AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.583

Tanka 98 oktan innan det försvinner!

Sida 6 av 8
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
delorian:

Är det inte mer etanol i 95oktan än 5%?
Jag märker skillnaden iaf.

BMW M-POWER
Visa användare
789
johmei
335i E92
GINO, stor skillnad att köra 5-10% etanol och 85% som etanolbilarna kör. Med 5-10% tappar du inte de smörjande egenskaperna av bensinen. Din "nya" bil är konstruerad för marknaden med viss halt av etanol (mer än i Sverige), annars hade BMW haft stora problem med M5or runt om i världen idag! Äldre bilar kan ha gummityper som inte tål etanol i någon högre utsträckning men då pratar vi 20 år gamla eller något.

Det är inte etanolhalten i 95 som gör att det drar mer.

Vi med turbo älskar etanolen för övrigt!
Om man märker nån skillnad på 5 % etanol då måste det ju vara nåt fel på bilen.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det är eller "kan vara" upp till 5% etanol i all soppa i Sverige enligt bolagen. Statoil var sist att införa det i sin 98 vad jag vet. Så sedan Statoil 98 blev "98 miles" specar de upp till 5%. Men testa ett par tankar med olika märken på din bensinslukare GINO så hör vi gärna vad du kommer fram till. Ingen vet alla gissar ju idag då bensin bolagen själva inte kan säga exakt vad som finns i varje pump ute i landet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men det är väl ca 30% lägre eneri i etanolen?
Så 1-2% ska det skilja i förbrukning givet samma oktantal före/efter utspädning?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
GINO: jag är helt med dig!

Det var inte längesedan nyheterna om E10 kom upp samt en lista på biltillverkare som INTE rekommendera det bränslet i sina bilar. BMW var en av dem. Om 6 liter etanol per tank inte är ok så bör inte 3 vara det heller. Utan tvekan är det så att motorn mår bäst av Etanolfritt bränsle. Varför annars skulle etanolbiltillverkarna rekommendera ren bensin var trejde eller fjärde tank? Visst är det stor skillnad på 85% och 5-10% men en påverkan HAR det i långa loppet, och det långa loppet är det jag vill löpa med min bil. Därför har har jag valt att enbart tanka just Statoils 98, but now the shit just hit the fan....
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
johmei:

Jo, jag förstår att alla turbofrälsta älskar etanolen :)

delorian:

Nja fel på bilen är det inte...

Vitoco:

Delat dina åsikter också fullt ut!

Har exakt samma inställning som du gällande mina bilar då bilen för mig är mer än bara bil/transportmedel.

BMW M-POWER
Etanoltillverkarna rekommenderar inte att köra bensin i var trejde tank.
Utan det är en del biltillverkare som säger detta, oftast de som har haft problem.

Andra har inte den rekommendationen och har inga problem alls.

Vitoco vad ska du göra när det enbart går att tanka etanolblandad bensin?
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Preem skriver i sitt produktdatablad (från mars 2012) att 98 oktan kan innehålla upp till 5 % etanol, men att det typiska mätvärdet är 0.

Än så länge säkrast att tillägga.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
GINO: Tummen upp ;)

Delorian: Ja precis, etanolBILltillverkarna, läs igen vad jag skrev. En del rekommenderar bensin var 3:e-4:e tank och andra inte, men ingen rök utan eld va? Finns inte problemet bara för att en del (biltillverkare) inte pratar om det, var vill du komma? BMW rekommenderade INTE att man kör E10, betyder inte det något eller?...

När det bara finns etanolblandad bensin så kommer jag tanka etanolfri bensin, eller vääänta nu?... Vad har man för val, får helt enkelt finna mig i det och börja lägga undan mer pengar för att betala för frekventare servicear och reparationer. Gummidelar kommer va byebye tidigare än nödvändigt tex kolvringarna lär ta stryk, mer olja går åt, mer fossila bränslen förbrukas och vips har dom bitit sig själva i svansen dom jävla falafelätande gröngölingarna.
Först sa de att de inte rekommenderade det, sen när frågan togs upp vad man skulle göra som bilägare.
Så ändrades det tilla tt det var helt ok.
Så visste betyder det nåt.

5% var ok men det rasar på 10% eller vad skulle hända?
Jag förstår inte riktigt.
Vad ska hända med kolvringarna?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vad jag har lärt mig tål de allra flesta gummiblandningar etanol bättre än olja eller bensin, men har bara haft grundkurs i polymerer. Det som kan hända är att redan dåliga och torkade gummipackningar exempelvis börjar läcka för att de hartslagringar från bensinen som tagit sig in i gummits porer löses upp. Det var dock dags för packningsbyte för länge sedan om detta händer. Jag hoppas inte du har kolvringar i gummi för övrigt.

Men BMWs rekommendationer kan man väl inte säga emot. I USA har många fler 335or (de jag har lite koll på) haft problem med bränslepumpar, kanske pga den etanolhalten. Vem vet?

Vitco, du lär väl serva mer i vilket fall då du har eftermarknadstune. Din maskin skulle ju älska etanol om man bara kunde mappa för det!
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
johmei: Men jag kommer aldrig eftermarknadstunea då jag fortfarande väntar på att BMW släpper ett PPK-kit även till 328an och då blir det tuneat på RÄTT sätt, med garantier och mindre risk för tråkiga servicear ;)

Delorian: Varken 5 eller 10 procent är ok så vad menar du? Vad som händer med kolvringarna har jag inte stenkoll på men jag kan tänka mig att de tar stryk. Sen om det är korrekt är jag inte hundra på, rätta mig den som vet.

Alkolhol torkar ut gummi, det har jag lärt mig.
Vitoco.

Kör du bara vatten i din spolarvätskebehållare?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vitco, ahh läste din sig fel. Trodde det stod GIAC. =)

PPK blir nog bra för dig. Förstår om man gillar att ha BMW i ryggen. Förmodar att du tar hand om bilen med lite extra service utöver BMW's CBS om du är så rädd för "upp till 5% etanol", 3000+ mil mellan service kan inte heller vara bra. Men det är en annan topic.

Ok, alkohol torkar gummi..
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Johmei, haha då förstår jag :) japp där har du rätt, både ang PPK och service; bytte olja efter inkörning (runt 200 mil tror jag) ska byta vid 1500 igen och sen kör jag 1500-milsintervall. Allt via BMW dessutom så det stämplas :)

Delorian: Är en spolarvätskebehållare lika kostsam som motorrelaterade delar? Ge dig nu..

Rädslan för 5% kanske är lite överdriven, men inte helt obefogad. Så länge det har funnits etanolfria alternativ har det varit värt att tanka just dessa, då det stillat ens sinne. Nu är läget som det är och man kommer helt enkelt få finna sig i det.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Etanol är nog mer skadligt på metaller i så fall och inte för att metallen inte tål etanol utan för att ren etanol drar åt sig vatten (vattenlösligt) vilket kan leda till oxidation på lätt oxiderande material. Men i kombination med bensin ska detta inte ske. Kan ha med detta att göra som flexifuel bilar rekommenderas att köra "ren" bensin ibland?! Det finns så mkt lobby om etanol (åt båda håll) så det är svårt att ta till sig, men att köra på det som fungerat förr är väl alltid säkrast (men då kommer vi inte framåt, någon måste ta smällen för att evolutionen skall fortgå).

Kompatibilitet med olika material för den intresserade:
Ren bensin: Länk
Ren etanol: Länk
Vitoco nä men den och slangarna är ju gjorde i plast och innehåller mer än 10 % alkohol, speciellt vintertid.

Bara undrar hur du gör där.
Vitoco: Detta är vad BMW angett beträffande E10:

"E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men min. oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas."

Alltså, de säger själva att alla deras modeller går bra att köra på E10 så länge kravet om lägsta oktantal uppfylls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.