|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Men EU-körcykeln skall ju göras med 95-oktan, om de inte har ändrat på reglerna! Däremot får tillverkarna ange maxeffekten med högre oktantal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag pratade med en aukt BMW-verkstad om problemen nämnda och de sade att det för den senaste generationerna av motorer i E60/E61 hade fått en uppdaterad programvara anpassad för Etanolen i Bensinen. Den laddas ned i bilar som har problem med gången. Däremot trodde de inte på att högtryckspumpen skulle gått sönder av 95. Ett problem jag upptäckt på en 4.4iV8 Biturbo 407HK i en F02:a är att oljeförbrukningen är relativt hög och det beror antaligen på Etanolen i soppan. Blir till att prova och tanka med Statoils 98oktan ett par hundra mil och se vad resultatet blir. Mvh Asken |
|
Karl-Hilding |
Någon som vet vilken bensin det finns i Volvos pumpar. Tanka heter ju deras sk bensinmärke. Har tankat 98 okt där sedan juli 2011. Men med mer etanol i besinen ju sämre smörjande egenskaper. Detta kan ju ingen programuppdatering råda bot på. Men dåligt av BMW, mycket dålig att inte byta högtryckspumpen på garanti eller goodwill. Alla högtryckspumpar efter våren 2010 är ju modifierade. |
| Konstigt att BMW skriver att 98 oktan krävs för att uppnå angiven prestanda och förbrukning i instruktionsboken till E39 om förbr. måste mätas med 95. Det kanske finns en fotnot iofs "obs, EU testnorm X men mätt med 98" | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Marin. Kan jag få sälja din njure på marknaden så antar jag ditt erbjudande :) När det gäller min X5 med M54 motorn så märker jag stor skillnad om jag tankar 98 resp. 95 "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Karl-Hilding Det ät okq8 som levererar till tanka stationerna (volvo) Tittar man noga på skylten som står bredvid själva stationen så ser man att det sitter en okq8 logga där. Frågade kundservice om även okq8 egna kort gäller där. Bonusgrundande alltså. Fick svar att det gäller ej, och att dom bara levererar drivmedlet. |
|
|
Haas: Då hade de fel, OKQ8:s kort fungerar (och ger bonus) i allra högsta grad på Tanka-stationer! /Masten |
|
Karl-Hilding |
Bra att veta tack för det. För Volvokort kan man ju bara få om man äger en Volvo! |
|
Öh näe! Det är bara att skaffa. Bilia sålde Ctek-laddare till bra pris så jag gick dit o fyllde i en kortansökan, köpte laddaren och rivstartade därifrån. Har aldrig använt kortet. :) Jag fick inte Volvokortspris på Tanka med OKQ8-kortet när jag provade, återbäring vet ej. |
|
|
Prova ringa OKQ8 Kundservice. Får du samma svar som mig är de garanterat ingen återbäring. |
|
|
Prova ringa OKQ8 Kundservice. Får du samma svar som mig är de garanterat ingen återbäring. |
|
|
Märkligt, när jag kollar på ett gammalt kontoutdrag från OKQ8 står min tankning hos Tanka under rubriken "Köp/transaktioner mm, på OKQ8" - däremot när jag vid ett tillfälle har tankat hos JET med samma kort återfinns det köpet under rubriken "Köp/transaktioner mm, övrigt". Fast om jag verkligen har fått poäng vete tusan nu när jag tänker efter, de räknar ju på olika sätt beroende på vad det är för grejer man handlar med kortet (det är alltså OKQ8 Visa jag har) så det är mycket möjligt att du har rätt trots allt... /Masten |
|
| Gör de? 1% på allt utom konkurrerande bensinbolag är det väl? Och dessa hamnar i separat hörn på fakturan. | |
|
My bad, jag tänkte på återbäringen. /Masten |
|
|
Även jag har visa-kortet. Kollade på en gammal faktura från i sommars när jag var tvungen att åka in på en tanka station och slänga i ett par liter. Den tankningen skiljer inte ut sig någonting i mot dom andra vad det gäller någon notering. Den ligger under notering "1". Alltså transaktioner på okq8. Ni som har okq8 kort. Får ni också en notering på nr 4 när man tankar på en bemannad mack? Den innebär priskrig. Har aldrig märkt att någon skulle ligga under själva listpriset. |
|
Karl-Hilding |
Skulle tanka fullt på Tanka/Volvo igår. Men se det gick inte. 790 kr sedan slog pumpen av. Märkligt. Literpriset för 98 okt var 14.98. Använde Visa-kortet. Med Volvokort 14.88. |
|
Karl-Hilding Samma sak sker på okq8 när man tankar med visa kontokort. Dock är det bara stoppa in kortet igen knappa in koden och tanka vidare. |
|
| Samma med Jet och flera andra stationer, det går inte att tanka för mer än 800 spänn. Jag har stört mig på det länge, så nu har jag skaffat ett Statoil-kort bara för att tanka 98 oktan. :) | |
|
Jo.. Har inte läst hela denna diskussion, men visst är det en klart märkbar skillnad på effekten på moderna bilar när man mäter effekt med olika oktantal. I en test i Teknikens Värld så uppmättes effekten på en Audi A3 3,2 Sportback med 95 oktan till otroligt låga 219hk, med 98 oktan tankat så uppmättes 248hk! dvs endast två hk mindre än vad Audi uppger på den modellen.. BMW 130i kördes med 99 oktan och mätningarna visade då 272hk, med 98 oktan i tanken uppmättes 265hk dvs samma effekt som BMW uppger i databladet.. Uppgifterna ovan är fritt översatt från Teknikens världs test av dessa två vagnar i nr 6 2006. Mvh Janne. |
|
| Ang. 800kr-spärren: Automater som saknar direktuppkoppling mot bank har alltid en spärr för kredittankning. Har man konto hos företaget finns ingen spärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.