|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle åka till Ullared med tjejen idag då farbror blå stod vid vägkanten. På 70 väg säger han att han klockat mig på 100 km i timmen. Tyckte mig inte alls va uppe i den hastigheten men men.tur i oturen 1 km till så hade kortet rykt. När jag väl stannat börjar hans kollega skriva böteslappen.3200 kr osv osv. Jag frågar om kalibreringslapp han visar mig sen snabbt och den värkar stämma. Därefter frågade jag efter platsprotokoll och vem som är mätarplatsansvarig och vem som utförde mätningen. Där säger poliskonstapel till mig att dem alla gått den utbildningen som görs varjer men den finns inte på plats? Efter ett kortare samtal väljer jag att inte skriva på. Känner mig osäker och känner att detta inte gått rätt till. Jaguar betalat fortkörningsböter tidigare i mitt liv och 3200 kr är inte hela världen, men det känns inte rätt? BMW = BRING ME WOMEN | |
|
Blev mycket stavfel då jag skriver från min iPad sorry för det ;( Han sa att dem inte heller var tvungna att visa upp det, då han jobbat många många år som trafikpolisen. Han sa även att jag skulle bli kallad till tingsrätten i Helsingborg. Vad tycker ni jag ska göra och är de lönt att åka dit, när man står emot några poliser. Det ända jag fick se var som sagt kalibreringspappret inget annat. Vad är dem skyldiga att visa mig och har jag någon chans i domstolen? Vad ska jag hävda om det kommer upp i tingsrätten alla tips tas emot, då jag känner att något var lurt på platsen där jag blev stoppad. BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Dom har kalibreringspappret som bevis, vad har du? Vad anser du att du körde i då? |
|
| Det är väldigt toffligt att följa med till Ullared. Nu ser du hur det går och vet bättre till nästa gång! ;) | |
|
Jag anser att jag låg en bit under 90. Jag hade skrivit på om jag sett det andra som jag hört att dem är skyldiga att visa på plats. Även läst här på forumet att dem ska visa upp det, sant eller inte men kände mig tveksam och valde att inte skriva på. Har ju inget att förlorar på det, kan ju ringa in och godkänna det när som liksom. Är orolig att kortet ska bli indraget en viss tid då jag fått mitt 3;dje böter på 5-6 månader. Dem andra två har varit ringa fortkörningar, detta var tur sa polisen då det fattade 1km till till dem 31 km, hade kortet rykt. Har som sagt godkänt innan då jag inte visst om annat än kalibreringspappret. Kan dem dra in kortet en viss tid eller kommer jag att bli varnad eller något dylikt av Transportstyrelsen?. Grymt orolig är jag iaf om kortet, pengarna spelar inte någon större roll det är inte hela världen 3200 kr. BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Ångrar Ullared resan Anders. Kanske var karma att jag inte skulle med upp dit. Köpte ju liksom enbart olja till mina bilar, då dem säljer både mobile och Castrol för schyssta priser. Resten av tiden satt jag på sportbaren typ ;) BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Tredje boten inom 6 månader och dessutom 1km/h ifrån körkortsgränsen denna gången. Jag skall inte måla fan på väggen men jag tror att någon åtminstone kommer vara intresserad av delad vårdnad om ditt körkort.... Jag vet inte vad som krävs vid mätning, tror också att det varierar med vilken typ av mätning de gjort. Detta var laser eller? Testa att googla lite så kanske du hittar något matnyttigt /DJ |
|
|
Gogglar jag kan jag inte sova ;) Med delad vårdnad menar du då indraget kort i ex antal månader eller? Vet inte men förmodligen var det laser. FAn behöver bilen till jobbet då jag jobbar natt och pendlar 8 mil enkel resa 5 dagar i veckan ;( BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Argumentet att man behöver bilen i jobbet brukar korta ner den "delade vårdnaden" (japp indraget) från 3 till 1 månad vid en sån här överträdelse. Jag talar nu bara utifrån egen samt vänners erfarenhet så ta det inte som fakta. Förr var det ju länsstyrelsen som hade hand om detta, men nu är det väl transportstyrelsen eller trafikverket? Vid tre överträdelser inom ett par -tre års tid brukade det startas en liten utredning kring om man var lämplig eller ej. Om du inte döms för denna sista fortkörningen så skall den inte ligga dig i fatet heller förstås så med det i beaktande så kan det vara värt att stå på dig lite extra. Men skall du göra det måste du hitta lite argument också. /DJ |
|
|
Säg att jag skulle få det indraget i 3 månader? Börjar tiden då gälla från 2012-10-16 till 2012-01-16 eller börjar det gälla när man fått sin dom av transportstyrelsen? Alltså den dagen man får hem brevet eller ? Läst lite olika om det på nätet. BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Om polisen tar kortet på plats så gäller indragningen från den dagen. Men i ditt fall när du fortfarande har lappen kvar så kommer det att räknas från när de beslutar att dra in ditt körkort. /DJ |
|
|
Spärrtiden räknas från det att du DELGIVITS (eventuellt) beslut om återkallelse. |
|
|
Hej Silversten, Vad är det du inte tycker känns rätt? Att du körde för fort och fick böter? Eller att poliserna förmodligen blev irriterade och tycker att du var löjlig som ville se en massa absurda protokoll som ändå inte säger speciellt mycket. Du vet ju att du körde ganska ordentligt för fort eller hur? Varför tjafsa? Det är väl bara att betala? Var glad att du har ett jobb och KAN betala. :) För övrigt så har både BMW-DJ och WGG rätt MEN: Spärrtiden räknas från den dagen myndigheten (Transportstyrelsen, Länsstyrelsen whatever) beslutar att dra in ditt körkort MEN de måste också DELGE dig beslutet vilket görs genom att de helt enkelt skickar en bekräftelse som du får signera och skicka tillbaka och innan du har skickat in och de mottagit delgivningen kan du inte bli föremål för ingripande från myndighet på grund av olovlig körning. Du kan alltså teoretiskt få beslutet om indraget körkort IDAG med posten, slänga det i brasan och elda upp och låtsas som du inte fått det. Blir du stoppad i poliskontroll kommer polismannen att säga "Ditt körkort är indraget - Va, det hade jag ingen aning om, ursäkta. Borde jag inte fått det skriftligt på posten? - Jo, det har du fått med ett beslut daterat 15 oktober - Nej, den har inte jag fått tyvärr, måste ha kommit bort". Polismannen kommer då att delge dig på plats och omhänderta ditt körkort omedelbart. Du har då INTE gjort dig skyldig till olovlig körning. Därefter får du inte köra, och jag vet inte om du får köra hem bilen heller. Vilket du rimligtvis borde få göra. Du kanske får köra i 1,2 eller 3 dagar till. Teoretiskt så skulle det ju kunna innebär att du hinner köra hela spärrtiden ut! Myndigheten måste alltså 1 besluta om att dra in ditt körkort, och 2, dessutom kunna visa/bevisa att du mottagit information om att ditt körkort är indraget innan du kan bli förmål för andra tvångsåtgärder som anklagad för olovlig körning. Det enklaste är dock alltid att bara betala sina böter och se glad ut, för du vet att du körde för fort och 2, inte köra med indraget körkort. :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
AlexanderK Han gjorde helt rätt som bad om platsprotokollet då det innehåller en del information som måste vara korrekt och riktig för att underskriften mätplatsansvarig om att risken för felaktig bil och att mätningen har skett enligt RPS skall gälla. I mitt fall (en av ggrna) så innehöll protokollet så mycket fel (i förhållande till RPS) så jag blev friad. Dessutom fick polisen sig en liten skrapa då det står i RPSen att om det uppstår tveksamheter i rörande mätningens riktighet skall polismannen på plats fria. Du har alltid rätt att ta del av de handlingar du behöver för ditt försvar. Därmed inte sagt att du kan få ta del av dem när du vill. Men om du ställer frågan "Om jag nu inte får se platsprotokollet - hur kan jag då veta att allt har skett i enlighet med de regler som finns" - därav nekande. En annan sak att tänka på är var de står vid mätningen resp. utfärdande. Står de t.ex på en liten grusväg är det inte alltid den är allmän och då måste polisen ha husrannsaken med sig då det är privat mark. De har ingen rätt att tjänsteutöva utan den. För att få en domare/åklagare att utfärda det måste brottet ha fängelse med på straffskalan vilket inte fortkörning har så länge som du inte närmar dig farter för grov vårdslöshet men likväl måste tillståndet utfärdas innan och polisen kan ju inte veta på förhand vilka hastigheter det kommer att röra sig om. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan är det varje medborgares rättighet att kunna neka om man anser att det finns oklarheter. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Sedan stämmer det inte det där med delgivning. Indragandet gäller från den dagen då beslutet tas. Främsta anledningen till att länsstyrelsen numera hanterar frågorna som lämplighet är just för att slippa ifrån baksidan med delgivning. För det kunde inte åklagaren göra då det är skillnad om du döms i en tingssal. Om du får hem papper från länsstyrelsen så anses det att du har tagit del av handlingen. Skulle du låtsas som ingenting så åker du dit för olovligt om du fastnar i en kontroll. Samma gäller om du överklagar - länstyrelsens beslut gäller under tiden så när du väl är "klar" med hovrätt så har det som oftast gått längre tid än tre månader. Ytterligare en anledning till varför länsstyrelsen har tagit "över". För att slippa att du kan åka vidare under tiden överklaganden sker. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Verdi |
Don't do the crime if you can't do the time. Med andra ord, vill du inte ta straffet så kör inte för fort. Att hålla på att slingra sig är ryggradslöst i min värld. |
|
Jag har ju alltid erkänt, betalat mina böter i tid och sett skamsen ut när jag har åkt fast. Men jag förstår Silverstens tveksamhet, dels för att polisen inte kunde svara på frågan om platsprotokoll och dels för att marginalerna nu kan innebära körkort eller ej. Handlade det bara om en bot så är det ju bara att ta om man torskar, men skall de beröva körkortet så får det fan vara en riktig mätning som gjorts enligt konstens alla regler. Silversten är ju inte själv övertygad om att han körde såpass fort som mätningen visar. Polisen har aldrig haft någon låt gå mentalitet gentemot mig så varför skall jag ha det gentemot dem? Även deras regler finns ju där i syfte att se till att allt går rätt till. Har de då inte följt dem så skall de inte belasta mig som trafikant. För övrigt bra tips från Kävlingepågen, det gäller alltså att svänga in på privat mark när man blir stannad av polisen ;-) /DJ |
|
BMW-DJ Visst! Det kan du göra men då har du ju struntat i att stanna på polismans inrådan och då hamnar ju saker i ett annat sken. Verdi. Det handlar inte om att slingra sig utan bara om rättssäkerhet. Om nu polisen påstår att du har kört för fort och det visar sig att de inte har uppfyllt de regler och krav som ställs på en mätning, tycker du då att de har sin fulla rätt att påstå så? Oavsett om du vet att du har kört för fort så måste polisen visa för dig att så är fallet. Tänk dig vilket juste samhälle det skulle bli om polisen fick göra lite som de ville när de påstår saker. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Verdi |
Kävlingepågen, Du vet väl själv om du har kört för fort eller inte? Om du vet, eller är _genuint_ osäker, ska du såklart klaga. Men om du vet att du är skyldig så tycker jag att det är rent ut sagt förjävligt att uppta samhällets tid och pengar för att utnyttja nåt kryphål så att man själv sparar ett par tusen. |
Karl-Hilding |
Verdi: Det är ju så det går till. Har vi råd så anlitar vi Leif Silbersky. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.