AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.270

BMW 530d vs BMW 530xd

Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Behöver hjälp har Letat efter en 530d med m-paket sedan en tid nu årsmodell från 08.
Men 70% av dem på blocket är xd. Så till min fråga vad är skillnaden behöver man xd ja bor i södra Sverige inte så jävla mycket snö.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
X-versionen er givetvis fyrhjulsdriven och har därmed lite högre markfrigång, även fast bilen har M-paket.

Förbrukningen ökar med ca. 1 dl / mil med x-drive.
Med bra vinterdäck klarar du sig säkert bra även med RWD. Jag kan tänka mig att det kan vara en fördel på en vridstark bil som 530d att även ha fyrhjulsdrift för bästa fäste när det blir moddigt och blött ute.

Stämmer att förbrukningen går upp lite och så är skatten lite högre på xd pga detta.

Bor också i södra sverige och kan säga att bakdäcken har slitits betydligt mer än framdäcken på min bil så X-drivesystemet får inte jobba särskilt mycket sommartid...

Jag hade nog inte sett xd som en dealbreaker utan istället kollat på hur resten av bilen verkar i skick, mil osv.
Verdi
xDrive är nice året om. Särskilt med lite pulver under huven.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag upplever inte att E61 med bakhjulsdrift har problem med fästet i halka även om fyrhjulsdrift förstås får ner kraften bättre. Det brukar vara lite olika från person till person med fyrhjulsdrift, en del kan inte tänka sig en bil utan det och andra tycker att två drivande hjul räcker gott och väl.

Har du inga direkta preferenser eller inget behov av xDrive så sikta på en bil med bakhjulsdrift, men uteslut inte en 530Xd om du skulle snubbla över en fin sådan!

//Bjersér
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Jag får åka och provköra några xDrive. Hur är det 50% på framdäcken och 50% bak eller är det uppdelat olika

Le
32
LennartS007
530d XDrive Touring -10
Kan varmt rekommendera Xdrive till Bmwn, perfekt vid regn och snö på vägen.
ra
11
raker25"
530XD -08
Instämmer med LennartS007, den går mkt stadigare med xDriven i trista förhållanden och framkomligheten går inte att jämföra med en 2wd. Hoppas på ordentlig snövinter i år...
På sommarvägar funkar den som en vanlig med bakhjulsdrift men har några kilo extra att släpa på.
Men den går förhållandevis snålt, pendlar 58km enkel väg med min och ligger sällan över 0,75 i snitt. Ligger då oftast runt 120-140km/h, ibland mer plus en del stadskörning. Ligger du i 90 kryper förbrukningen ned en hel del till.

"Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein
ni
520
niklas100
520d 2008
Hur mycket skiljer förbrukningen i verkligheten
Och vad säger fabriksuppgifterna om man jämför med utan 4wd
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Och hur är det med service är det något extra man måste byta eller något i den stilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.