|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack weeeman och olaO, ska se om kommer åt och hittar det. Jag var fel ute iaf. Ska försöka se om jag kan se över kablaget där med. Alltid svårt att bara jobba uppifrån motorutrymmet. #Lasse-SL500 eller annan som bytt samma: vad gick kalaset på för e39an? Blir väl till att bogsera till BMW då, om annan lösning inte finns? |
|
|
Har du kollat jordanslutningarna mellan motor/kaross/batteri? När du försökte med starthjälp, kopplade du minuskabeln till batteriet eller till en metalldel på motorn? |
|
|
Det blev inte så dyrt hos BMW, jag fick en kraftig rabatt ska sägas till deras försvar, plus i kanten för att de skötte det snyggt. Det är sådant som gör att man inte tappar sugen på ett märke -- vettiga verkstäder. Bärgningen däremot, det var blodigt svindyrt. Hoppas du har tid att hitta någon som inte utnyttjar situationen. Det är lätt att bli rövknullad. :) |
|
|
#sOFFe: Kollat den vid batteriet, vet ej var de övriga är placerade tyvärr. Vid starthjälpen satte jag båda kablarna på batteriet på hjälpfordonet och på pluskontakten i motorutrymmet och en på ena bulten till stötdämparinfästningen. #lasse-SL500: Fick du rabatt för att du var arg på detta känsliga system som lägger ner efter en hjälpstart? Eller någon annan anledning? Detta måste vara en konstruktionsmiss. |
|
|
Det låter ju så märkligt att den skulle gå sönder så lätt, och vi får väl vänta och se om det verkligen är den som är trasig på din bil först. Men det har som sagt hänt mig två ggr de senaste 18 månader, och förmodligen nu igen med min X5. Den ska in på verkstad på måndag, då får jag veta helt säkert. Blev så förvånad när jag läste din beskrivning, för det låter som exakt samma sak. |
|
| FOX: Hur mycket soppa har du i tanken?Kan vara interna pumpen som har gjort sitt inte alls ovanligt.. | |
| catch_me: Att startmotorn inte går runt har nog inte med bränslenivån i tanken att göra. | |
| Nej det har den inte det har du rätt i. | |
| FOX: du kan väl återkomma när det vet vad felet berodde på när du får veta? Det är så jäffla segt med alla trådar där man aldrig berättar vad felet var.... :) | |
|
Lovar att återkoppla. Bogserades till BMW idag, de skulle hugga in på den först måndag nästa vecka. |
|
|
Så, BMW ringde just och meddelade att det låg permanenta felkoder på EWS-styrenheten. Enheten beställs och programmeras från Tyskland. Kalaset inklusive felsökning, arbetstid och materiel skulle gå på 2900 svenska. Var fysiskt och pratade med verkstäderna på Bavaria Solna samt Vällingby, totalt 5 mekaniker sammanlagt sade sig aldrig ha hört talas om att starthjälp el laddning bränt en EWS. Läser man här och på andra forum tycks det inte alls ovanligt. Vad ska man tro? Slutligen: Vågar man startkabla igång sin bil igen, någonsin? Kan det möjligen vara cTek-laddaren som knasat ur och bränt EWS-enheten? Blir ju nervig.. PS: Tack alla, för era tips och råd. |
|
|
Tack för ditt svar! Det är ju precis samma sak som hänt mig två ggr på ett år - EWS:en - och nu troligen igen, ytterligare sex månader senare. Märkligt. I mitt fall har det alltid varit i samband med att batteriet laddat ur helt. |
|
| PS: Bavaria Vällingby (Borgs bil) talar inte sanning eller har dåligt minne isåfall - de har nämligen bytt EWS på både min X5 och E39. X5 mars 2011 och E39 Februari 2012. | |
|
De vet nog säkert, men vill inte basunera ut att de byts ut titt som tätt. Det vore ju skämmigt!?! Hade ingett mer förtroende om de haft stake att medge att de faktiskt ryker ibland. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nä BMW har sällan aldrig hört nått sådant tidiagre. Det är viktigt att ska man kabla igång en BMW med helt tomt batteri, låt donatorbilen ladda batteriet i minst 10 minuter så man får upp lite spänning i det, så slipper generatorn tokladda och undvika strömspikar den första stunden tills batteriet får så hög spänning så att regulatorn har nått att reglera på. Även nyare MB har samma problem, där får man byta boxar om bilen varit späningslös för länge. Den startar helt inte alls heller och då är det visst motorstyrning mm som lägger av. Vansinne är det, ingen som tänkt till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tänkte bara berätta att det INTE var EWS:en som var anledningen att det inte gick att starta min X5. Det var ett clips under mittkonsollen som hoppat ur, så att bilen trodde Driven var i. Det var därför det inte gick att starta bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.