|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har planer på att bygga nya grenrör och resten 3", tänkte då även mappa då jag tror att jag får ut en hel del mer. Går det mappa med original eller måste jag köpa annat styrsystem? Om ja, vilka system rekommenderas? Handlar om en 540i m6b40 | |
|
Det går med original. Se Länk Ska du byta till eftermarknadssstyrsystem rekommenderar jag VI-PEC, säljs av pure.pf.com i Sverige. |
|
| Om det inte går att mappa original så blir det ju ett annat. Okej, ska kika lite på de. Tack! | |
| Oj, missade det första du skrev. | |
|
Det ska tydligen ge ett bra skjut i motorn genom att montera B30 toppar, tillsammans med andra BPU då. Har du kollat på original grenrör på din bil? :) Det finns ingen plats till extraktor på förarsidan. Jag hade en avlägsen plan att montera kuggstång på min fd 540 för att frigöra plats åt grenröret. |
|
|
Finns alltid plats till att göra saker bättre ;) Eftersom styrsystemen inte är sådär jättebilliga ställer jag nu frågan om det verkligen lönar sig med att mappa, kanske går lika bra med chip? Kan man säga på ett ungefär vad man får ut på chip respektive mappning? Mina förväntningar är att hamna runt 310-330hk men headers och mappning/chip, lite annat smågodis också kanske, är det möjligt? |
|
| Och resten 3" med race-kat | |
|
Jag hade chip i både min 540iA och min 540/6, definitivt ingen aha-upplevelse. Den manuella köpte jag med chip (utan att först veta om det). Chipen är gjorda för originalmotor med hänsyn till alla möjliga riskfaktorer. Bygger du om motorn och vill få ut nämnvärt mer effekt måste bilen mappas. Du skulle behöva mappa bilen, då kan du samtidigt ställa fram kamtiderna och få lite extraskjut där. |
|
|
Vad ger M60B30 topparna i effekt? |
|
|
Vilka styrsystem finns de, eller rekommenderas, förutom VI-PEC som redan nämnt tidigare? Frågar igen om någon vet om man kommer runt 310-330hk och runt 450Nm med de grejer jag har tänkt uppgradera!? :) Tack för era svar förresten! |
|
| Nu är jag ute och halvgissar, men jag har för mig rallykalle sa att han byggt en B40 med B30 toppar och det vanliga modsen +map och fick ut 354hk är en siffra jag har i huvet men jag vågar inte sätta några pengar på det. | |
| Nu har jag ju hemskt svårt att tänka mig att B30 topparna skulle på något vis ge mer pållar,men informera mig mer än gärna,för jag har en E34 med B40 som jag gärna vill få mer fräs i.Är det kammarna som skiljer?För ventilerna lär väl inte vara större på en B30? | |
|
Jag pratade med rallykalle igår, det va inte så enkelt som jag hade för mig :) Motorn i fråga va ett ihopbygge för tävling. Ang topparna så va det B30 toppar, portade med B40 ventiler, radiefrästa. Omslipade kammar. Anledningen att man väljer B30 topparna är för att man tillsammans med en B40 botten får mycket högre komp. Kammarna är samma på B30 och B40. |
|
|
Då ska jag hålla lite utkik på B30 toppar :) Tar gärna emot tips på bra styrsystem, förutom VI-PEC. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.