AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.782

läckande insug / grenrör samt effekt på lambda.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Vilken effekt har ett läckande insug resp grenrör på lambdasonderna och bränsle/luftblanding.

Ett läckande grenrör är under övetryck och borde ge en magrare bränslebland ing eftersom lambdan får mindre avgaser att jobba med?

Ett läckande insug borde ge en fetare blanding eftersom luftmättnaden borde bli för stor iom läckaget?

Mvh
skalman
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Notera att det inte är statiska tryck i grenrören utan vanligen i högsta grad dynamiska förhållanden, vilket betyder att det både kan puffas ut och sugas in genom en och samma läcka och beroende på var den är placerad samt aktuella körförhållanden.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ok... då betyder det att motorn kan få både för lite och för mycket soppa vid tex olika varvtal?

Mvh
Skalman
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Normalt sett brukar man säga att ett litet läckage i grenrör/innan lambdasonden, kommer att suga in luft och ge ett syreöverskott som då "lurar" lambdasonden.

Läcker det i insuget efter LMM, kommer det att sugas in luft där som ger ett luftöverskott (mager blandning) i förbränningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lambdasonden räknar inte avgaser :) Den mäter syrehalten och har man hål på avgassystemet, synnerhet i grenröret, så suger den in syre och lurar styrsystemet att bilen går för snålt.

Anledningen att den suger in syre är för att avgaserna kommer i pulser, när ventilen stänger skapas ett undertryck bakom denne och finns det ett läckage där då så surplar den i sig.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tackar för svaren.. då har jag förmodligen hitta problemet till den ryckiga gången, speciellt vid kall motor.
Japmax...vad jag menade med "avgaser at jobba med" var den förmodade felmängden med syre i dessa, då det ju måste denna halt måste variera en del med en läcka i t.ex grenrör.

Blir till att byta lite packningar i helgen då! :)

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
....."då det ju måste" är en mer komplicerat form av "då denna" ;)
skyller på den sista Whiskeyn :)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Läckage på grenrör tätat men fortfarande taskig gång :(

Däremot upptäckte jag att den ena spjällmotorns spjäll, pulserar i takt med misständningarna på vänster bank.
Jag kopplade in en extra spjällmotor som jag hadde liggandes och den pulserade också fast den låg löst uppe på motorn??.

Det skulle då kunna betyda att spjällmotorn får odugliga signaler någonstans ifrån om i sin tur orsaker "misständning"....men vad skulle det kunna vara?
Har bytt EML så den kan uteslutas.

Mvh
Skalman
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ja du, nu är du inne på problem som ger en grå hår. Jag har tyvärr inget att tillföra förutom ett lycka till :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.