AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.855

Svensk Bilgaranti, policy och erfarenheter..?

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Min granne har en Audi A6 2,0 TFSI -06 med gällande SB-garanti. Under en period började bilen gradvis låta ännu djävligare (för denna motor) än normalt på tomgång. Det visade sig att kamkedjan sträckt sig och behövde bytas, vid drygt 10.000 mil...

Verkstaden tog ca 17.000 för jobbet. Var och en förstår då att det inte var hos Audi-verkstad, för då hade detta belopp räckt till diagnos endast (och eventuellt igensmällning av huven efteråt).

SB - i sin ofantliga storhet - gav med sig och pyntade halva beloppet med ref. till att det var en slitagegrej och att de egentligen inte behövde betala något alls.

Frågan: om en kamkedja sträcker sig för mycket under 6 år /10.000 mil, är det då "normalt slitage"? Om någon svarar JA, kan denne då också exemplifiera vad som inte är det..?

Hans servicebok är i princip OK, även om någon service gått liiiiiiiite utanför intervallet. Men skitsamma, det var inte det som SB hängde upp sig på.

Bara rent allmänt lite nyfiken på vad denna stora panel och dess samlade erfarenhet kan tillföra i frågan...

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

De gånger jag köpt bil med SvenskBilgaranti så har jag förstått det som att en kass kamkedja absolut ska täckas av garantin, OM den inte gått mer än vad som står i villkoren.

Som jag förstår det så har kompisen åtgärdat bilen först och sen kontaktat SB eller?

Isåfall är det nog svårt och få hela summan betald i efterhand:-)

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Nej, de var faktiskt inblandade från början. Detta vet jag då grannens bil stod stilla på uppfarten i fyra (4) veckor i väntan på beslut från dem. Att det tog sådan tid visade sig bero på halvbra kommunikation mellan verkstad och SB. Detta var alltså efter den första kontakten med SB.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eftersom det variabel serviceintervall på 2,0TFSI så undrar jag vad du menar med "gått liiiiiiiite utanför intervallet"? Är det 3200-3300 mil så kan det lika gärna vara över 1500 mil sedan den indikerade. Uppåt 3000 mil rullar de endast i yttersta extremfall...

Vad det gäller Svensk Bilgaranti så är min erfarenhet (från jobbet) att det är ungefär som de flesta andra bolag som erbjuder begagnatgaranti til "skutt-handlare", besvärliga. Man får ofta "diskutera" för att de skall ersätta det de utger sig för att göra. Och andra sidan bedriver de ingen välgörenhet, de är vinstdrivande bolag.

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Man skall också ha i åtanke att verkstaden troligtvis inte vill lägga massa tid på att jaga försäkringsbolag eller riva en motor utan löfte om betalning, den står mittemellan.

MVH Christofer
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Hade dom ingen motivering till avslaget?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utan erfarenhet själv men via det man läser så verkar Autoconcept, Svensk Bilgaranti, Solid osv ägna halva sina arbetsdagar åt att försöka hitta anledningar till att inte betala. Å andra sidan läser man ju sällan om de som får betalt utan krångel.

Kamkedja kan ju omöjligen vara en slitagegrej.

-------
//Lövet
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Har aldrig haft någon Audi själv, så det här med grannens påstående att den vid ett tillfälle gått liiiite för långt vet jag dessvärre för lite om. Kanske det var liiite över tiden. Men oavsett, det var inte detta de anförde som skäl. Det var just "slitagegrej" och det var därför jag kände att det hela borde vädras lite. jag är själv inne på Lövets linje utan att heller ha egen erfarenhet av dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.