|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Idag är det inte så lätt att hitta ren 98-oktanig bensin. Statoil har ren 98 utan etanol, så jag kör givetvis på den. Motorn går fint och snålt både tack vare 98 oktan och att det inte finns etanol i som drar upp förbr. V-power förstörd. Preem oklart. Vem mer? Fick svar från Statoil idag: "Vi har en stabilt sjunkande trend av vår 98-försäljning. Det är en produkt som tappar mer och mer i marknaden och vi värderar förstås löpande hur vi ska göra med den produkten, dvs på vilka stationer vi ska erbjuda 98 oktan och hur produkten ska se ut i detalj. " Vilket jag tolkar som "det är bara en tidsfråga innan det går åt helsike". Mao, hjälp till att pumpa upp försäljningen lite. ;) Har man en BMW som behöver 98 för att prestera maximalt (står i instruktionsboken, åtminstone allt med M50-M54) sjunker förbrukningen ungefär lika mycket som 98 är dyrare.... | |
|
Tankar alltid 98 oktan o inget annat bluff. Har alltid vart anti mot etanol och dess införsel i ren bensin. BMW M-POWER |
|
|
marin849, ingen rolig läsning. Självklart tankar man 98 oktan. Så länge jag har haft körkort (sedan -85) har det alltid tankats högsta möjliga oktan, inget annat har varit gott nog. Tyvärr är det alltför få som ser till motorns bästa ... Det vore dock enkelt att med gynnsam prissätning styra upp försäljningen av 98 oktan. Men det passar väl inte det enkelspåriga miljödrevet förstås. :-/ mvh/ Anders |
|
| Den stora massan av bränslekonsumenter består av samma människor som köper hushållsgrejor på Biltema, möbler på Jysk, elverktyg på Rusta, asiatiska "billiga" däck o.s.v. Sedan klagas det högljutt på dålig kvalité m.m. Misstänker att om man vill fortsätta med någorlunda fint bränsle får man vända sig till racingprodukter. Dock försvinner ju det faktum att det blir lika dyrt i slutänden ganska rejält... | |
|
Jet har 98 oktan utan etanolinblandning, Tankade alltid 98 oktan tills prishöjningen till 50 öres skillnad mot 95 oktan kom i våras. Prishöjningen gör att det inte är värt det längre. |
|
|
Jag kan sätta min vänstra njure på att ingen av er skulle märka nån skillnad mellan 95 & 98 oktan vid ett blindtest i era standardbilar. På allmän väg i Sverige, använder man inte ens 1/3 av bilens maxkapacitet. Så vad tjuter ni om?! mvh Marin |
|
Karl-Hilding |
Tankade tidigare Shells 95 och ibland 99 okt då den inte innehöll etanol. Numera är Shells SuperDuper bara 98 och innehåller 5% etanol. Sedan högtryckspumpsbyte, NOXsensor mm så tankar jag ALLTID 98 på VOLVO. Trevligt att veta att JET och Statiol också har 98 utan etanol! |
| Plus om 98 eller 95, vilken ska man välja? Spola till 44 minuter. Länk | |
|
"Jag kan sätta min vänstra njure på att ingen av er ..." Tja, större marginal mot spikning märker jag iaf. mvh/ Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I brist på 98 de flesta har ju skiftat till E85 i 98 oktans pumparna bla Jet där jag alltid tankat tidigare, fick tom skaffa Statoilkort då Oks 98 pump tog flera månader att reparera i Kumla. så tankade jag 95 i ett par tankar vid en långresa till Umeå tor., bränsleförbrukningen steg 0,5-0,8 dl milen, hittade 98 på preem i Edsbyn på hemvägen och och förbrukningen sjönk till det normala efter 10 mil ca. Dessutom så blir det en annan gång på M62an med 98 än 95. Så visst märks skillnaden. Körde i en tank Vpower i Skåne på väg hem ifrån Knutstorp, märktes ingen skillnad alls mot vanlig 98 oktan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jaha, då var det dags för denna svängen igen.. 1) Det är INTE lönsamt att köra på 98 ist för 95. Förbrukningen i verkliga livet är minimal i bästa fall. 2) BMWs spisar är optimerade för 98, men motorn anpassar sig (motverkar knackning) för oktantal 93-99. Att det skulle ha någon som helst mätbar (ännu mindre märkbar) effektökning är jag ytterst ytterst tveksam till. Fifth Gear har testat olika oktantal i bromsbänk: Länk 3) Vad har oktantal med högtryckspumpsbyte och NOX-sensorer att göra? Eller är det etanolen som ställer till det? |
|
|
98 oktan har det väl aldrig varit någon rusning efter, men antagligen har det blivit ännu mindre med dagens priser. Det är helt enkelt psykologiskt lättare att tanka 95 när man ser priset på pumpen. Bolagen vet om detta och det märks på att det i princip bara finns 98 på dom stora stationerna. Vet en obemannad station som erbjuder 98 runt omkring mig, och det finns ett antal sådana här omkring. Skulle inte bli förvånad om det försvinner inom kort på den också. Jet erbjuder tex bara 98 oktan på 32 av sina 135 stationer här i Sverige. Skulle inte bli förvånad om dom tar bort det helt inom ett par år om det nu är en "stabilt sjunkande trend" på 98. Men att det skulle försvinna helt en dag? nja...skulle bli ganska jobbigt för en hel del bilägare. Men motfrågan är ju då, bryr sig bolagen om den lilla skara som verkligen behöver detta bränsle? Körde alltid 98 i 530 och 330, men nu har jag ledsnat på det dåliga utbudet och kör på 95. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Visst de anpassar sig till 95 oktan, pga tändläget sänks för att förhindra spikningar= och hur man än vänder och vrider så ger det sämre effekt. Det står en sketen Renault i bilden, deras franska "vitlökselektronik Sagem" är inte jämnförbar med Bosch/ Siemens :) skillnaden mellan olika tillverkare och olika motorer kan inte dras över en kam. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Frågan är vad som händer den dagen E10 kommer i pumparna. Då kommer åtgången av 98 oktan att stiga rejält såvida inte mackarna har tänkt att ha både E10 och 5% 95 oktan förstås. | |
| Jag har haft möjlighet att jämföra en E61 523i -06 med en E61 LCI 523i -09. Den äldre motorn som inte har direktinsprutning går mycket bättre med 98 oktan och förbrukningen sjunker så pass mycket att det ungefär motsvarar prisskillnaden mellan 98 och 95 oktan. Den nyare motorn med direktinsprutning låter illa oavsett oktantal och förbrukningen förändras endast marginellt när den körs på 98 oktan. | |
| E10 kommer ersättas av dagens 95 när du den hemska dagen kommer... | |
|
Så länge man inte bryr sig om bilen eller inte har bilarna under en längre tid så kan man tanka i vilket skit som helst utan att bry sig men är man mån om sin kärra så tankar man 98 oktan och räknar inte ören hit o dit. Sen att man inte märker någon skillnad rent tekniskt som vissa hävdar får man låta var o en avgöra. BMW M-POWER |
|
|
Nu tycker jag vi överdriver en aning här. Det är inte så att 95 oktan är något halvdassigt spill ifrån framställningen. Att säga att man inte bryr sig om sin bil om man kör på annat än 98 oktan är trams. Skulle hellre vilja påstå att alla dom som kör dessa långa intervaller utan oljebyte bryr sig mindre. |
|
|
När min Audi skulle in på service påtalade jag att det vid acceleration ibland kändes som om motorn "tvekade".. Ytterst lite men dock märkbart. Servicerådgivaren tipsade mig om att köra på 98 (vilket han själv gjorde då han körde samma modell) och bad mig återkomma om det inte blev bättre. Har ej kört bilen mer än ett par mil och knappt varmkört den så kan ej uttala mig ännu, men har inte märkt några "tveksamheter" än så länge. (Motorn är en TFSI) /H |
|
|
"Att säga att man inte bryr sig om sin bil om man kör på annat än 98 oktan är trams." Varför snåla på 50-95kr/fulltank då, när du kan tanka det bästa alternativet? "Skulle hellre vilja påstå att alla dom som kör dessa långa intervaller utan oljebyte bryr sig mindre." Helt klart, håller med till fullo! BMW M-POWER |
|
|
>>Gino Du verkar ha i det närmaste pervers relation till din bil/bilar. Tar du hand om dig själv på samma sätt (trärar/äter/sover rätt) som biljäveln?! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.