|
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa nya dubbdäck, vilka...??? Jag prioriterar helt klart vinteregenskaperna. Enligt tester och enligt många vänner så är Hakka 7 helt enkelt bäst. Men här på vårt eminenta forum så har jag för mig att några har gjort erfarenheten att just Hakka 7 gör att bilen upplevs "svajjig" (och liknande...). Ni som har erfarenhet, vad tycker ni? Är det någon här med erfarenhet som tom har bytt bort Hakka 7 pga av detta? Vilka dubdäck valde du? Varför? Mycket tacksam för all info omkring detta. | |
|
Jag har Hakka 7 på min C5 sen två vintrar tillbaka och är mycket nöjd. Vinterdäck i största allmänhet ger ju bilen ett helt annat uppträdande än med sommardäck, så det är kanske inte så konstigt om många upplever bilen som "svajig". /Masten |
|
|
Jag har kört en vinter med Hakka 7 på min 120d och kan instämma i att den upplevs just svajig, så fort temperaturen går över cirka 5 grader. I minusgrader däremot försvinner detta fenomen. Jag antar det är en ovanligt mjuk gummiblandning i just dessa. |
|
|
Flera som kommenterar att vissa vinterdäck är svajjiga gör ofta det samma dag dom blivit monterade och det är inte alltid rättvisande. Vinterdäck behöver köras in och en del av svajjigheten försvinner efter ett 50-tal mil. Sen är det ju så att man kommer direkt från sommardäck (ofta med lite lägre profil) så skillnaden upplevs ju som extra stor de första dagarna, sen vänjer man sig. ___ //Ulf |
|
|
Hakka 7 är inte bäst i test iaf... Visst,bra snö och isegenskaper, men i övrigt inte bäst som totalkompromiss enligt iaf Teknikens Världs test nyligt.. Kom 8 av 18 testade vinterdäck(både friktionsdäck o dubbdäck var med i testen). Bästa dubbade däck var ContinentalIceContact( kom på plats 3:a och som "bullrade" värst av alla däck) därefter Goodyear Ultragrip Ice Arctic(4 i testet) sedan Dunlop Ice Touch ( plats 7).. Har iofs inte personligen någon erfarenhet av Hakka 7, men det borde vara i topp om man räknar på vad det kostar, men det var den alltså icket i detta test.. Mvh Janne. |
|
|
Hakka-däcken har väldigt mjukt gummi för de har prioriterat vinteregenskaperna (snö och is) och det ger tyvärr effekten att de blir lite "svajjigare" på torrt väglag. Detta är det ständiga dilemmat när det gäller däck - det handlar ALLTID om olika prioriteringar - inget däck är bäst på alla väglag och olika körprofiler kan göra att man bör/skall prioritera olika egenskaper olika högt. En person som kör mest på barmark och/eller blöta vägbanor har ju andra behov än en person som nästan bara kör på snöiga och isiga vägar. Den svåraste kompromissen kanske de har som kör på vägbanor som ofta är blöta men som fryser på med jämna mellanrum så det är svartis! Personligen tycker jag att riktiga dubbdäck är det enda som ger något sånär trygghet på de vägar vi har häromkring på vintern - ömsom snö/is, ömsom barmark/blöta vägar och relativt ofta ishalka. Därför anser jag att det är ok att dubbdäcken blir lite svajjigare på barmark på vintern än vad sommardäcken är. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tittar man på flera tester så visar sig ett mönster: Länk *********************************** Vinterdäcktest, dubbat 2010 Auto Motor & Sport: Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7 Vi Bilägare: Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7 Teknikens Värld/Expressen: Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7 Motor/Aftonbladet: Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7 Vinterdäcktest, dubbat 2011 Aftonbladet: Bäst i test blev Continental Conti Ice Contact (8,1 av 10) följt av Nokian Hakkapeliitta 7 (7,6 av 10). Vi Bilägare: Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7 med 53 poäng. Teknikens Värld/ Expressen: Bäst i test blev Continental Conti Ice Contact med 110 poäng, tätt följd av Michelin X-Ice North och Nokian Hakkapeliitta 7 på 109 respektive 108 poäng. Motor (Norge): Bäst i test blev Continental Conti Ice Contact följt av Nokian Hakkapeliitta 7. Tekniikan Maailma (Finland): Bäst i test blev Continental Conti Ice Contact följt av Nokian Hakkapeliitta 7. Tuulilasi (Finland): Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7. AutoReview (Ryssland): Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 7. Vinterdäcktest, dubbat 2012 Teknikens Värld: Bäst i test blev Continental ContiIceContact med 107 poäng. På andraplats hittar vi Goodyear Ultragrip ICE med 106 poäng. Auto Motor & Sport: Testade 11 vinterdäck och Bäst i test blev Continental ContiIceContact och Nokian Hakkapeliitta 7 som båda fick betyget 5 av 5. Continental är bättre på våt väg och Nokian är bättre på torr väg. *********************************** |
|
|
Jag gick från hakka 4 till Hakka 7 förra vintern. håller om lite svajighet på asfalt samt i plusgrader. dock inte på vinterföre då är dom perfekta. |
|
| Jag kör hakka 5 på min 330! Första gången jag testar hakka v-däck och måste medge att jag blev mäkta impregnerad av vilket hiskeligt fäste man har vid is m.m om man jämnför med andra däck jag haft! Är ju så bra fäste att de blir tråkigt att köra bilen på vintern:) | |
| Har idag hakka7 (icke rft 225/50-17) och har då inte märkt någon tendens till svajighet, inte vad jag iaf tänkt på. Hade hakka5 innan (rft) och tycker att den upplevde skillnaden är försumbar. | |
| Någon som har info om hur de dubbfria, både Nordiska och Europeiska, klarade sig i senaste testen? Mvh | |
| Skall jag dock klaga på hakka7 så är det ett högljutt däck. Fast fästet på is kompenserar i viss mån det. Michelin x-ice är tystare och skulle jag byta vinterdäck i år så skulle nog valet falla på dem. | |
|
Delad etta från Teknikens Världs senaste vinterdäckstest kom det centraleuropeiska dubbfria Continental ContiWinterContact TS 850 tillsammans med det nordiska dubbfria Continental ContiVikingContact 5 med 108 p vardera.... Som skrivits tidigare så blev bästa dubbade däcket Continental ContiIceContact ( 3:a) i samma test med då 107 p. Mvh Janne. |
|
|
Men man bör beakta att testresultaten är helt beroende av hur däcktestarna prioriterar olika egenskaper - t ex har vinteregenskaperna (is/snö) en tjugogradig skala och barmarks- och våtegenskaperna har en tiogradig skala. Med andra ord får däcket som är bäst i en "vintergren" dubbelt så många poäng som ett däck som är bäst i t ex "barmarks- och våtmarksgrenarna"... Bäst är att läsa testerna och sedan själv försöka rangordna de olika egenskapernas viktighet - då kanske ett helt annat däck är "vinnare" för dina behov! Vägarnas skick och väder/temperaturer skiljer sig ju en hel del åt mellan de södra och norra delarna i vårt avlånga land, även när det är vinter! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! Så Conti is the shit... enl TV. Mvh | |
|
Tack för alla synpunkter, det uppskattas! Ni som refererar till testresultaten, och vilket däck som är bäst i test, har glömt den viktigaste förutsättningen som jag skrev: "-Jag prioriterar helt klart vinteregenskaperna." Jag får sätta mig ner ännu en gång och gå igenom alla testerna, rangordna dem efter vinteregenskaperna och de egenskaper som jag prioriterar. Av det som framkommit i denna tråden verkar inte Hakka 7 vara markant mycket svajjigare än andra motsvarande dubbdäck... JohanB; tack, jag instämmer! "Vinterdäck = dubbdäck!" brukar jag skriva... |
|
|
Om man enbart räknar dubbade däck så var Hakka 7 4:a(av 9 dubbdäck) i Teknikens världs test.. Evtl. svajjighet är ingenting som jag sett att det står någonting om i testen iaf.. Men som sagt, man bör själv kika igenom diverse tester och därefter välja det däck som bäst motsvarar sina egna körförhållanden. Mvh Janne. |
|
Karl-Hilding |
På tal om svajighet. Jag satte på 2 st nya dubbdäck på hustruns 116. Moterades bak, enl alla experter så skall de bästa däcken sitta bak. Fram var 1 år gamla dubbdäck. Dim 205x50x16. Jag provkörde i cirka 5 km och hela bakvagnen svajade som en husvagn kan vobbla. Tänkte till och skiftade fram o bak. Nu gick bilen som på räls! |
| Vi kör Hakka 7 på båda bilarna och jag är grymt nöjd! Läste Aftonbladets test igår och där kom Hakka 7 delad etta med Goodyears nya dubbade. Det Hakka föll igenom på var framförallt bullret. På is var det tior rakt igenom. Det beror som sagt helt på vad som prioriteras. Conti och Michelin X-icke fick också gott betyg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.