AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.335

Vilka märken har bra automatlådor från ca 03-04 och framåt?

Sida 2 av 3
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: Precis, det verkar dock som åtminstone tidiga versioner hade lite problem. Jag har sökt lite information nu när jag drog upp ämnet Multitronic och hittar inte så mycket. Den verkar vara lite av en bilvärldens doldis den lådan, det skrivs inte så mycket om varken Audi eller Nissan´s CVT vilket i sig kanske är ett positivt tecken, men 2004 skall en uppdatering ha gjorts som förbättrat Audi´s låda.

Teknikens Värld har även testat Nissan och Audi mot varandra och var positiva till tysken, det testet kan man hitta på tidningens hemsida under "Test/Prov" och läsa som PDF.

Något som också verkar ha skapat lite bekymmer kring bilarna är att konstruktionen är väldigt känslig för att oljenivån är korrekt för att fungera som den skall, även jämfört med "vanliga" automatlådor. Har verkstäderna slarvat här kanske problemen fortsatt och det blivit lite av en ond cirkel?

Det är dock information jag läst, min erfarenhet sträcker sig till att ha kört CVT vilket i sig är lite annorlunda mot alternativen och att jag hört och läst om missnöjda ägare (av tidigare versioner?). Jag ber om ursäkt om jag målade upp en för(?) negativ bild av Multitronic ovan men, ja det var på grund av ovanstående. :)

//Bjersér
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag bör nämna att den Audi vi har är från 2009. Jag har ingen erfarenhet av Geartronic eller Multitronic före det. Men den är inte helt enkel att göra med i köer.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag körde ca 800 mil med en Nissan X-Trail CVT från 2010, tyckte den fungerade bra när man lärt sig hur man skall hantera gasen. Soppasnål var den också.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tack för alla svar!

Hmm... Förklarar varför de billigaste automaterna är franska då...

Hur är det med Toyota/Honda/Mitsubishi och di däringa andra bilarna, byggda av de vänliga små männen som bombade Pearl Harbour?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Automaterna i Renault o Citroën är värdelösa från den perioden, sparkar i växlarna, och är allmänt konstiga.

Mats
BMW CS #5847
Tor och hasso: MB har tillverkat alla sina automatlådor sedan 1961 själva. Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Vad bra! :) Då var jag inte ute och cyklade, har inte hört talas om att dom skulle ha gått över till ZF!

För tydliighets skull: Mercedes hör till skaran med hållbara automatlådor?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
ja

-------
//Lövet
Jag har haft tre japanska automater, en Lexus och två Land Cruiser. Innan köpen läste jag på om lådorna och det verkar vara extremt lite problem med dessa.

ZF som tyskarna, britterna och koreanerna använder är dock sällan problematiska. Det stora felet är oljebytena, som inte genomförs på nya bilar. Det är djupt beklagligt, det är här problemen uppstår.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

En sjuk grej med oljebyten som inte utförs är ju att biltillverkaren säger att oljan i lådan aldrig behöver bytas, medan växellådans tillverkare (tex ZF) säger att den måste bytas.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tor och Henke Lexus en sanning med modifikation, ZF lådor finns i Mercedesbilar även lasbilar och bussar. Att enbart hänvisa till MB info är inte riktigt rätt, BMW talar inte om att Semcon utvecklade och designade nya Z4 åt dom tex Likväl som Ikea matlådor mm står det inte Semcon design på utan ett påhittat designernamn på.:) Att MB enbart har egna tillverkade lådor i sina fordon är inte helt förenat med sanningen. MB har även använt ZF manuella lådor sedan urminnes tider.
MBs lådor är inte problemfria heller polarna har repat åtskilliga, när MB själva inte kan utan ska byta låda för 100tkr istället

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst finns det säkert undantag, men du skrev att det var på 70-talet som MB gjorde egna lådor.

Dom manuella har dock varit inköpta från bla ZF och Getrag.

När det gäller tunga fordon så köper samtliga Europeiska tillverkare in sina automatlådor från bla ZF och Allison, manuella (även robitiserade manuella) gör MB, Scania och Volvo själva. MAN kör ZF.

Nåväl nog med OT.

Den perfekta automatlådan utan dokumenterade haverier existerar så klart inte, men MB´s automater tillhör garanterat gruppen driftsäkra.
Sköts service (oljebyten) går dom väldigt väldigt långt.
I samma grupp kan man sortera in redan nämnda Japanska Aisin Warner som sitter i många bilar producerade över halva världen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jepp underhållet är viktigt som alltid., MB verkar ha samma problem som BMW E60 ZF med svajningar, varvtalsvarieranden i jämnhastighet .
jänkarna var ju av samma åsikt att oljan skulle var för evigt på 60talet, men det infördes tom avtappning på konvertrarna så småning för att lättare byta olja i lådorna.
Jatco är ju en japanlåda som är stor över hela världen sedan 70 talet och som använts av många biltillverkare.

Länk
hasso: Vilka Mercedes personbilar är det som har ZF automatlådor?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
henke- Luxus. googla lite grann:)

Länk
Pr
1.031
Profossen
Tack alla för era synpunkter! Det blev en 9-5 Aero -02 med automat. 16000 mil, fullt (nåja.. :) utrustad med S o v däck på aerofälgar för 25500:-

Körde hem den och den snittade 0.8 på 7mil blandat 70-90-120. Känns som om det var mycket bil för pengarna...

Fråga: ni som kör automat, brukar ni lägga in "neutral" eller "p" när ni väntar vid exv. ett rödljus?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, står kvar på D vid rödljus.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Finns ingen som helst anledning att föra spaken från läge D vid kortare stopp, såsom trafiklyse mm....grattis till en trevlig bil förresten ;)..

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Pr
1.031
Profossen
Tack Mr P! Den är ju liite piggare än Scenicen... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.