AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.332

Vilka märken har bra automatlådor från ca 03-04 och framåt?

Sida 1 av 3
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Gör ett försök att snäva ner urvalet lite och ni sitter ju på mycket kunskap :)

Vilka märken har vettiga automatlådor från ca 03-04 och framåt? Jag tänker hållbarhet och ekonomi i första hand.. Jag är på jakt efter en familjekombi så det är iofs. kul att höra om Ferraris och porschar, men det är mer erfarenheter av vanliga märken jag är ute efter... :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
De flesta märken har godkända automatlådor från den tidsperioden, det är nog enklare att nämna de bilar som inte har vettiga lådor istället. T.ex Audi Multitronic och Nissan´s CVT-historier är lite speciella, PSA´s ESG-låda är detsamma.

//Bjersér
Volvos automater är skottsäkra, ffa de till V70. Det räcker med att snacka med taxichaufförerna, fortfarande rullar en hel del V70N. Dock är de inte direkt något under av raffinerad upplevelse som BMWs lådor...
Pr
1.031
Profossen
Hur är det med Saab? De hade bra japanska automater tidigare, eller?

Tack för svar!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Bjerser: Vet inte hur hållbarheten är på DKW´s Multitronic, men körbarhetsmässigt är den ju fantastisk, den enda låda jag skulle kunna tänka mig om jag skulle köpa en diesel då den kan ta vara på det smala registret på en modern diesel.

A6 3.0 V6 TDi går ju skitfint med Multitronic. Och enligt deklaration så skall dom inte vara törstigare än en vanlig automat.

Pr
1.031
Profossen
Jag hade ju den gamla E36 (ZF-någonting) i 328:an förut och den gick väl bra och så, men det kändes som om en massa häst slirades bort. Bytte BMW automater när E46 och E60 lanserades? Är de klart bättre än de äldre enligt er?

Ska jag våga ha automat igen på vintern så är DSC eller motsvarande ett måste, räckte med en vinter i 328:an :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vi har en Audi A4 2.7 TDi Multitronic på jobbet och lådan är grym så länge man håller sig över krypfart. Den drar ingen bensin alls och faktiskt inte mycket diesel heller. (Har tankat fel en gång ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW- AUDI-MB använder samma ZF lådor i grundutförande sedan har dom egna mjukvaror och det kallas lite olika Steptronic osv.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

MB har väl inga ZF lådor, dom gör sina egna!

Saab och Volvo hade väl båda kring milleniumskiftet: AISIN: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Saab 9-5 och Volvo V70N har samma låda AW55 från Aisin Warner. Den är hållbar men höjer förbrukningen en hel del. Den sexväxlade lådan som kom sista årsmodellerna på V70N och som sitter i V70II är snålare. Men då pratar vi 2007-2008 vilket antagligen är över budget.

Audis Multitronic är egentligen världens bästa automatlåda. Problemet är att den är för bra för sitt eget bästa. Folk förstår den inte utan tycker den känns konstig när det slirar hela tiden. Kräver dock ett hyffsat kostsamt oljebyte var 6000e mil.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
När jag nämnde Multitronic tänkte jag på äldre versioner som hade lite karaktären av ett gummiband och som många ägare var missnöjda med för att de växlade ryckigt.

Men Audi har kanske kvar namnet även på modernare versioner och har kommit förbi de problemen? Så långt tänkte jag tyvärr inte!

//Bjersér
Geartroniclådan, dvs 6-vxl automaten med manuell växling, kom väl långt tidigare dvs redan 2001/2002 på V70N.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Geartronic fanns i alla fall -02 för den hade jag på min fd V70 men 6-vxl tror jag inte den var.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Geartronic är inte samma som 6vxl.
Den sexväxlade heter AW80. Jag vet faktiskt inte ens om den hamnade i V70N nån gång men jag har nåt litet minne av att den kom bland de sista åren.

Bjerser: Hur skulle en Multitroniclåda kunna växla ryckigt? Den växlar ju inte alls. Den A6 -04 jag hade gick helt perfekt. Tills den gick sönder vilket kostade 52.000kr att laga. Men det är en annan historia ;)

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: En steglös växellåda växlar endast i en trött skribents huvud, jag tänkte nog skriva "beter sig ryckigt" eller något liknande. :)

//Bjersér
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, då är nånting definitivt trasigt. Det ska som sagt inte finnas några kännbara växlingar alls. Som att köra en scooter.
Länk

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tor: Ja det gjorde dom på -70 talet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
OK, det stämmer nog som ni säger angående Geartronicen med antalet växlar men jag har för mig att när jag testade en 2.5T med Geartronic att i manuelltläge fanns det en "sexa" men jag kan ha missuppfattat det hela.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Vet inte om MB slutat dom allra sista åren, men 7G-Tronic som lanserades 2003 är en prudukt utvecklad och tillverkad av MB.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"The 7G-Tronic transmission is built at the Mercedes-Benz Stuttgart-Untertuerkheim plant in Germany, the site of Daimler-Benz's original production facility."

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.