|
|
|
|---|---|
|
Tjena Skulle behöva lite köpråd Är ute efter en bil att pendla till jobbet med, kör 5 mil om dagen Är ute efter något för max 50k Sedan eller kombi spelar ingen roll, har haft en 330xi förut och en bil i den storleken och uppåt funkar Viktigaste är att den inte drar så väldigt mycket och är hyffsat driftsäker En förbrukning på mellan 0,5 och 0,8 hade varit trevligt Diesel eller bensin spelar heller ingen roll nu när endå dieseln har blivit så dyr Långmilare spelar inte så stor roll eftersom jag kör en bit över 4.000 mil om året så lågmilare blir snabbt en långmilare i min ägo Ös på med tips, allt uppskattas | |
| 320d hade jag valt | |
| Golf V diesel eller bensin. Skiljer ca 2dl i förbrukning, men också minst 20' i inköpspris | |
| Finns gott om bra SAABar. Kanske inte snålaste, men billiga i det övriga (skatt, försäkring, inköp, värdeminskning, ...). | |
|
Tackar för tipsen Vad tror ni om en a4 från 02 och framåt? Har även kollat på Skoda octavia diesel runt 08, kostar lite mer än 50 dock |
|
|
Octavian är bullrig, en vän köpte en ny 2011 kombi men dom bytte ut den mot en Qashqai då det inte gick att prata med den som satt i baksätet vid barnstolen... Annars brukar Passat diesel vara prisvärda och snåla med komfort kvar. |
|
|
Saab 9-3 Sportcombi. Då får en vettig bil inom din budget. Relativt billig att äga. |
|
|
Marin: Menar du att det är två deciliters skillnad i förbrukning mellan diesel och bensin Golf V? 1.6 FSI´n som syrran hade snittade 0,5-0,6, dvs samma förbrukning som TDi, men med lägre skatt, starkare och tystare. Gick som en klocka under dom två åren hon ägde den och stod sig sjukt bra i värde. |
|
| Japp. Ca 2dl för samma körmönster. | |
|
Tor, vilken förbrukning jämför du med på TDI? Om din syster lyckas köra en bensinare under uppgiven förbrukning kanske hon kan göra detsamma med en diesel och då hade kanske den dragit 0,45l/mil, eller mindre. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det skiljer en dl i deklarationen OBS FSI bensinaren 115 hk med sexväxlad låda jag pratar om. Den äldre 1,6an med 105 hk? och 5-pet är såväl törstig som slö. 0,43 (TDi) vs 0,53 (FSI) på landsväg. |
|
|
Tor: Sen när blev en icke överladdad 1,6 bensin starkare än motsvarande diesel? MVH Christofer |
|
|
För att TDi´n har kraft mellan 1900 rpm och 3000. FSI´n har kraft mellan 1000 och 7000 rpm. Vet inte hur prestandasiffrorna ser ut, men bensinaren upplevs iaf mycket starkare och trevligare när man kör och så har ju bensinarn 10 hk mer än TDi´n. Betydligt behagligare flyt i körningen också med bensinaren. |
|
|
Tor, med det sättet och tänka är en moped starkare än en lastbil. En lastbil har ca 1500rpm och spela på medan en moped kan ha 8-10000rpm. Jag tror nog det gamla vanliga sättet att jämföra effekt är mer rättvisande än varvtalsområdet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Oavsett hur brett vartalsområdet är så är FSI´ns 115 hk mer än TDi´ns 105 hk ;) |
|
|
Det som avgör accelerationen är tillgänlig drivhjulseffekt i genomsnitt över varvtalsområdet. Du kan ha en miljard newtonmeter men om inte motorn varvar så blir det ingen effekt ändå. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.