|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag tänker byta olja och filter på min bil. Min fråga är var sitter filter, är den svårt att byta ut. Om det finns någon bild som visar var sitter filtret, jag skulle bli mycket tacksam. mvh Njanja | |
|
Förmodar att det är 325:an som du ska byta på? Här ser du Länk Du kommer att behöva hyllsnyckel med storlek 36 för att få loss oljefilterlocket. Var försiktig med locket då det är gjort av plast, lätt att dra sönder det. //Micke |
|
|
Länk 628csi |
|
|
Tja Riktig bra video :))). |
|
|
Undvik "muttervarv" (skiftnyckel) det är ett rent "nödverktyg" - köp en riktigt sexkantshylsa (inte tolvkant!) för några tior så riskerar du inte att dra sönder "mutterhuvudet" på oljefilterbehållaren. Ha gärna lite papper/en trasa runt oljeifilterhuset när du lossar locket - filtret med pinne och stödgaller kan lossna från locket och sitta kvar i huset och isåfall dränerar inte oljan ut från huset = kan bli söligt när oljan rinner över kanten! Jag har numer slutat med att lossa oljepluggen och kör i stället med en sådan här pump istället: Länk Den gör bytet väldigt smidigt - man kan stå på vilken plan yta som helst och göra oljebytet. Faktum är att jag brukar få ut mer olja genom sugen via oljestickans rör än om jag öppnar pluggen! Med den suger jag även ur alla "oljerester" från fickorna i oljefilterhuset innan jag monterar ett nytt filter och slår på ny olja. Glöm inte att olja in den nya o-ringen innan du monterar den. Och du behöver inte dra så hårt när du skruvar på locket till oljefiltret igen - det är o-ringen som tätar mellan locket och väggarna på filterhuset och den tätar inte bättre för att du drar hårdare! Locket skall bara gängas på så hårt att det inte riskerar att gänga upp sig igen. Momentet står ingjutet i plasten om du är osäker och vill använda momentnyckel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lossa även oljepåfyllningslocket när oljan tappas ur. Jag intalar mig att oljan får bättre flöde då. Öppna filterhuset innan pluggen skruvas tillbaka, ligger en hel del olja i koppen som inte vill rinna ur innan locket skruvas av. Syns även på filmen. Jag brukar alltid fylla på olja till stickan visar att det är fullt, sen startar jag i några sekunder och sen fyller på till stickan visar fullt igen. Klart! Fyller man bara på 6,5 liter har man ingen koll på om det blir för mycket eller inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.