AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.589

Ingen värme i kupèn E38 -96

Sida 1 av 2
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Halloj

Börjar nu få slut på ideer. Hur mycket jag är luftar systemet får jag ingen värme i kupèn.

Värmeventilerna öppnar och stänger fint, är dock lite osäker på om pumpen mår så bra.
Hade ner dem båda i em, lägger man ström på ventilerna slår dom fint, pumpen surrar men jag tycker inte det verkar hända så mycket, det är lixom inget "flås" i den.
Slangarna till värmepaketet blir ljumna, inte i närheten av så varma som returen blir.

Efter ett par timmars luftning händer inte mer.
För ca 2 veckor sedan luftade jag senast i hopp om att det skulle hjälpa, men icke.
Sedan dess har ingen kylvätska försvunnit, så topparna verkar ju hela iaf.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har du testat om pumpen drar runt något vatten?
Impellern kanske lossnat/gått sönder.
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Bra tanke! Det blir nästa prov.

St
24
Stolle
740 år -96 E38
Enligt svar i denna tråd: Länk blir det endast kallt om man har konstant 12V, bara varmt om man inte har det..

Jag har 12V konstant, vad är det då som kan krångla?

St
24
Stolle
740 år -96 E38
Halloj!

Framsteg i dag.
Nya pumpen ger bra flöde, men när det är helt stopp i ena halvan av värmepaketet blir man onekligen lite missnöjd.

pos 1 Länk

Är det ngn som kan/vill vara vänlig att dela med sig av tips och trix för att byta eller kanske rensa ett värmepaket?

me
161
merza
750ia-95
Jag hade samma problem på min...Det slutade med ett nytt värmepaket på bmw.
Ett år senare packa fläkten ihop...bytte själv men den satt inte roligt till under panelen.
Och där i mellan fick jag byta värmeventiler+pump..
Lycka till
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Jag har ett värmepaket liggandes till en 99-00 har jag för mig.

Blev över när jag bytte ställmotorer och kupéfläkt på min -95a

Värmepaketet borde passa, men inga garantier..

Finns i Åmål för en billig peng eller nåt kul i byte =)
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hoj I Tråden.'
Har min gamle 12-stånkare som jag tänkt köra slut på genom pendling 11 mil om dagen.
Har tydligen fått ett liknande problem!
Men min kärra ger ok värme typ i en halvtimme, för att sedan ge kallt som in i Ryssvintern.
Startar jag vindrute-defrostern så ger den så inutaHTLV3 varmt i ansiktet så man pallar inte.

Har datordiagnos o det men....
Nya Värmeventiler, dock fik jag dra dem åt sidan vid stift- och fördelarbytet.

/S
Hade ett märkligt värmeproblem i min 528 E28. Värmen fungerade perfekt upp till 90 km/tim. Därefter bara yttertemp. inte roligt vid-25 . Såg inget fel vid första koll av värmeventil. Däremot vid nästa koll upptäcktes att ett knappnålsstort hål nu vidgats till ett par mm i membranet som skiljer elektromagneten från vattnet. När trycket i systemet ökade sprutades det kylvätska på magneten som tvärstängde ventilen. Givetvis såldes inte det biliga membranet som reservdel, trots att det var lätt utbytbart. Utan fick köpa hela värmeventilen för dyra slantar Värt att kolla! Lyckatill / Än så är det långt till vår...

mrMPOWER
Hade ett märkligt värmeproblem i min 528 E28. Värmen fungerade perfekt upp till 90 km/tim. Därefter bara yttertemp. inte roligt vid-25 . Såg inget fel vid första koll av värmeventil. Däremot vid nästa koll upptäcktes att ett knappnålsstort hål nu vidgats till ett par mm i membranet som skiljer elektromagneten från vattnet. När trycket i systemet ökade sprutades det kylvätska på magneten som tvärstängde ventilen. Givetvis såldes inte det biliga membranet som reservdel, trots att det var lätt utbytbart. Utan fick köpa hela värmeventilen för dyra slantar Värt att kolla! Lyckatill / Än så är det långt till vår...

mrMPOWER
St
24
Stolle
740 år -96 E38
"Clintan"

Det kan bli intressant, finns det ngt res.dels nr kvar på?

//Stolle
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
"Stolle" Ber om ursäkt för sent svar! Artikelnummer ska finnas ja, kollar i helgen och skickar ett PM, om det fortfarande är intressant.
Hur gick det Stolle? Jag har samma problem; ett delvis igensatt värmepaket. Clintan: har du kvar paketet?

Hur rensar man bäst ett delvis igensatt värmepaket? När jag sätter vattenslangen till det, så strömmar det igenom - men det är delvis igensatt. Jag har fått tillbaks halva värmen ungefär, genom envist spolande med vattenslangen - men nu blir det inte bättre med bara vattenslang, skulle behöva lite starkare medicin!
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Fasen, det har varit mycket nu..

Inga framsteg, det blir till att riva ner hela inredningen för att få loss värmepaketet och sedan ta beslut om det skall skrotas eller rensas.

//Stolle
På min var det en stoppventil till webaston som hade låst sig så att det inte blev någon cirkulation till värmepaketet. Spolade man med en slang så flöt det hyfsat, men problemet var att returen var igensatt.

Om du drar bort den högraste (passagerarsidan) slangen av de tre som sticker ut genom torpedväggen (det är motorns inflöde) och spolar med den med trädgårdsslangen, kommer det då något vatten till expansionskärlet?

Gör det inte det så har du samma problem som jag hade - igensatt retur. Returen sitter längst ner av de två slangar som går in tv på vattenventilerna.
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Jag har bra flöde genom den högra, men inte den i mitten.
Blåser man med tryckluft i den vänstra gurglar det fint i höger med tyst i mitten.
Provat med både tryckluft och vatten, men det är HELT stopp i mitten.

Vad menar du med höger/vänster? Jag antar att du menar höger = passagerare, som det alltid är när man talar bilar.

Du ska trycka igenom den högra med vattenslangen (den som sitter mest åt passagerarsidan) - ingen annan.

Det är den som är inloppet, där varmvattnet från motorn kommer IN.

Då ska det rinna ur ur båda de andra.

Den i mitten är höger sida (passagerar), den t.v. är förarsidans.

Säker på att du inte har en webasto? Lys ner bakom motorn, mot torpedväggen på höger sida. Om du ser en sån där ventilcylinder som finns på de vanliga vattenventilerna, då har du webasto.
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Precis. Jag har flöde från passagerarsidans anslutning till förarsidans anslutning. Från passagerarsidan till mitten är det stopp.

Kan problemet vara att min webasto är igensatt som du säger, och det då blivit stopp pga slam eller liknande? Du råkar inte ha en skiss på hur webaston är uppbyggd, dvs vilken ventil som kan spöka?

Detta måste kollas i morgon!

Det jag menade med webaston är att BMW har isåfall utrustat bilen med en extra stoppventil. Den är till för att stänga cirkulationen undertiden som webaston går, så att vattnet bara cirkulerar mellan webaston och värmepaketet -- inte ut till motorn.

Lys med en ficklampa bakom motorn, i motorns högerkant (passagerarsidan) sitter isåfall ventilen (du känner igen den på att den ser ut som värmeventilerna, fast bara en "cylinderhatt"). Den sitter några decimeter ner, ganska illa.

På min bil hade den låst sig i stängt läge, så att motorns varma vatten hindrades från att cirkulera in i motorn.

Men det låter INTE som om det är ditt problem; för vore det det som var problemet så skulle du inte ha någon värme alls. Du har ju värme från ena sidan, eller hur? Alltså strömmar det in varmvatten från motorn i värmepaketet, men flödar tydligen bara igenom ena sidan?

Det varma vattnet från motorn flödar så här:

* från motorns bakkant, på höger sida via en slang in igenom torpedväggen (den längst till höger - passagerarsidan.

* in i värmepaketet som har två utlopp, en för respektive sida.

* ut genom torpedväggen (två slangar ut). Den mittre är förarsidans värme, den längst tv (förarsidan) är för passagerarsidan.

* in genom vattenventilerna (bakom motor på vänster sida). Det är här som flödet genom värmepaketet regleras, genom att ventilen för respektive sida öppnar.

* tillbaks i returen (det är på denna som webastons stoppventil sitter tror jag. Det är svårt att se då slangarna sitter så trångt till bakom motorn. Du får lysa själv med en ficklampa för att se)

Om du har värme på ena sidan, så måste det nästan vara antingen en krånglande vattenventil (som har kärvat fast i stängt läge på den sidan), eller stopp i värmepaketet.

Vattenventilen kan du kolla genom att koppla förbi den. Köp antingen en y-koppling för 19mm eller hydaulkopplingar på Swedol, skruva loss vattenslangarna från vattenventilerna och koppla in en öppen y-koppling istället. Har du fortfarande bara värme på ena sidan trots det, så tycker jag det låter som stopp i värmepaketet.
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Under ventilerna som styr vilken sida av kupèn som skall bli varm/kall sitter en pump. denna tar vatten från motorn, skickar igenom ventilerna, genom den anslutning i torpedväggen som sitter på förarsidan. vattnet kommer ut den anslutningen som sitter på passagerarsidan och går tillbaka till motorn.
I mitten händer ingenting.

Ventilerna öppnar och stänger fint.

Jag har dock ingen värme alls i kupèn, vilket jag borde ha på ena sidan?

Kan det mao vara stopp i returen där den går tillbaka in i motorblocket?

Vattnet strömmar åt andra hållet. Det låter som att du är inne på att pumpen tar vatten från motorn, trycker det igenom ventilerna, till värmepaketet och tillbaks till motorn?

Vattnet flödar åt andra hållet! Jag trodde också som du, men det visade sig vara tvärtom.

Den lilla extrapumpen under ventilerna är bara till för att hjälpa upp flödet på låga varv -- du SKA få värme om du varvar lite även om pumpen står stilla. Så pumpen är okej låter det som -- den ska bara surra lite. Om du tänker på det; i kylsystemet är vattnet ca 110 grader varmt (jobbar ju med övertryck) -- alltså behövs bara en stilla ström genom värmepaketet för att generera stor värme. Pumpen ska m.a.o inte pumpa så himla mycket.

Extrapumpen DRAR vatten från ventilerna. På det viset skapas ett sug som drar vatten in i värmepaketet från den högraste slangen på torpedväggen -- det är den som är inloppet.

Från pumpen (den anslutning som sitter längst ner på höger sida -- den sida som har två anslutningar på VV) pumpas vattnet tillbaks till motorn, och det är på den slangen som jag hittade en till stoppventil i min bil.

Har du webasto i din bil?

Om du inte vet så kan du skriva ditt regnummer, alt de sju sista siffrorna i ditt chassinummer så kan jag kolla upp det åt dig om du vill.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.