|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en OBD/USB interfacekabel på e-bay med tillhörande mjukvara: DIS, SSS, INPA... följer bifogad installationsinstruktion (55 sidor), men när jag kommer till steget att koppla upp mig mot bilen med INPA så finns inte min bil (E61) eller motorn (N53) listad i verktyget. Misstänker att versionen på verktyget är för gammal. Har följande versioner: INPA V4.4.7 BMW Group Rectification Programs UK 3.01 EDIABAS 9.0.7 Har själv dålig koll på hur dessa program hänger ihop, det jag i slutändan vill göra är att köra DIS och läsa felkoder. Är det någon som vet om jag behöver uppdatera INPA för att senare kunna köra DIS? Måste hela programmet uppdateras eller går det att läsa in "konfigurationsfiler" för min bil/motor? Hur får jag tag på programmet/filerna? Tacksam för tips, Fredrik | |
| Läste nu det "finstilta" kring programvaran/interfacet, tycks inte fungera för LCI eftersom BMW gick över till ett annat protokoll då (D-CAN)... detta var ju surt! | |
| Någon som kan tipsa om vart jag köper en kabel/interface och mjukvara som fungerar för E6x LCI med DCAN? Gärna från någon som själv köpt och testat kabeln/mjukvaran... | |
| Hovleverantören har: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Funkar till alla bilar tom 2010-2011. Usb och Win 7. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
En fråga, finns E61 med N52 listad? MVH/Björn |
|
|
I det program jag köpte så fanns bara M54 listad för E60... Tack för länkarna, men skulle ju gärna handla inom EU... tyskland/england... I länk 1 från Lus verkar ju interfacet vara för enbart BMW, men det framgår inte tydligt vilken mjukvara som inkluderas? I länk 2 från hasso verkar det ju vara ett generellt verktyg för alla bilar, frågan är ju om det (liksom ELM327) enbart snappar upp generella felkoder och inte BMWs specfika? |
|
|
Lite sammanblandningar här. ELM327 och närliggande kretsar, samt OBD-II diagnos innefattar alltid "bara" miljö och utsläppsspecifika system och felkoder. Detta är ingen BMW-begränsning, och det är samma avläsning som t.ex bilprovningen gör på nyare bilar. Ediabas/INPA är ett BMW-internt program som tagits fram för utbildning osv, aldrig varit ämnat för oss hobbymekare, och är långt ifrån användarvänligt osv. Sen "råkar" det vara så att vissa (inte alla) Ediabas-interface även kan köra crackade varianter av DIS osv, men detta är inget man kan rekommendera för den som inte har tålamod och vet exakt vad det handlar om. Mycket bättre att köpa en komplett lösning där alla ingående delar hör ihop osv, som t.ex Autocom som Hasso relaterar till, då får man ett väldigt heltäckande diagnossystem. Att importera från Kina är går nästan snabbare och lättare än att handla via nätet här hemma idag... Annars kan väl Carsoft original i "homeversion" rekommenderas, kan köpas inom EU, är också beprövat och med "riktiga" grejor och viss support osv. FP |
|
|
En liten fråga när det gäller länken som Hasso bidrog med. Som jag har förstått det hela är denna enbart till för att läsa och radera felkoder, eller klarar den av mer än så? Får man i så fall bara generella felkoder får man ut dom i klartext? Anledningen till att jag frågar är att min lilla svarta casoft-dosa verkar ha gett upp, trots att alla lysdioderna tänds vid inkoppling till bil. Jag behöver en ersättare och tänkte byta upp mig lite och vill kunna göra lite mer än bara nolla koder. |
|
|
Snälla, läs i beskrivningen för produkten, där finns en massa info. Visst är inte kinesernas engelska perfekt men informationen finns där. Autocom är ett fullfjädrat diagnossystem men ett problem är att man som hobbymekare måste lära sig en del om bildiagnos osv, det finns alltid vissa risker med att gå djupt in i bilens system, att t.ex börja koda om funktioner kan i värsta fall göra en bil obrukbar om man gör fel. Man kan göra mycket mera än att läsa av och radera felkoder, tänk bara på att felet som orsakat felkoden måste repareras innan man kan radera osv. Bildiagnos innebär att man kan peka ut eller iaf felsöka sig fram till vilka delar som ger felkod, men man måste reparera på det gamla goda sättet som alltid.. Jag är lite övertydlig eftersom man ibland hör personer som tror att Autocom, Carsoft, Ediabas, DIS osv även tar bort felet, vilket är lite feltänkt... FP |
|
|
Nädå. Jag är fullt medveten om att ett diagnosprogram bara hjälper mig att få reda på VAD som är fel och VAR. Reparationer av olika slag är inga problem för mig. Inte heller är användingen av en dator det heller. Jag är bara lite mer intresserad av funktionerna hos ett program innan jag köper det. |
|
|
Hej jag köpte K+DCAM som Lus länkade. Fick paketet för 1 månad sen men cd skivan var trasig så jag försökte ta kontakt med dem men har inte fått svar än. Vet någon var kan jag skaffa skivan eller programet? Tack på förhand IL |
|
|
Har beställt det som Hasso länkar till. Fick nu ett mejl om att de vill ha 30 USD extra för "shipping fee". Känns detta igen av er också? BMW 4ever |
|
|
Hej! Fick också ett sånt mail med förklaring att DHL tycker Sverige var långt bort. Jag tyckte det blev dyrt... Kabel till Audi 14:95£ Frakt DHL 5dagar 15$ Mail med ny frakt +30$ Fanns ett alternative och skicka kabeln med "vanlig" post. Vanligt postpaket 4:95$ Jag valde detta, fick mellanskilnaden insatt på mitt PayPal konto. fick vänta 8 dagar på paketet. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.