|
|
|
|---|---|
|
Nu är det gjort, 320:n är såld pga behov av större bil. Affären var avklarad på mindre än fem dagar och bilen såldes på blocket för det pris jag hade satt i annonsen. Nu kan jag inte riktigt njuta av den smidiga affären eftersom jag tänker att det "verkliga priset" aldrig sattes på marknaden. Jag vet ju inte köparens verkliga betalningsvilja för bilen. Ni undrar förstås vad det var för bil? BMW 320 touring -02 dvs facelift, 22000 mil med det vanliga utrustningspaketet, dvs regnsensor, sportstolar och multiratt. Airbaglampan lyste vilket inte var någon hemlighet för köparen. Bilen såldes för 38 000 kr, det annonserade priset. Jag hade två intressenter och eftersom jag inte hade skrivit pris eller till högstbjudande så fick förste intressent köpa den för det annonserade priset. Det kändes ärligast. Vad tycker ni om priset 38000 kr? Var det för lågt eftersom jag på kort tid fick flera intressenter som ville betala utsatt pris? Jag nojjar lite eftersom jag egentligen inte ville sälja bilen. Jag var väldigt nöjd med den. Vi är verkligen i behov av en större bil pga tillökning så det var med kniven på strupen. Anders | |
|
Det låter väl som ett rimligt pris, inte för lågt. Jag sålde en liknande 320 -03 för 2 år sedan. Samma mil, liknande utrustning Länk bilen såg bra ut och var felfri. Fick 64 000, det gick trögt och efter en månad kom det en och kollade som även köpte den. |
|
|
Man har 2 val när man säljer bil. 1) Ha ett rimligt pris från början som du hade nu och få bilen såld snabbt samt slippa alla nivåsänkta människor som skall dribbla fram o tillbaka o slösa ens tid i onödan. 2) Begära fantasipris från början och klaga över alla som kommer med skambud, dumma bytesförslag etc, samt ständiga förnyanden av annonsen gång på gång. (Under denna tid kostar ju bilen pengar givetvis att behålla drift, försäkring,skatt, värdetapp etc) Har man bra koll på blocket så ser man vissa bilar vara till salu år efter år där ägaren inte inser bilens riktiga värde. Var nöjd med den avslutade bilaffären och gå vidare med ditt letande efter en ny kärra. BMW M-POWER |
|
|
Min bror sålde en -04 320i för ett år sedan. Den fick han 50.000 för. Hade gått 14000 mil tror jag. Det tog flera månader att bli av med bilen. Tycker det låter som du fick helt okay betalt framförallt med tanke på mätarställningen. ------- //Lövet |
|
|
Jag tycker också att det låter helt okej. En bra (utvecklad av mig själv) men något grov tumregel säger att en vardagsbil som är tio år gammal med 20.000 mil på mätaren är värd i bästa fall 10% av vad den kostade ny. Vad kostade den här bilen nya, vet du det? 255.000 kanske? Alexander |
|
|
Då är det väl läge att revidera din "tumregel", AlexanderK, till "i bästa fall 15%"... Eller menar du att 38 var ett rövarpris eftersom bilen borde kostat max 10% av 255.000 kr, dvs 25.500 kr... ;-) |
|
|
Tycker 38tkr lät ganska så billigt. Tror du kunde begärt 45tkr, och sen kanske fått 42-43tkr till slut. Fast nu blev du ju av med bilen snabbt, hade du begärt mer hade det säkert tagit ett antal dagar till. Men mycket handlar om hur snabbt man vill bli av med bilen, och hur mycket man orkar hålla på och visa den etc.. |
|
|
Som ägare av 2st E46 320 kanske du tycker det var lågt. Men med airbaglampa som lyser + miltal är 38' inte för billigt. |
|
|
Bilpriser.se uppger ett intervall vid privatförsäljning på 39-45´med de milen. Jag landar nog in i att priset var attraktivt, dvs lite lågt, men att det nog bara handlar om enstaka tusenlappar fel. Visst, jag kunde kanske begärt 45´och sålt för 40-42 men det kanske hade tagit längre tid. Jag tröstar mig med att det endast är så lite fel att det kan vara värt det för den smidiga affären. Sett till de totala kostnaderna för bilägandet under de fem år jag hade bilen är trots allt 2-4000 kr ganska lite pengar. De är ju inte heller någon utgift som belastar ett konto idag. Det syns snarare i finansieringskostnaden på nästa bil och när man köper något nytt kanske man är mindre kostnadskänslig än när man säljer. Jag menar, värdeförlusten blir så konkret och lättförståelig när den realiseras i samband med en försäljning till skillnad från finansieringskostnader som är svårare att till sig, eller kanske välja att bortse ifrån. |
|
|
Hade inte med dom i mitt uttalande, har inte tänkt sälja någon av dom i dagsläget så prisbilden som råder just nu är i praktiken inte intressant för mig. Sen har jag inte sagt att det var för lågt slutpris, utan mer att man borde kunna få lite mer än 38, men att det kanske tar längre tid att få den såld som kanske inte alla orkar med. Som alltid så styr köparen marknaden. Sen är alltid 320 en knepig modell... Sen funderar jag ofta på hur dom som lagt ut sina bilar för 90-100tkr hade tänkt få dom sålda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.