|
|
|
|---|---|
|
Just nu är min gamla 328i -96 på verkstad för fix av kylsystem, vattenpumpen har gått och till råga på allt ute på motorvägen. Tempen hann gå upp på rött och kokningen var ett faktum i samband med att jag körde ut i väggrenen. Just nu byter man ut pumpen men jag oroar mig över toppen...hur stor risk är det att den har gått åt h-vete? Vill ogärna lägga 15+ papp på en topplocksrenovering när bilen är så gammal...samtidigt älskar jag den som en gammal vän. Dilemma... Vad tror ni? | |
|
Tja, det där är ju svårt att sia om såhär...men kanske det inte är så troligt att just topplocket gått (sprickor) om du hann stänga av motorn "ganska direkt", det som är troligare är väl att topplockspackningen isf blåst.. OM nu något alls har hänt med motorn utöver då v-pumpen.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar ja, vi får hoppas på att det bara är vattenpumpen. För även om det "bara" är topp-packningen som är blåst så kostar det ju ohyggligt mycket att fixa på verkstaden. mvh Henrik |
|
|
Svårt att säga - du får helt enkelt hålla tummarna att det inte blir olja i vattnet eller vatten i oljan efter bytet av pumpen. Byte av topplockspackning på de motorerna är som du säger ganska dyrt om man inte kan göra det själv och även då är det inte gratis eftersom packningssatsen är rätt dyr i sig - frågan är om det inte blir billigare med en utbytesmotor från skroten i såfall - risken är ju dessutom att toppen har gått utöver packningen och det märker man inte förrän den är bortskruvad. Men måla inte fan på väggen ännu! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.