AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
873

Bmw 318 drar för mycket

Hej.. har en bmw 318 99a. Men jag har ett stort problem, den drar för mycket bränsle. Jag har full servat den, bytit ut växellådsoljan. Jag misstänker att det är automatlådan för att det verkar som att den varvar för mycket men den kanske ska göra det vet inte. Den drar ungefär 1,5 liter/mil . Jag har inte hård högerfot. Jag kör lugnt och kollar åp när de andra bilarna kör förbi hehe.

Har någon tips om vad det kan vara för något??
zo
118
zoopåse
320dA -09
Normalt sett så ska du ligga på lockup (varvet ska inte röra sig uppåt vid små kortvariga gaspådrag) och på högsta växeln över ca. 70km/h. 4:ans växel ska vara i vid 40km/h och 3:an i 30km/h. Det gäller oavsett om det är 4, 5 eller 6 växlar. Med skillnaden att 5-6-växlade lådor använder lockup även i lägre hastigheter/växlar. Väntar den längre än detta om du kör lätt på gasen så är något fel i lådan/sensorsignaler till lådan. Åk till verkstad och kolla felkoder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår lambdasonden?

Om du har hög förbrukning, ojämn tomgång och lite dåliga avgasvärden är den starkt misstänkt.

Rekommenderat bytesintervall på lambdasonden är 10-16000mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Farsan har en egen verkstad, men det finns inget som lyser som visar att det är något fel ... Vad ska jag felsöka på ??
zo
118
zoopåse
320dA -09
Det är svårt att veta om du inte ger oss närmare feedback. Hur beter sig lådan eller är det något annat som händer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att göra en felkodsavläsning - det kan ge besked om vad det är som är fel.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
14500 ungefär har bilen åkt .. I höft hastighet så beter lådan sig bra.. Men de känns som växlarna tar för långt tid att komma in.. Så jag böt oljan original från BMW.. Men nu e det typ samma sak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.