AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.399

Förglödning innan kallstart E9x?

Sida 1 av 2
Visas symbolen för förglödning (glödtråd) i displayen på instrumentklustret för er i några sekunder innan motorn startas för första gången då det är under 5 grader Celsius ute? Jag har sett några 318d och 320d från modellår 2010 och nyare (med N47N motorn) som gör detta. Ska det vara så eller är det något som är fel på dessa bilar?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Har sett det på min bil. Tror det ska vara så, står något om det i instruktionsboken vad symbolen säger.
zoopåse: Får du alltid upp denna symbol vid kallstart då det är under 5 grader ute?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Jag brukar använda dieselvärmaren då så jag vet faktiskt inte hur det är med det.
Min 320d -08 visade också denna symbol i klustret som du beskriver, inte alltid men de gånger den var såpass kall att det behövdes. Tror det är helt normalt således.

På X3 med det nyare klustret står det istället en symbol och texten "Förglödning, var god dröj" eller något liknande.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Det beror ju på hur snabb man är att starta motorn från man låst upp bilen också om symbolen dyker upp eller ej.
Att de gör det ibland när det är väldigt kallt ute kan jag förstå, men vid varje kallstart då det är +5 grader ute känns lite skumt.
m3
260
m3rso
Billös
När jag hade min bil inne på bmw så sa dom att dom trodde förglödningarna var kass på min bil, blir det omöjligt att få igång bilen utan dom?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte hur BMW´s moderna dieslar fungerar, men jag tror nog att förglödning en kortare stund förekommer även vid temperaturer över +5 grader. Många motorer glöder en stund efter start för att få en effektiv förbränning och låga utsläpp direkt efter start.
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
På moderna dieslar används glödstiften även efter bilen har startat. På de dieslar jag har haft tändes glödningslampan alltid, men jag tror inte de behövs för att starta bilen om det inte är minusgrader i alla fall. Som nån skrev så tror jag de börjar glöda redan när dörren öppnas. Jag tror att lampan lös längre ju kallare det var. Kolla i instruktionsboken. Om bilen inte startar på första försöket skulle man på andra försöket låta startmotorn gå tills motorn startade och då glöder stiften hela tiden utan att lampan lyser. Kunde ta upp till 40 sekunder om jag inte minns fel, men det var om det var runt 30 minusgrader. Och detta var på e46 från 2005. Vet inte om det är samma på e90, men det är ju i grunden samma motor. Kolla i instruktionsboken, det borde stå där.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Du var snabbare än mig där Anders!
m3
260
m3rso
Billös
Okej tack för svaren, ska kolla vad som står i boken. Vet inte hur stort jobb det är att byta själv om dom skulle vara kassa.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
En del pill då du måste bort insuget, men har du lite mekarvana och inte tummen mitt i handen så.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Googla på bmwtis och kolla under 3-serien e46 320d M47TU. Lyckades inte klistra in länken av nån anledning. Där finns beskrivning båset på demontering av insug och byte av glödstift.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
både
m3
260
m3rso
Billös
Fast jag har en e91 320d eller är det samma sak på en e46?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja, jag tror det är ganska likt. Är ju samma motor i grunden.
m3
260
m3rso
Billös
Okej gött. Är det "preheater plug" jag ska kolla på då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Heter det inte preglow plug?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Stämmer.
m3
260
m3rso
Billös
Hittar inte preglow plug. Kanske jag som är blind.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.