AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.048

Lyfta bilen i dragöglan e39

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hej! Behöver lyfta upp bilen ganska högt då jag ska riva kardan..
Skulle dragöglan i bak hålla o lyfta upp bilen lite mer än vad en domkraft lyfter med hjälp av en traverse? Bilen är en e39 touring!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir ju ett böjmoment på öglan, vilket den inte är avsedd för, så det är nog inte rekommendabelt att lyfta i den. Kan ju gå, men då måste den dras hårt i botten först. Du får väl prova lite försiktigt om du törs ;)
Kan du inte lyfta på bakaxelklumpen och sedan palla upp bilen med pallbockar?
sa
101
salo
520d F11 -11
Som Anders skriver, den är ju avsedd att dra i, blir ett rejält moment och även om den förmodligen håller så skull jag aldrig befinna mig under en bil upphängd så. Försök hitta en riktig lift eller liknande.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Finns ju andra lösningar:

Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, om du skall lyfta i den öglan så måste bilen så klart säkras på pallbockar innan man sticker någon del av kroppen under. Alla hydrauliska lyftlösningar måste likväl säkras mekaniskt. Möjligen är enpelarlyftar undantagna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Njet rekomenderas INTE , den går av. hade en böjd avbruten ögla fram på Compackten den hade varit i diket när jag köpte den, fick borra ur den och konstruera en ny ögla.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tittade på bilder på öglan nu. Den är väldigt lång så det blir mycket moment på den om man skulle lyfta rakt upp. Ihop med Hassos erfarenheter, så skippa den lösningen. När jag grejar på jobbet brukar jag ta traversen om bilen har dragkrok. Annars lyfter jag med ledstaplare eller skjutstativtruck. Så har du något med gafflar på och lyfter på ett säkert ställe så går ju det. Men sen måste ju bilen pallas såklart.
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Nej. Palla upp domkraften några gånger istället. Och kardan byter man lätt om man bara får upp den vad biltemas lilla domkraft lyfter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.