AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.584

Tanka 98 oktan innan det försvinner!

Sida 7 av 8
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Johmei: Intressant! Kanske är däri det ligger, högre etanolhalt binder mer vatten -->vatten i motor-->i oljan-->hål i plånboken :-O

Delorian: Ja, det förstår jag väl, förstod du det? Återigen, vad är dyrast/jobbigast/tråkigast och katastrofalast att ersätta om det sker en påverkan pga alkohol; motordelar eller spolarvätskedelar? Sen lär det inte vara lika dålig/billig plast som används i båda, det är vad jag också utgår ifrån.

Chris87: Mutor ligger bakom den 180-gradarn ;)
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Nämen, se där vad vi kan :)
Länk
För 2 år sedan sa Bmw att etanol inte var bra för motorerna,men fick backa några timmar senare på inrådan av Angela Merkel ?!
Anledning var EU's direktiv där Etanol successivt skall ökas i vanlig bensin.

Vad Etanol gör med en bilmotor går det olika historier om men ingen vet än med säkerhet vad som går och inte går !

Att skador kommer uppstå är garanterat säkert i någon form emellertid, men tiden får utvisa vad ?

Köper också teorin där harts beläggningar från bensinen löses upp och orsakar skador,frågan är vad diesel motorer lider av för skador?
Kanske de turbo haverier som INTE bara drabbar Bmw utan andra märken med ?

Ford rekommenderade sina kunder att köra på varannan tank vanlig bensin i svt.
Detta till sina bilar konstruerade för E85 soppan.

Vanlig 95 oktan får innehålla mellan 5-10% Etanol och uppges vanligen innehålla 7% inblandning vid kontroll mätningarna.
I Finland uppstod problem vid 10% bensin,dock skylldes detta på åldrande bilar av de politiskt involverade personerna ?!

Hurvida detta stämmer kan det tvistas länge om,men en sak är säker dock....
Etanol gör INGET för en bättre miljö här på klotet!!
Ökad bränsle förbrukning,tätare oljebyten,nerhuggen regnskog,minskade odlings arealer för en redan svältande befolkning.

Detta påminner om Toyota Prius som lovordats för sin miljöinsats där det visar sej det motsatta i dess tillverkning och ett bränsle (EL) som 50% består av kol !!

Politik styr och de som verkligen förstår sej på motorer och teknik skakar redan nu på huvudet (Porsche).

Tillverkarna kommer alldeles säkert på lösningar i framtiden,men under tiden är vi Labb-råttor som kommer tvingas till svindyra reparationer då garantier inte täcks av etanol skadorna.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vad vissa verkar hata 98 oktanig bensin :)

Vitoco:
Klockren länk :)

Alex84:
+1

BMW M-POWER
Undrar hur de gör i brasilien?

Det måste vara jobbigt att hela tiden åka runt och vara rädd?
Själv orkar jag inte bryr jag tankar och kör på bilen kommer dö en tidg död ändå pga elektronikproblem som är för dyra och fixa eller så rostar den bort.

Tyvärr kan jag inte svara vad som händer om 10 år då jag ej komemr äga bilen när den nåt den åldern.

Som sagt undrar hur de gör i brasilien har de bilar på skrothög där pga etanolen?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
GINO: *high five*

Alex84: WORD!

Delorian: Inte fan åker man runt rädd hela tiden, men varför jag ens försöker få dig att fatta längre vet jag inte. Grattis, kör tills den dör ;)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Skön debatt, I like it. Mycket lobby fram och tillbaka som sagt. Artikeln är från 2011, innan BMW backade ur om det där med etanol. Kan det varit försök från BMW att stå emot etanolen då de inte var stora på flexifuel men på diesel och snåla bensinmotorer?! Artikeln lyfter inte direkt fram vad som skulle vara dåligt heller. Jag är ganska intresserad av ämnet då jag kör en bil som kan dra nytta av etanolens positiva egenskaper. Försöker inte säga att etanol bara är bra för våra bilar utan ifrågasätter båda sidor så vräk gärna på med etanol-kritisk fakta.

GINO, älskar 98 oktan, men helst i kombination med etanol! =P

Brasilien har kört med mer än E10 sedan mitten av 70-talet. Under nittiotalet bestämdes att all bensin skulle ha minst E20 etanol. Sedan 2007 lagslogs att all bensin skall ha 25% etanol!! De fick brist på etanol på grund av detta och var tvungna att tillfälligt tillåta E20. Biltillverkarna måste ha bilar som fungerar för detta för att få sälja i Brasilien. BMW säljer en del i Brasilien och "vissa" menar att de har fler haverier av bränslesystem (inget om cylindrar, kolvar vad jag hittat) medan andra hävdar att det inte har med etanolen att göra då de kört 25000 mil på E20-E25 soppan i sina BMW. Faktum är att USA har haft klart större problem med bränslepumpar på N54 motorerna, om det är etanolen eller allmänt kass bensin vet man (jag) inte.
Vitoco
Klart jag fattar, du är rädd att etanolen ska få din motor å rasa du behöver inte övertyga mig.

Jag tycker bara det är intressant att höra dina åsikte å teorier om varför, slitage kolvringar tex.
Artikeln du skicka från 2011 att det skadar motorn, det har ju bmw ändrat sig åsikt i frågan, alltså klarar det e10 eller?

Etanol är inte så nytt som somliga tror.
johmei: Är det inte svavelhalten som varit ett problem på den amerikanska marknaden?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Delorian: Haka inte upp dig på kolvringarna, huvudsaken är att min uppfattning och känsla säger att det är mer skadligt med etanol än utan. Att just kolvringarna ska ta stryk var bara nåt jag drog upp utan någon djupare kunskap bakom detta. Vad gäller BMWs nya direktiv, jag tror det ligger nåt i det Alex84 skrev om Merkel, att det mer handlar om politisk/ekonomisk påverkan från personer/organisationer med stora intressen i att få in etanolen.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Chris: De har allmänt jäkligt kass bensin i USA som inte är bra för något i motorn. Att den skulle leda till pumphaveri kan jag inte förklara men kanske det. Vidare inga hårda bevis för att etanolen är boven..

Svavelhalten gör för övrigt att Amerikanerna inte kan köra med LL-04 olja iaf.
Vitoco: Utan konkreta bevis (oberoende forskning, testning och annan teknisk undersökning) går det inte att säga huruvida etanolinblandningen skulle vara skadlig eller ej. Vi kan inte göra annat än att spekulera.
Jag vet inte exakt vilket datum som 5% etanol började tillsättas till blyfri 95 i Sverige, men det finns ju trotts det många bilar av nyare modeller som gått väldigt långt. Sen är det värt att poängtera att det i dagsläget inte går att säga något om vilka konsekvenser 10% inblandning av etanol i blyfri 95 får.

Personligen ser jag inte bränslet som något större problem, utan det är först och främst all elektronik som finns i dagens nya bilar som kommer att ställa till problem och att reparera elektroniken kommer att bli alldeles för dyrt när bilen fått ett antal år på nacken. Att gamla bilar höll, och håller, bättre beror till största delen på att de använder sig utav fler mekaniska system som är avsevärt mer robusta och hållbara än dagens system som bygger på elektronik.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv tror jag fortfarande att den gamla klassiskern rost kommer ligga högt på listan som dödar gamla bilar, tillsammans med pajade högtrycksinspruningskomponenter och avgasreningssystem som är omotiverat dyra att reparera.

Lite etanol gör nog inte så mycket förutom den högre förbrukningen, jag är mest "orolig" att inte kunna tanka 98 oktan! För en bil som är anpassad för 98 oktan är så klart 98 att föredra. Javisst, knacksensorer etc, men 98 är bättre. Sen är väl i princip alla nyare bilar optimerade (begränsade?) för 95 från början och då finns ingen vits med 98.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Chris87: Ang. elektroniken håller jag med dig till fullo, min bil lär aldrig bli äldre än ~20 år innan den ger upp.

Vad gäller etanolen, visst är det spekulationer och jag bara hoppas att vi har fel. Kommer inte dröja länge innan vi får svar på det
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag har redan provat att tanka 95-oktanit av misstag. Bilen tappar kraft och blir knappt körbar när man kör med "ett ägg på gaspedalen". bilen hostar och harklar och mår pest. Fick fylla på 98-oktanit igen och rensa ur tanken med en körning innan det blev bra igen. Jag bågar iallafall inte prova 95-oktan igen i min kärra... självbevarelsedrift helt enkelt.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Novaland, låter som nästa service kan bli riktigt dyr för dig. Om bilen knappt går på svensk 95 oktan skulle jag vara väldigt orolig. Men kudos för att du kör 98.
Novaland varför tror du att den börjar tappa kraft och rycka på 95?
Karl-Hilding
"Novaland varför tror du att den börjar tappa kraft och rycka på 95?"

Han tror inte han vet!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Största skillnaden med 98 är att jag slipper ryck vid ivägkörning. Med 95 kan det bli ett hörbart knack om man inte grundgasar tilräckligt eller släpper kopplingen lite fort. Då dras tändningen tillbaka i panik o motorn rycker till. Det händer inte med 98 som motorn är mappad för. Sen drar den mindre också.
Har du mappat den själv för 98 då ? Från fabrik lär den vara mappad för 91-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.