AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.168

e39 528 touring -97 DÖD efter starthjälp och ctek batteriladdning?

Sida 1 av 2
FO
50
FOX
325d E91 -10
Detta har hänt: Höll på städa bilen invändigt i timmar, när jag skulle ställa undan den då jag höll på i jobbets garage, orkade inte startmotorn riktigt då jag sugit ur ström under arbetet då stereon stått och pumpat hela tiden. Startmotorn gick men segade ur så den orkade inte. Startade med startkablar från firmabilen (VW transporter) som stod igång under manövern. Pluspolen i motorrumet och bult vid stötdämparinfästningen användes. Kopplade ifrån kablaget och körde bort den till en parkering 15m bort, stängde av och provstartade igen utan problem. Kopplade in ctek-laddaren och lät stå i 18 timmar.

Sedan när arbetet skulle återupptas kopplade jag ur laddaren men inte ett minsta liv från startmotorn. Dvs inget klick.
All elektronik, billjus, kupefläkt osv startar och det är full kräm i batteriet, men noll respons från startmotorn. Död!

Lade av pluspolen på batteriet i två timmar, hämtade extranyckeln och provade sedan. Fortfarande död!

Kollade säkringarna i handskfack samt lastutrymme, ser ingen trasig men hade svårt att tyda tyskan för att kunna titta noggrannare på vilka det ev skulle kunna vara som ev kan orsaka detta symptom!?

Provade att koppla på med startkablar igen för att kolla, samma resultat.
Provade att lägga ihop plus och minuskablarna i 20 sekunder och sedan väntade jag i två timmar innan jag återmonterade batterianslutningarna med pluspolen först. Ingen framgång.

Försökte kolla anslutningen till kontaktplattan i tändningslåset men fick inte isär kontakten då det var så förbaskat trångt och pilligt, men ruckade och joxade med den och smorde med 5-56 lite försiktigt.

Hämtade de andra två nycklarna, den utan larmknappar och den helt i plast. Inget klick ens från startmotorn nu heller.

Vete sjutton, men jag får för mig att felet har med starthjälpen att göra, även fast den startade själv 1-2 minuter efter startkabelsmanövern!?

Problematiken är att bilen måste bort från garaget ögonaböj och min parkering hemma är upptagen av en annan BMW. Skulle just åka och besikta för att sedan sälja bilen, så typiskt, har bilar (BMW) en själ!?. Vägrar dra den till en verkstad för att bli blåst eller pumpad på onödigt höga utgifter, nu behöver jag verkligen råd och assistans.

Och om jag får råd att kontrollera något som kräver skruvande, hjälp mig gärna så utförligt som möjligt med tillvägagångssättet också. Är händig men oerfaren med att skruva med bilar.

Har dessutom begränsat med verktyg och andra hjälpmedel för mekande.

Känner desperationen komma krypande. Kan på allvar tänka mig att sälja den för 10000 (ja, tiotusen) mot avhämtning för att slippa huvudvärken.

En bön om hjälp.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Mät med multimeter på batteriet samtidigt som du drar den på starten för att se om spänningen sjunker.

Om du ska sälja den, vart i landet finns den?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du testat med ett annat friskt batteri?

Har du testat med "starthjälp" från annat fordon?

Om batteriet är dåligt kan den djupurladdning ta den slutliga knäcken på det - så jag skulle tippa på batteriet!

Hur gammalt är det? (brukar stå tillverkningsmånad och år instansat i plasten eller på endera polen.

Normal livslängd för startbatterier är mellan tre och fem år, även om det finns gott om undantag åt båda hållen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FO
50
FOX
325d E91 -10
#Alpinbiturbo: Mäta trots att den inte ens klickar eller minsta ljud alls från startmotorn? Multimeter kan jag kanske ordna men är för okunnig för att handha eller läsa av den, tyvärr. Bilen finns i Stockholm.

#Johan B: Inte testat med friskt batteri, men kopplat på med startkablar från två olika fordon. Samma symptom, tycks få full kräm men inte ett endaste liv från startmotorn.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att knacka på startmotorn med något hårt (helst inte strömförande då det är lätt att komma åt anslutningarna och få kortis) samtidigt som du försöker starta.
Om den hoppar igång då kan det vara så att startmotorn hängt sig och/eller att solenoiden och/eller kolen i startmotorn är på upphällningen.

Provade du att låsa/larma på/av bilen med nycklarna?
Kan ju vara starspärren som ligger kvar!

Mvh
Johan B

FO
50
FOX
325d E91 -10
Vart hittar jag startmotorn och måste jag lyfta upp bilen för att komma åt?

Larmat av och på massvis med gånger.

Go
166
Goeras
F11 520d -11
Tror precis som Johan B skrev.

Börja med att testa med ett annat batteri som du vet är friskt.
Fungerar det så är det bara att åka å köpa ett nytt batteri.

Kan som sagt vara så enkelt att ditt batteri tog för mycket stryk av urladdningen och därmed inte tar emot laddning som det ska. Inte alls ovanligt.
Tar batteriet inte emot tillräckligt med laddning så orkar det inte dra runt startmotorn men all övrig elektronik kan mycket väl fungera. En stund åtminstone.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har samma problem med min grannes 328a -96.Startmotorn går inte runt,trots startkablar,inte äns ett "klick".
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Startmotor + batteri säger jag
FO
50
FOX
325d E91 -10
Så, gjorde ett kastbyte på batterierna mellan 528an och min 525a. Bilen (528an som felar) startade ej, ingen förändring alls. Men 528ans batteri kickade igång 525an direkt. Då måste vi väl å det bestämdaste kunna utesluta batterifel iallafall.

Vad blir då nästa steg?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Lås/lås upp så du vet att startspärren är ur.

Låt en kompis knacka på startmotorn enl. ovan i tråden.

Testa med extranyckeln...

Läsa felkod..

Lyssna efter surr när tändningen är på, så att bensinpumpen går. Har den soppa? :)

Kolla så att du inte dragit bort ngn kabel av misstag när du var där och rotade..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad har lås och lås upp med startspärren att göra på en BMW ???
Är två helt skilda system och transpondrar i nyckeln

Låt nycklen sitta i tändningsläge i 30 sekunder innan du vrider till startläge.
har man för bråttom att vrid till startläge, kan startspärren lösas ut av strömspiken vid startmotorstart på tidiga E39or dock stängs bränsle och tändningen av inte startmotorn i detta läget. Nått jag själv råkat ut för på min 528-96 vid nått tillfälle

Men det kan vara så att startspärren EWS och motorstyrningen tappat kodningssynkningen och måste synkas ihop med diagnosprogram pga spänningslösheten. EWS II tom 02-97 därefter EWS 3

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
FO
50
FOX
325d E91 -10
#Profossen: Har larmat av på i massor, har testat de fyra nycklar jag har flertalet gånger. Vet fortfarande inte vart startmotorn sitter eller hur jag kommer åt den? Måste bilen lyftas, hjälpdemonteras? Behöver info om detta.

Har inte heller något instrument för att läsa felkod, någon som har? Ja den surrar vid tändningspåslag och har bensin, just gått in på reserven dock. OT men kan bensinbrist verkligen göra att bilen startspärrar sig själv och stryper startmororn?

#hasso: Har låtit alla nycklarna sitta i tändningsläge över 30 sek innan startläget.
Har läst på en del om EWS här på forumet och haft den i tankarna med. Men hur kommer man i kontakt med någon som har diagnosprogram och kan detta här i Stockholm?

Bytte även säkring 12 och 37 för att vara säker (EWS och imobilizer).

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkring 15 ?? kolla den också.
Bensinbrist borde inte påverka startmotorn, men i felsökningssyfter bör man aldrig ha mindre än 20 liter i tanken pga är den interna pumpen trasig så stannar bilen vid ca 15 liter pga bensinbrist.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
FO
50
FOX
325d E91 -10
Bytte säkring 11,14 och 15 också. Tror inte heller startmotorn helt plötsligt skulle vilja dra runt pga mer bensin i tanken, men jag får åka och fylla med dunkar i afton så kan vi lägga det åt sidan iallafall.

Någon som har diagnosprogram månne?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte kollat exakt hur startmotorn sitter på E39, men troligen går det att komma åt ovanifrån - särskilt om du tar bort luftburken:
[LÄNK]

Mvh
Johan B

FO
50
FOX
325d E91 -10
Johan B, länken funkar ej. Tror mig hittat den, snett bakom/under påfyllningen av servo-olja?

Annars, har någon tips om bra firma i västra sthlm eller är det bmw som gäller? Orolig för att kostnaden kommer skena bara. Hämtas fortfarande för tio papp, har gått 19 000 mil.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här finns bilder på hur man hittar startmotorn, scrolla ner Länk

Att knacka på solenoiden (den lilla runda burken ovanpå startmotorn) är ett bra tips
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Min kompis 525 e39 betedde sig precis så där som din, FOX. I det fallet så hade jordkabeln som går upp från startmotorn och är bultad i motor lossat lite. Alltså lossat på motorsidan. Mycket lurigt. Kan vara värt att kolla.
Jag har haft exakt samma problem och tror det är EWS (Elektrisher Wegfahrt Sperre) - startspärren - som felaktigt kickat in. För mig har det också uppstått när bilen varit urladdad och jag kopplat på laddare.

I mitt fall har det hänt TRE gånger de senaste 18 månaderna!! Två gånger med samma X5 och en gång med en 528iAT E39. Skandal tycker jag, skitgrejor.

De två första gångerna bytte de en EWS-modul, måste kodas från Tyskland. Ska bli intressant att se vad de gör med X5:an, den står just nu utanför med exakt samma symptom igen - omöjlig att flytta på, och det var bara 18 månader sedan de bytte EWS-modulen i den. Blir bärgare nu igen. Köp BMW - bli stammis hos bärgningsbolaget! ;)

Det är ingen idé att dra bilen till något annat än en BMW-verkstad, oavsett vad de påstår så blåser de dig bara - endast BMW kan fixa EWS. (bortsett från stöldligor från andra sidan Östersjön, men vem vill stjäla en gammal E39?) :)

Jag frågade om de kunde klippa bort EWS:en, det är ju uppenbarligen bara elektriskt skit som trasslar och kostar pengar/tid, och vad fasen ska jag med det tlll på en E39?

Fick svaret att det var omöjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.