|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
För att minimera förbrukning och maximera effekt aklimatiserar sig en modern ECUn hela tiden till nya förhållanden. Snabb förändring i temperatur, luftfuktighet eller bensin gör att ECUn inte hinner med och måste köras en stund för att adaptera signalerna, framförallt bränsle och timing. Mappar man för viss soppa/förhållande i efterhand så är det nog bra att köra med den. Åker själv omkring med 3-5 mappar hela tiden för att ändra efter förhållanden och bad jag vill göra med bilen. |
|
|
Nej. Från fabrik är den mappad för 98 MEN den kan köras ner till 91 (eller var nu gränsen går) tack vare knacksensorerna som då ligger och justerar tändningen. Denna justering är dock inte beständig så varje morgon kommer ett knack om situationen ovan uppstår. Stannar man då och gör likadant minns den nya tändtidpunkten. Detta kan testas tex genom att ligga på 1100rpm på femman på plan eller svagt nedåtlutande väg (dvs ingen last). Stampa på gasen med rutan nere o det kommer ett tydligt knack. Släpp gasen o gör om, nu knackar det inte. Stäng av motorn o gör om, nu kommer ett knack igen första gången. Det funkar så att vid "stort" knack justeras tändningen ner direkt med ett antal grader och sedan återgår den med ett betämt antal grader per tidsenhet eller vevaxelvarv tills knacksensorn börjar reagera igen, o då är rätt tändtidpunkt för den driftspunkten o det bränslet hittat. Sen kommer den ändå försöka smyghöja tändtidpunkten, men nu långsammare, eftersom den vill tillbaka till originalmappen eftersom verkningsgraden är högst där o så håller det på. Jag vet dock inte om tändadapteringen på M54 är en matrismapp ovanpå tändmappen eller om det är som med bränsleadapteringen att den bara är linjärt justerad över hela driftsområdet. Bäst hur som helst att motorn får det bränsle den är byggd för så att denna skyddsmekanism (vilket det är!) får arbeta så lite som möjligt. Sen är det knappast så att motorn kommer att rasa för att man kör på 95. Bränslekostnad/mil med 95 vs 98 är mindre än 1,5% för mig och ökar därmed milkostnaden på bilen med ca 0,5%. 0,5%! Lätt val eller hur!!! :) |
|
|
På min "nya" 535 står det i boken och tanklocket - tanka 95 oktan. Bilen går bra. Inga problem vad jag märker. |
|
| Just. Den är ju ny och det är få bilar idag där det ska va 98/motorn är byggd för 98. Bara att följa instruktionsboken. Brukar stå nåt om "prestandaangivelser och förbrukning gäller med 98 oktan" eller likn, då vet man att bilen kan nyttja 98. | |
|
johmei: Jag hade den inne på koll när det hände. Verkstan kunde också konstatera att den inte gick bra. De bytte tändspolar och lite sånt på garantin, men det hjälpte inte. Hade halv tank och fyllde upp helt med 98 ock körde "slut" på den... hade kanske 10% kvar i tanken när jag körde in 98 igen, och redan samma dag kunde jag inte råka ut för ryck och effekt-tapp vid lugn körning, utan allt gick bra. Visst, det kanske är att bilen måste acklimatisera sig med bränslet och det kanske fungerar samma sak med 2-3 tankar med 95-oktanigt... men jag känner inget trängande behov av att prova just nu. Man vill ju inte att nått ska hända t.ex. när man ska över en trafikerad korsning och vill att bilen ska svara på gasen som det är tänkt och inte bara tappa andan. Det kan bli förödande arnars... |
|
Karl-Hilding |
"johmei: Jag hade den inne på koll när det hände. Verkstan kunde också konstatera att den inte gick bra. De bytte tändspolar och lite sånt på garantin, men det hjälpte inte. Hade halv tank och fyllde upp helt med 98 ock körde "slut" på den... hade kanske 10% kvar i tanken när jag körde in 98 igen, och redan samma dag kunde jag inte råka ut för ryck och effekt-tapp vid lugn körning, utan allt gick bra. Visst, det kanske är att bilen måste acklimatisera sig med bränslet och det kanske fungerar samma sak med 2-3 tankar med 95-oktanigt... men jag känner inget trängande behov av att prova just nu." Jag är överbevisad av mina egna "dyra erfarenheter" att det inte kommer 95 okt i min tank! Även att BMW.s mekar varnar för 95 så har de säkert torrt under fötterna. Och kanske bytat en del grejer i onödan... Möjligt är att N53 är lite speciell och känslig, men jag lovar att alla 272 kusarna är närvarande med 98! |
| Novaland, ok hoppas du slipper liknande scenarior i framtiden. Kanske skulle välja annan bensinstation än den du använde vid denna incident framöver. Oavsett om det är 95 eller 98 du tappar. | |
| Jag tankade 98 i 850´n sist (har bara kört med 95 innan) och jag tycker nog den går både bättre och drar lite mindre. Kan vara psykologiskt men jag tror ändå man känner sin bil så pass bra att ändå kanske det är en skillnad. | |
|
Klart det är så högoktanigt som möjligt som gäller. Har tankat 98 på jet en längre period. Någon som vet om det är ren 98 där fortfarande? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
98 finns inte på Jet i Uppsala... har inte funnits sen E85 gjorde sitt intåg... Jag tankar 98 på statoil istället som fram till nyligen inet hade nån etanolinblandning. Men när man bytte namn på soppan till Miles 98 nyligen så pytsade man i 5% sprit... /Jonas |
|
|
98 oktan på jet innehåller även den etanol. Den har en maxgräns på 5% men som oftast är det inte mer än runt 2% i den. 98 oktan är väldigt sällsynt på jet, är bara ett fåtal runt om i landet som erbjuder detta. En gissning är väl att det sakta som säkert kommer försvinna helt ifrån jet inom en snar framtid. Efterfrågan på 98 oktan är ytterst liten om man ser till hela marknaden överlag. Fick fram en siffra på det för några år sedan men kom inte ihåg vad den var då. Kan tänka mig att den är ännu lägre i dagsläget. |
|
|
Iofs har 98 oktan varit en "marginalprodukt" MEN i samband med att mackarna inför E10 (dvs. 95 oktan med 10% etanol), kommer säkert efterfrågan på 98 oktan att öka eftersom mackarna måste tillhandahålla bensin som även äldre bilar tål, och då kommer 98 oktan (med max 5% etanol) att få ett nytt "användningsområde" utanför de som vill ha maximal prestanda i motorn - ägare av vissa bilar kommer helt enkelt att tvingas tanka 98 oktan i stället för E10. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Visst är det så. Är väl det som kan rädda 98 oktan på dom ställen efterfrågan idag är mycket låg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.