AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.594

Tanka 98 oktan innan det försvinner!

Sida 2 av 8
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Marin849 m.fl.

Nu har jag i alla fall undersökt hur det förhåller sig på Preem och det svar jag fick var följande.

"Är det Preems egen depå leveransen kommer ifrån innehåller produkten ingen etanol. Kommer leveransen från en alliansdepå, dvs en depå som vi har tillsammans med andra bensinbolag, då kan vi inte garantera att det inte förekommer någon inblandning".

Så då får man väl helt enkelt nästa gång knalla in på macken och fråga det extraknäckande kassabitrådet från vilken depå dagens soppa kommer från
;-)

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Gino: "Varför snåla på 50-95kr/fulltank då, när du kan tanka det bästa alternativet?"

För att det är ett par tusenlappar om året som jag kan ha roligare för?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Marin:

Haha du är smart som är så observant! :)
Faktum är att bilarna får ibland mer kärlek än mig själv går icke att förneka, men är man skadad så är man.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
qsacage:

Grovt räknat:

95x3x12= 3420:- (Fulltank 3ggr i månaden)

3420:- = 1 eller 2 utekvällar på stan! ;) Det är bilen värd! eller?

BMW M-POWER
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Gino: 3420kr (eller 10.000kr på 3 år) för noll och ingenting är inte särskilt prisvärt. Så nej tack. :)
GI
2.196
GINO
qsacage:

Ja, så kan man också se på saken :) alla vi är olika...

BMW M-POWER
Halv OT/

Har dragit på smilbanden flera gånger under dagen åt Hassos uttryck "vitlökselektronik". :-))

Jag kände jag bara var tvungen att kontrollera om det fanns någon elektronisk vitlök i min Peugeot 206. Jag gick bet, iaf ang. ECUn, det var tysk kraftstoff i och med Bosch ECU ME7.4.4
Gott om oktan vill f.ö. den lilla fransosen ha, helst 98 så klart.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Qsacage, noll och ingenting är det ju inte. Du får ju mer ut av 98 oktan än 95.
Har inte Etanol högra oktantal än 98?

Jag tillhör dem som tror att e10 inte kommer att förändra någonting till det sämre, tvärtom vi slipper hålla på med ksprit och systemet hålls rent m.m.
Det har körts etanol i vanliga bensinbilar sedan 70 talet, California har tex en pump där man ställer in själv E10 E30 E50 eller E85.

Så lite E10 kommer nog inte skapa några större bekymmer används ju i finland bla.

Nu får jag nog en hel del skit kastat på mig...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Största andelen av dom modeller som rullar ute på vägarna idag skulle nog inte ha några större problem med E10 i det stora hela, men det finns ett antal modeller av olika märken där detta avråds.
Dom blir därmed tvungna att använda 98 oktan. Så skulle det nu gå så långt att 98 skulle försvinna så blir det stora problem.

Andra delen som är en nackdel med E10 är att förbrukningen ökar, och känner man politikerna rätt så kommer literpriset inte sjunka lika mycket som etanolen är billigare än bensinen. Eller så höjer dom bara skatten så priset per liter blir den samma som idag. Alltså blir det dyrare i slutändan.
Ingen fakta, bara lite tänkbara scenarion i slutet.
Det är ca 15% av bilarna som inte kan köras på E10 så det är ju ett ganska stort antal bilar det handlar om. Kunder som bolagen nog gärna vill ha kvar så det kanske t.o.m. blir en positiv utveckling när det gäller antalet mackar med 98 oktan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
AKN. Nu var det visst en Renault som det handlande om. :) För övrigt kollar man på Autodata så är det Sagem tändsystem även på en Peggautte 1,4 206 2000-2004

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso, Länk
Jo du nämnde Renault men det var det roliga uttrycket "vitlökselektronik" som fick mig att reagera. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gillade också den benämningen. Ska använda den någon gång till en bekant som just köpt en Citroën till min svägerska :) "Citroën, biltillverkaren som hittar lösningar på problem som inte finns" ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Delorian:

Ja etanol har högt oktantal men det innebär ju bara att de använder ett sämre bränsle istället så att slutprodukten fortfarande blir 95.

Jag har en referenssträcka på tio mil där jag kör i båfa riktningar utan att hindras=farthållare hela tiden. Ett tag körde jag varannan tank 95E5 och 98E0 och det skiljer några procent i förbr. Soppan kostar ca 4 procent mer så nu är det väl en förlust på nån procent på bränslet och därmed några promille på totalkostnaden.

Första gången efter varje start kan jag ana mindre knackningar vid fullgas i mellanregistret, detta försvinner med 98. Om jag stampar pedalen tvärt på lågt varv kommer ett knack och ett ryck när knackregleringen går in, detta blir bättre med 98. Detta kan också uppstår när jag kör iväg om det blir för lite grundgas. Vid koll med INPA syns att knacksensorerna ger större utslag.

Mao kan jag ta merkostnaden på några promille. :)
Plus missade helt förbruknignsaspekten!
Enbart etanolinblandningen SKA ju öka förbr, om än lite.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*ASGARV*
"Citroën, biltillverkaren som hittar lösningar på problem som inte finns"
Det gällde även SAAB !
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu tycker jag ni överdriver lite om Citroën... Adaptiva strålkastare på 60-talet och en tidig variant av regnsensor på 70-talet visar att man alltid varit ett steg före (och tolv steg efter när det gällde rostskyddet förr).

/Masten
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
För övrigt är det väl bättre att lösa problem som inte finns än att inte lösa problem som de facto finns - typ rostande bakluckor på tyska touring-modeller? ;)

/Masten
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Alltid kört 98 och kommer alltid göra det, jag snålar inte.
Likaså köper jag inte mina skjortor på H&M....
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Aj aj, Masten. Den kulan visste vart den tog. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.