AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.586

Tanka 98 oktan innan det försvinner!

Sida 3 av 8
Varför skulle det vara snålt att köra 95?
Det står ju på tanklocket att det ska vara från 91 oktan.

Om det är så känsligt att bmw bara ska köras på 98 då får de nog gå tillbaka till ritbordet.
Karl-Hilding
Jag tvingades tanka 15 lit 95 okt och det ryckte konstant under 12-13 mil.
Hustrun var orolig att vi skulle få motorstopp på E6. Det var kraftiga ryckningar som kändes väl.
Dessa försvann efter 3 km med full tank 98!
Inte var det placeboeffekt inte!
Bil 530 LCI.
Fö så smårycker vår 116 -09 med 2.0 lit på 122 hk när det är 95 i tanken.
Försvinner helt med 98 okt.
Men dessa ryckningar känner inte hustrun. Så hon tankar 95...
Har läst i ett flertal artiklar att 98 oktan kommer att bli kvar pga alla bilar som inte klarar att köras på E10, men mackar som saluför 98 oktan lär ju inte öka...
Karl-hilding om du hade såna enorma problem med 95 så måste det ju vara nåt fel på bilen.
Det måste ju bero på nåt annat.
Karl-Hilding
Vet inte om du läst tidigare tråd ang detta.
Jag har tankat 98 okt sedan högtryckspumpsbyte, NOX-sensor och termostat.
Detta gjordes början juli 2011.
Efter detta så gick bilen som en dröm.
Alltid 98 okt i tanken som min BMW mek sade till mig.
Hade kört på 95 okt tidigare.
Cirka 3 mån efter dessa byten så blev jag nödgad att skvätta i 15 lit 95 okt.
Och jag lovar att det ryckte konstant mellan Mellbystrand-HBG-Laholm där jag sedan fyllde tanken med 65 lit 98 okt. Efter 3 km med forsatta ryckningar så upphörde de helt.
Vatten i de 15 lit 95 jag tankade? Jag tankade på Shells station vid Maxi i Mellbystrand och de har bara 95, E85 och diesel.
Denna tankstation är frekventerad hela tiden dygnet runt så det var ingen gammal 95 okt jag hällde i.
Mao så vågar jag inte att exprimentera med 95 okt.
Fö så har även Paulsson i Ä-holm och HBG rekommenderat 98 till de BMW-motorer som sk mager drift.
åfan.
Problemet är att jag måste ha en bil som går på 95 och 98 då jag inte har tid eller lust att åka runt å leta 98 oktan.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
I min manual står det att man ska tanka 98 iaf.

Sedan handlar det väl om som med allt annat, jag menar vissa köper eldorado på Willys och andra köper bättre grejer, det är skillnad och frågan är bara om man värderar priset kontra det man får.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Från instruktionsboken

Motorn i din Bmw är anpassad för:
Bensin med lägsta oktantal 98. För att uppnå nominella värdena för prestanda och förbrukning bör denna bensin användas i första hand.

Du kan även använda:
Bensin med lägsta oktantal 95.

Lägsta tillåtna kvalitet
Bensin med lägsta oktantal 91.
ok.

När det skriver
Du kan även använda:
Bensin med lägsta oktantal 95.

Så tolkar jag det som att man ska kunna köra på 95 utan ryckningar spikningar etc.

Jag ska prova att köra tanken nästan tom och tanka 98 och nolla adaptionsvärdena efter tankning för att se om bilen går bättre.
Karl-Hilding
Jag tror att ryckningar berodde på att 530.n hela tiden försökte optimera tändningen (el vad det nu heter) för 95 okt men när den inte lyckats efter 15 mil så undrar man.
Att sedan motorn N53 gick klockrent efter bara 3 km med 98 okt i tanken kan man bara spekulera i. Och den har går lika ryckfritt fortfarande.
Men som sagt. Aldrig mer 95 okt om jag nu kan slippa.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag iaf vill så ofta som möjligt använda det som är rekommenderat optimalt till den produkten jag använder, oavsett om det handlar om 98 oktanig bensin eller annat.
Ok då gäller det att lusläsa instruktionsböcker om det ens finns funderingar på bmw eller så får jag byta märke men det vet jag inte om jag har lust med.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ni som bilar omkring lite nere i Europa, hur ser det ut där? Har för mig att det inte finns särskilt mycket högre oktan i t.ex. Tyskland. Det borde ju gå igen på nyare bilmodellers optimering.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Länk
Som jag förstått det är tanken att på sikt ska 95 ersättas utav E10 och 98 utav E5.
Länk under "Regional variations" framgår hur det ser ut i andra länder.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, tack för dom. Ryssland vet jag ju sedan tidigare att de ligger på 80 och under ibland. Riktigt taskigt bränsle, obefintliga vägar, VAZ, Lada m.m. Inte konstigt att de konsumerar så mycket vodka ;) Gamla Land Rover vet jag har superlåg kompression och lågt effektuttag för att kunna köras i vilket land som helst.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Håller man på med turbobilar är det helt värdelöst att 98:an försvinner, tur man kan tanka E85 iaf.
Märkligt att BMW gått ifrån att bygga motorerna för 95okt och i stället gör det för 98okt

För 518i-540i E34 rekommenderas 95okt

Länk

Gäller även M62motoriserade

Länk "Die Kolben sind für den Betrieb mit Kraftstoff ROZ 95 ausgelegt."

Medan E60/E61 mår bäst av 98okt Länk fast klarar både 95 och 91 den sista kan ge knackningar vid kallstart. (sid 213)

I och med att BMW rekommenderar 95okt har jag med få undantag tankat 95 för vad skulle meningen vara att tanka 98 när motorn är byggd för 95. Kan säga att jag blev förvånad att E60 vill ha 98okt jag trodde det bara var gamla toppmodeller som Audi 100 2,8 E och BMW M5 E34 som byggts för 98okt inte en vanlig 525i E60.

Stephan
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag körde i Europa i somras, där var gott om högoktanigt bränsle längs med Autobahn, bäst var Shell v-power super 100+ (reserverar mig för att jag kan ha missat något på benämningen) På lite högre höjd i Österrike blev jag tvungen att tanka 95 och fick lite problem med misständning. Generellt var det bra soppa i Tyskland, lite mindre urval i Österrike och ännu lite sämre i Italien.

Med turbobil och lite trim tankar man ju gärna högoktanigt... Med mindre press på motorn bör det dock gå fint att köra 95 också ECU adapterar sig efter bränslet (tar dock en stund).

Anledningen till BMW börjat speca för 98 istället för 95 är förstås att de då kan få nerförbrukningen i EU körcykeln. Det är det som kallas efficient dynamics ;-)

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.