AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.120

Hur avfettar jag hela karossen utan att förstöra bilen?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Efter att ha fräschat upp underredet och sprutat vax/bitumenskydd i hålrum, undertill och i hjulhus etc är hela karossen och rutorna täckt med en fin tunn "dammfilm" som är kletig. Den känns torr men sitter kvar efter sköljning med vatten.
Har ingen som helst lust att köra på petroleum(/kallavfettning ända upp till taket eller att tvätta med svamp då det troligen finns dammpartiklar också.

Lägga på alkalisk avfettning? Nån form av tvållösning? Spolarvätska? Det gick bort fint på rutan med vindrutespolningen. Men plastdetaljer och gummilister får inte ta skada.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Den alkaliska kommer inte bita på fettet tyvärr, endast vanlig smuts/damm. Du kan spola av den först med alkalisk/högtryck och sedan använda en microavfettning(blandning) om du inte vill köra på enbart kallavfettning.
ma
7.450
marin849
Aj då.
Mikroavfettning? Jag brukar använda Turtle Nano Pre Wash-nånting, den blir som nån slags gel när man sprutar på, rinner inte av. Den funkar bra, men jag tror inte den är snäll mot plast. Har den bara i nedre regionerna.

Kanske skall åka till en sån där Kärcher GDS-tvätt o spruta kallavfettning med lansen o direkt spruta av med högtryck ändå. Hm. Tack för input!
ma
7.450
marin849
Vanligt diskmedel löser ju fett?
Eller "köksrengöring".
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja det är en blandning av alkalisk och kallavfettning, torde vara lite snällare. Googla lite på "snälla" kallavfettningar så lär du hitta någon som funkar och ser vilka som kan skada plast och gummi.
Karl-Hilding
Turtle Super Wash.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Du kan alltid prova att köra med en stark alkalisk avfettning. Det går att få bort en hel del fett med det också. Tips på medel är HD Grön som bland annat säljs hos bbvnet.se.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som vanligt gäller den gamla grundregeln från grundskolekemin: "Lika löser lika!"

Dvs. om du har ett petroleumbaserat medel som i detta fall: använd kallavfettning eller liknande!

Vadan denna rädsla för att använda medel som fungerar på oljebaserade smutsen, de har ju fungerat bra i årtal utan att förstöra bilarna?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tvätta bilen med YES diskmedel, och den blir garanterat fettfri. Men du måste vaxa den efteråt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Problemet med att dränka in bilen i kallavfettning är att det gärna letar sig ner i dörrarna och kan börja lösa upp befintligt rostskydd där.

/Masten
ma
7.450
marin849
JohanB, jag är bara skraj för att dra på avfettning på alla mattsvarta lackerade lister, alla gummi(tät)lister och som Masten skriver att det tar sig in på fel ställe.

Sköljde bilen med rent vatten på lunchen så nu återstår en film. Provade Turtle PreWash T "gel" avfettning på ett ställe o det försvann direkt (ytan blev slät men "greppar" så att fingret ej glider dvs ren)z provade också HD-grön på ett litet område 1:8 o det verkade lösa 75% av kletet.
Tror jag lägger Turtle överallt men sparsamt runt lister etc och försöker spola strategiskt.
Jag har använt turtle prewash sen lansering för några år sen och aldrig varit med om att de missfärgat plast eller gummilister. Nu är förvisso mina lister concept vista behandlade, men min frus bil är det inte, och jag har inte sett något där heller.

Länk
ma
7.450
marin849
Mina baklyktor på touring-luckan blev matta i överkant när Prewash fick sitta lite länge (20min). De verkar iofs vara lite väl känsliga just "glasen" på de som sitter i luckan.
ma
7.450
marin849
Nu har jag facit.
Sprayade säkert 75% av en ny flaska Turtle Prewash över hela bilen även fönster, men lite försiktigt runt lister. Spolade av. Spolade igen, spolade lite till o sen avslutade jag med att spola ännu mera. Uträttade lite ärenden, kom tillbaka till tvätthallen och kände på lacken. Tunn hinna kvar, spolade och spolade, är lite paranoid, inget "grusigt". Bra. Tvättade/avfettade vid behov alla dörröpningar och sköljde, anade lite Turtelblandade rester mellan framskärm/framdörr i "hålrummet" trots spolningen, sedan på med HD-grön i normalblandning, mera spolning och sedan vanlig tvätt och en total tömning av vattentornet i Linköping.
Nu mår jag, dvs bilen, bra igen!!

Enda minus är en missfärgning ca 1m bred på halva tjockleken av vindrutetätlisten mot taket, inga andra lister verkar ha brytt sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.