller fel.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för att dem flesta här inne har något innanför pannbenet;)
Klart jag inte godkänner när jag inte tycker jag kört så fort liksom.
Sen kan jag inte godkänna när dem enbart hade med sig kalibreringspappret.
Kan ju inte godkänna något som jag inte ser även om dem nu kanske inte behövde ha det på plats.

Ringer in på måndag, fått tag i numret nu så att dem skickar hem allt, om alla papper finns så klart.
;)

Återkommer igen och berättar vad jag fått och vad dem ansvarig i Helsingborg säger om detta.

BMW = BRING ME WOMEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.