AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.595

Tanka 98 oktan innan det försvinner!

Sida 5 av 8
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tankar alltid på statoil och 98 oktan.
Tar alltid betala i kassan och går in och betalar, för att slippa gränsen på 800 kr, så irriterande.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, den gränsen finns inte med Statoilkortet, och så drar de av några öre också.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Har alltid tankat Statoils 98 sen V-Power fick etanol i sig, men nyligen bytte de namn till 98 Miles eller vafan de va för påhitt och numera står det i databladet att det "kan innehålla upp till 5% etanol" eller nåt. Det är nästan 3 liter på en fulltank, vafan ska man tanka om man inte vill ha det :s
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
marin, man får rabatt när man visar kortet är man går in också, samma bonus har jag för mig.

Vitoco, tyvärr är det nog det bästa som finns ute, jäkla skit
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Någon som vet vad Preem kör med i sin 98 okt nuförtiden?

och hur många procent etanol är det i Shell (ST1) V-Power?

/DJ
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Länk

Max 5% säger de också. Fan, kanske man lika gärna kan tanka V-Power igen då :/
Bara att tacka och ta emot den sittande regeringens förslag...
Länk
Karl-Hilding
Nu gick det upp ett ljus!
Både 530 och 116 som vi tankar med 98 okt har sedan 3-4 månader tillbaka ökat sin bensinförbrukning med 5-8% cirka. Detta skedde, ialla fall som vi märkte det strax efter årsskiftet.
Samma förare, samma vägar, samma hastighet.
Orsaken måste vara etanolet som smugit sig in i 98 okt.
Har miljöivrarna räknat på denna ökning av förbrukning och då också ökning av utsläpp, (5-8%) plus att det kostar mer per mil för ägaren.
Mao endast en försämring rent ekonomiskt för de som betalar.
Tur att man kör diesel. :)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Nej, tur är att man fyllde upp med gammal hederlig Statöl 98 innan avställningen i höstas.
Nån som vill slanga lite kanske?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
More: Vete katten om jag inte föredrar bensin uppblandad med (mer) etanol jämfört med den tveksamma miljösoppa Sverige gjort av dieseln.

//Bjersér
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jag undrar om någon vet vart man kan hitta 98 oktan i Södertälje? För tillfället åker jag till Preem i Brunsäng för att tanka 98 men jag vet inte om det är utblandat med etanol. Någon som kan tipsa om något annat ställe med 98? Hur tar jag reda på om Preem har ren 98 i Brunsäng?
Mvh
Att ni orkar hålla på.
Är det verkligen så stor skillnad eller ett problem?

Jag bara tankar på från valfri mack och har inga problem alls.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
delorian:

Det beror väl på vilken bil man kör.

Firma bilarna eller slit o släng bilen skiter jag oxå i att tanka 98 oktan men M5:an förtjänar det bästa av det bästa= 98 oktan vilket verkar vara numera lika svårt att hitta som en oskuld 20årig brud....

BMW M-POWER
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vissa vill ha bort etanolen och vissa älskar den. Jag själv är superglad att vi har E85 i pumpar nästan överallt, enkel tillgång till budget-racesoppa!

Men jag håller med om att det är lite lurt att blanda i etanol och således öka förbrukningen för folk utan att tydligt berätta det eller justera pris. Ökar halten blir det snart problem (slangar, packningar och pumpar) för äldre bilar. Förmodligen det enda som håller bolagen tillbaka idag. Dock kör många länder med 10% och något med 20% (brasilien) inblandning med samma specifikationer på bilarna.
Visa användare
789
johmei
335i E92
GINO: tvivlar du på oktantalet (knackskyddet) i soppan med etanolinblandning? Den har nog minst lika hög oktan men innehållet lite mindre energi så du behöver mer av det. Ser till att sänka cylindertemp något dessutom så för din prestandavagn, M5a, är det nog inte fel. Du oroar dig väl knappast för lite förbrukning..=)
GINO.

"Det beror väl på vilken bil man kör"

Vad menar du har att din bil inte går på 95 oktan eller att den inte går på 98 med 5 % blandning av etanol?
GI
2.196
GINO
johmei:

Nja, soppaförbrukningen är det minsta jag tänker på, jag är mer orolig för stenskott eller tvättrepor :)

Jag märker i andra bilar som jag kör med 95oktan att motorgången samt förbrukningen blir ganska mkt åt det sämre hållet...

Sen sliter väl etanolen på bilen mer än vad bensin gör och därav har väl etanol bilar kortare service intervaller.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
delorian:

Det går väl att köra på 95 eller 98 med etanolblandning, det är inte det som är problemet.

Problemet är väl att man blandar in etanol i 98oktan som jag tankar enbart för att slippa detta elände...

BMW M-POWER
GINO.

Förstår inte riktigt hur 5% påverkar motorgången, hur då menar du?

Etanolbilar gör ju på 85% etanol och inte 5% är inte det en viss skillnad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.