|
|
|
|---|---|
|
Hej, Körde på Mantorp förra helgen och fick lite svampig bromspedal, ett par gånger fick jag även upp varningssymbolen för låg bromsvätska. Till saken hör att jag lämnade bilen till Mechanum för att byta bromsvätskan veckan innan. När jag tittade i behållaren var den full upp till bredden och det såg ut som att lite till och hade pyst ut runt behållaren vilket är väldigt märkligt. Det jag spontant tänkte göra åt detta inför nästa säsong är: 1. Att se till att ny bromsvätska är av hög kvalite, någon som vill rekomendera någon sort? 2. Se till att det är rätt mängd i behållaren och att det verkligen pumpats ut ny bromsvätska fram till oken. Men det känns ändå märkligt dels att den varnade för låg (symbol enligt instr bok) vätska när den var överfull samt att den tycktes ha expanderat så att den trängde ut ur behållaren. Någon som har idéer/erfarenheter av detta? /DJ | |
|
Hur färsk var oljan i själva oken ? - det låter nämligen som att din bromsolja har kokat i oken och har det skummat och kanske blivit tryck i huvudcylinderbehållaren så en ev. flottör har skrumpnat lite i volym plus skummig olja har mindre lyftverkan och flottören sjönk djupare och du fick larm på låg oljenivå trots att det fanns olja ända upp till locket. Skall du verkligen byta oljan i dina bromsok så måste det tömmas på all olja helt och hållet (och även rören innan spolas igenom med torr bromsolja) - att fylla på med ny olja i huvudcylindern och tappa ut en rejäl skvätt olja på varje bromsok genom luftningsnippeln i tron att man byter all olja, kommer inte att byta ut all olja i oken utan stor mängd gammal fuktig olja kommer att finnas kvar hur mycket ny olja man än trycker igenom och vid senare extremkörning med mycket varma bromspads och ok så kommer det att börja jäsa och skumma av oljans vattenhalt med början på dom delarna av oket där oljan blandats ut minst med den nya oljan. Det här bytet av olja med heldränering inne i oken skall göras kort inför bankörningen - inte ett halvår innan då oljan på den tiden har hunnit att fuktas upp en del genom diffusion genom gummipackningarna i bromscylindrarna... --- Vill man inte totaldränera så kanske man skall pumpa igenom en rejäl skvätt ny bromsolja till alla oken en gång i veckan några veckor inför bankörnigen då det tar tid för blandning mellan gammal olja och ny olja i bromscylindrarna och framförallt fukten i dessa hinner jämnas ut och bli homogent i hela oljevolymen, innan nästa byte.... - och på så sätt med täta oljebyten stega ned vattenhalten i oljan i bromsoken. Ett byte var tredje år kanske räcker för svensonkörning till och från jobbet - men bankörning är något helt annat och bromsarna som är mer optimerade mot svenssonkörning för pendling till jobbet än hård bankörning - kanske är på sin gräns när man väl bankör och då måste oljan i bromsarna vara i tipptop kvalitet och att oljan bara är några veckor gammal och inte hunnit sugit upp någon fukt på den korta tiden (oljan är hygroskopiskt så den försöker verkligen suga fukt så mycket det går genom bromsslangar och packningar samt cylindertätningar i själva bromsoket) Betta förutsätter också att bromsoljan - om det verkligen skall vara torr - levereras i plåtförpackningar med påsvetsad folie på dess tapphål då bromsoljan fuktas upp snabbt om det levereras i plastförpackning med okänd lagringstid innan då även plasten i plastflaskan sakta släpper igenom fukt mha. diffusion precis som slangar, packningar och bromscylindertätningar |
|
|
Låter spontant som det klassiska fusket som förekommer vid många verkstäder när de "byter bromsvätska": de suger bara upp bromsvätskan i behållaren och slår i ny - då ser det ut som de bytt bromsvätska i hela systemet. Kan du se om de varit på nipplarna vid bromsoken och skruvat - det brukar synas rätt lätt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan rekommendera ate racing blue vätska, hade det i min 350z, varva den och motul (tror dom hade en bra olja med) då dom är olika färg och enkelt att veta när systemet är "spolat", ate är blå och motul röd | |
|
Tack allihop för mycket vettiga svar. Konsensus tycks vara att Mechanum gjorde ett jäkla fuskjobb när dom bytte bromsvätska. Det är ju fan att man inte kan lita på en bilverkstad. Ingen som tror att det kan vara något problem med bromscylinder i och med att det såg ut som att vätska trängt tillbaka och kommit ut genom behållaren? Det kan ju iofs även bero på att mekanikern fyllde lite över när han bytte vätskan. Jag kollade inte hur det såg ut innan jag gav mig ut på banan. xxargs: Du skriver att det krävs förseglade plåtförpackningar. Jag kollade lite på följande bromsvätska: Länk Tycker det är märkligt att ett företag som Castrol inte levererar i plåtförpackning på en Performanceprodukt om det är såpass viktigt. Detta är ju en vanlig plastförpackning. Men den kanske är behandlad på något speciellt sätt. Någon som vet? Är det någon som har tips på en bra verkstad i Göteborgsområdet som gör ett seriöst jobb med sådana här saker? /DJ |
|
|
En förseglad plastförpackning är minst lika tät som en dito i plåt, kanske t om tätare eftersom de flesta moderna plåtemballage har en ipressad plasthällpip (som t ex ATE Blue) med plastskruvkork - det finns ingen tätning mellan plasten och plåten och den skarven är garanterat sämre än en folieförslutning och skruvlock på en plastflaska som är avsedd för bromsvätska! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag känner många som sysslar med bankörning på hobbynivå men kan ju säga att ingen av dom byter bromsVÄTSKA på nåt annat sätt än att öppna nipplarna på oket tills det kommer ny vätska. Aldrig några problem med det. Finns mätare att kolla fukthalten i bromsvätska med för några hundringar som funkar fint. Kollade faktiskt en öppnad halvfull burk ate blue som stått ett par år i garaget, den var fortfarande helt ok. |
|
|
Nu vet jag inte hur torr bromsvätska måste vara för att inte koka på lägre temperatur än avsedd Men tex. i kylmaskiner/AC så är kravet 10 ppm fukthalt både i gas och olja (motsvarar ca 1% Rh i luften ovanför oljan vid 25 grader C) och när det levereras metallemballerad förpackning (plåt eller har folieskikt i plasten) så anses det ligga runt 50 ppm - där räknar man med att torkfiltret skall göra den sista torkjobbet när det väl körs in i systemet. Men även här slarvar man och förlita sig att torkfiltret 'städar' då du kan köpa POE-olja till AC på plastflaska och den har knappast så låg fukthalt som 50 ppm om den har stått lagrat ett tag.... Jag pratar nu om fukten som diffuderar genom plasten på burken - inte locket. Givetvis måste plåt/aluminiumfolielaminerad förpackning har en förslutning som är vettig (dvs igensvetsad eller med aluminumfolie med plastlager fastvärmd i mynningen - annars behöver man inte bry sig om resten sas.) fukttäta laminatförpackningar med plast och aluminiumskikt ser man tex på LiPol-batterier som inte tål någon fukt övh. --- Ett sätt att hålla olja ganska torr är att man gör bytena ofta - men har man > 3 år gammal bromsolja så skall man inte förvänta sig att man kan skölja ur den gamla oljan till 100% på bara en genomspolning med ny olja - utan man får köra med flera byten med en viss tid och med körning av fordonet mellan bytena så att kvarvarande gamla oljan som finns efter skrymslerna och väggarna har en chans blanda sig och jämna ut fukthalt med den nyare torrare oljan och kanske efter ett par byten når en acceptabel nivå total torrhet i systemet. har man ABS-system och liknande så finns en del olja i olika tryckresevoarer som man knappast kommer åt med att fylla på olja i burken och trampa oljan ut via nipplarna på bromsoken och denna oljan behöver också omsättas för att med byten få torrare olja i systemet. |
|
|
Om man byter bromsVÄTSKA inför varje säsong och luftar/tömmer ur lite vid varje ok några gånger per säsong (innan varje bankörning exempelvis) så bör man väl hålla vätskan nära oken i bra skick. Det är ju bara där vi pratar om temperaturer och oxidation (sista gummislangarna). Jag var med på Mantorp när DJ hade "bromsproblemen" och tyckte det spontant såg väldigt konstigt ut med vätska som kommer ur kärlet. Men detta kan uppstå vid kokande vätska menar ni? DJ: surt att de inte sköter sig på din BMW verkstad men vad gör man. Påpeka och låt dem göra om det så ska du se att de gör om gör rätt (verkstadschefen lär vara intresserad av att veta om det fuskas på detta sätt). Ta den i vilket fall till annan verkstad nästa gång, eller än bättre hittar en enkel meck du känner att du kan lite på då det är en enkel operation egentligen. |
|
|
Bäst bromsvätska på marknaden utan diskussion är PerformanceFriction RH655, efter den skulle jag säga att det nästan är dött race mellan Motul RBF660 och Castrol SRF! Budget alternativ är ATE Racing Blue och Motul RBF600. |
|
|
xxargs: Det låter som att du har koll på detta med fuktigheten, men jag tror att den lilla fukt som finns kvar efter att man bytt vätskan genom nipplarna är är försumbar i sammanhanget. Ny bromsvätska varje vår och kanske lufta lite inför bankörningarna borde räcka (om bara verkstaden gör ett vettigt jobb förstås). johmei: Skall definitivt använda en annan verkstad till våren där jag kan försäkra mig om att de gör ett bra jobb Särås: Tack för tipset, om jag har vägarna uppåt Nynäshamn till våren så får ni gärna byta på min bil också men i Göteborgstrakten så får jag nog hitta någon lokal förmåga som kan. Jag funderar på att anlita SAM bilmode, de verkar seriösa med sånt här och jag har handlat av dem förr. De verkar köra med AP 551 bromsvätska. Någon som har erfarenhet? Får man ner temperaturen genom att köra andra belägg också? Kommer inte byta skivorna men beläggen kan jag tänka mig att byta för bättre uthållighet ändå. /DJ |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här finns en sammanställning på olika bromsvätskor. Länk Wilwood EXP 600 Plus har den högsta torrkokpunkten jag känner till iallafall, 330 grader. Motul RBF 600 Factory Line är inte snordyr men har trots det väldigt hög torrkokpunkt men även våtkokpunkt. AP Racing 551 har en hög torrkokpunkt men en väldigt låg våtkokpunkt som är en anledning varför den bara får klassas som DOT3. För rena racingapplikationer spelar detta inte någon roll, men för lite mer vardagsbilar där man kanske hoppar över årets byte så är det inte att rekommendera. Sen finns det fler faktorer än bara den torra eller våta kokpunkten. En annan viktig detalj att tänka på är dess viskositet. Har man en bruksbil med avancerade bromshydrauliksystem som är vanligt med ABS, antislir, antisladd, stabilitet och alla annat jag glömt som numera finns på vanliga bilar (och inte på racingbilar) och speciellt om man kör den året runt i kallt klimat ska man vara uppmärksam på viskositeten. Bromsvätskor fokuserade på racing behöver inte tänka på detta men ska man ha bromsvätskan i sin året-runt-bruksbil och bor i kallt klimat bör man vara uppmärksam på detta. Angående bromsbelägg så får man inte ner temperaturen med andra belägg, de är istället gjorda för att fungera i ett högre temperaturområde (till en viss gräns såklart där de också börjar mattas av). De tre saker som är mest effektiva och ger mest "bang for the buck" och som man klarar sig i nästan samtliga fall är följande - byt bromsvätska i hela system och ersätt med en som har högre kokpunkt - byt bromsbelägg till mer värmetåligare och bankörningsanpassade - kylning (montera dit någon typ av luftkylning) |
|
BMW-slangen, visst kan du indirekt få ner temperaturen med rätt belägg! Med rätt belägg behöver du använda mindre bromstryck och bromsa kortare sträcka för att få ner farten. Ett dåligt anpassat belägg som inte fungerar bra när det är varmt kan generera mer värme eftersom det fungerar dåligt när skivorna är varma och då måste man bromsa ännu längre och det leder i sin tur till att temperaturen stiger ännu mer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra feedback allihop, tack! Slangen, vet du vad man skall leta efter i form av Viskositet? Räcker det om man håller sig till dot 4 eller behöver man kolla upp mer exakt och vilka värden i så fall? Castrol såg ju rätt bra ut på listan med 310 i torrkokpunkt och 270 i våtkokpunkt samt DOT4 klassad. För ja, jag använder ju min kärra året runt till vardags + lite bankörning. /DJ |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Johan B : Du har en viss poäng där. Jag fastnade nog i en vinkelvoltstankegroda där jag förenklade en inbromsning till omvandling från rörelseenergi till värmeenergi. Såhär tänkte jag : det är exakt lika mycket rörelseenergi som skall omvandlas till värmeenergi, oavsett bromsbelägg. Men med effektiva bromsbelägg så har man som Johan B säger möjlighet att bromsa under en kortare tid, vilket isåfall borde ge bromsarna större tid/möjlighet att "återhämta" sig (dvs sänka sin temperatur). Vilket väl är i linje med vad som rekommenderas för att undvika att bromsarna går varma - korta och kraftiga inbromsningar. Vid vissa resonemang är det intressant att se på ytterligheterna. Det är väl den där onda spiralen som Johan B nämner som man vill undvika att hamna i. @BMW-DJ : Kolla på Castrol React DOT4 Low Temp och ATE SL.6 för de mest extremt lättflytande bromsvätskorna. Sedan har du gränsvärderna för de olika klassningarna i tabellen nedan. Tex har den nya DOT5.1 en gräns på 900. Fast det är nu jag kliar mig i huvudet, DOT4 har 1800 och DOT3 har 1500. Så en DOT4 får enligt gränsvärdena vara mer trögflytande än en DOT3 (men behöver såklart inte vara det). Nu tror jag inte viskositeten är något problem på de flesta bromsvätskor, men det kan vara bra att var medveten om det så man inte köper en renodlad racingbromsvätska som inte har några ambitioner att fungera när det är riktigt kallt. |
|
Här är mitt recept på hur jag jobbar med min bromsvätska. Jag dränerer systemet helt varje år Jag luftar oken och trampar låt säga 5 tryck på pedalen inför varje körning. Minst 10 st i sverige per år och en veckoresa till ringen. Jag har kört Motul RBF 600 som jag vågar påstå räcker till i stort sett all gatbilskörning med extremt få undantag. På senare tid har jag kört Biltemas Racingbromsvätska som har nästan lika god prestanda till halva priset mot RBF 600 och då är den ändå betydligt billigare än många andra. Bilen körs hårt och ligger på vettiga tider på alla svenska banor, även 40 varv på ringen runt 8.30 funkade utmärkt med Biltemas bromsvätska. Även folk i BMW Cup kör deras bromsvätska med framgång vilket säger en del. Byter man bara regelbundet så är det inga problem enligt mig. Jag har gjort en sammanställning över olika bromsvätskor som kanske kan vara till glädje för någon. Länk Johan S NordSchleife 8.19 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.